Mindannyian tudjuk, hogy mozogni kell. Az egészségért, a szépségért, a kiegyensúlyozottságért. Azt is tudjuk, hogy rendszeresen kell, hogy nem lehet ész nélkül, és az életmódváltáshoz is nélkülözhetetlen.

A mozgás is olyasmi, mint a mindennapos higiénia. Vagy legalábbis az lenne a jó, ha olyan lenne.

Az biztos, hogy a legrosszabb, ha nem mozgunk

A mozgásszegény életmód nemcsak azt jelenti, hogy egész nap ülünk a fotelben, hanem azt is, hogy nem mozgatjuk helyesen a testet. Nyugaton a legtöbben túl sok időt töltenek széken ülve, amitől a csípő kötötté válik, és ez rengeteg probléma forrása lehet a gerincbetegségektől az emésztési gondokig. Az életmódváltást kezdhetjük rögtön azzal, hogy inkább a földre ülünk, amikor csak lehet. Meg leguggolunk.

Sokan hiszik, hogy nagyon is aktív életet élnek, mert a munkájuk sok mozgással jár. De a fizikai munka sajnos nem váltja ki a sportmozgásokat. Bármilyen mozgás jobb, mint a mozgás teljes hiánya, de a tapasztalat azt mutatja, hogy a fizikai munkából élők semmivel sem egészségesebbek az irodai dolgozóknál. Pedig nyolc óra raktárban való pakolás vagy kapálás után bizonyára sokkal kisebb késztetése van az embernek, hogy futkározzon még egy kicsit.

De kérem, én sportolok!

Sokan sportolnak (vagy legalábbis fiatalon sportoltak), mégsem érzik magukat túlzottan egészségesnek. A legtöbb mozgásformáról, amivel gyerekként kapcsolatba kerültünk, időközben kiderült, hogy nem is igazán egészséges.

Ideje tudomásul vennünk, hogy a versenysportok célja egyáltalán nem az egészség elérése. Rengeteg sérüléssel, túlerőltetéssel járnak, és egy bizonyos képesség vég nélküli fejlesztése óhatatlanul visszaüt.

Különben is, miért olyan fontos, hogy jobbak legyünk másoknál valamiben? Talán elég, ha önmagunkhoz képest elég jók vagyunk…

Aztán itt van a testépítés, illetve a fitnesz különböző változatai. A súlyok emelgetése létrehozhat látványos izomzatot, de egészségmegőrzésre sajnos nemigen alkalmas. Az izomtömeg öncélú növelése egyáltalán nem kedvez az élettani folyamatoknak. Az önbizalomnak talán jót tesz, bár vitatható, hogy ez lenne a legjobb módszer.

A labdajátékok, az atlétika, a küzdő- és élménysportok valóban edzik a szívet, és kiválóak stresszoldásra, azonban a gerinc és az ízületek szempontjából nem igazán előnyösek. A kocogás és a gyorsúszás talán még a legszerencsésebb, már amennyiben komolyan vesszük a „20 perc bemelegítés, 20 perc levezető nyújtás” szabályt. Biztos van ilyen tudatos sportoló, de attól tartok, nem mondhatjuk, hogy általános jelenség.

A gyógytornával nemcsak az a baj, hogy – finoman szólva nem túl izgalmas –, hanem, hogy egy adott probléma kezelésére koncentrál. Viszont a test nem egy gép, amit alkatrészenként meg lehet javítani, hanem egy komplex rendszer, amit egységként kell fejleszteni. Ha már kialakult egy betegség, akkor szükség van a gyógytornász által összeállított gyakorlatsorra, azonban ez nem jelenti, hogy hanyagolhatjuk a test általános átmozgatását.

Alternatív mozgástrendek – a cél az egészség!

Egészséges mozgásról akkor beszélhetünk, ha az egész testet harmonikusan fejlesztjük, nagyon komolyan vesszük a fokozatosság elvét, és szem előtt tartjuk az egyéni adottságokat.

A keleti mozgásrendszerek közül ilyen az indiai jóga, a kínai tajcsi vagy a japán do-in, és már szinte naponta születnek olyan modern mozgástrendek, amik hasonlóan komplexek: Pilates, Nia, BodyArt, Callanetics, stb.

A megfelelő mozgásforma kiválasztása után hasonló körültekintéssel kell kiválasztanunk a megfelelő oktatót. Legyen képzett, szimpatikus, hiteles. Szerencsére egyre több magasan képzett szakember közül válogathatunk. Na, és persze legyen minél közelebb a lakásunkhoz, hogy ez se lehessen kifogás.

Konklúzió

A fiatalokat bátorítanám, hogy sportoljanak mindenfélét, mozogjanak, amennyit csak lehet. A fő cél megszerettetni velük a mozgást, elérni, hogy a napi rutinjuk részévé váljon. Az idő múltával viszont egyre fontosabbá válik, hogy a mozgás célirányos és hatékony legyen, hiszen könnyebben sérülünk, ráadásul kevesebb szabadidőből gazdálkodhatunk. Heti három-négy alkalommal egy 60 perces edzés már elég hatékony,

de az ideális az lenne, ha tizenöt perc átmozgatással indítanánk a napot, és a napi egy óra könnyű testmozgást természetesnek, életünk fontos részének tekintenénk.

Egy ilyen szépen felépített életmód – persze kiegészítve mértékletes táplálkozással és elegendő pihenéssel – azért valószínűleg nem oldja meg az összes problémánkat, de elég sokat… Sőt, megelőz!

Németh Gergő