Nőként nemcsak kevesebbet keresel, de többet is fizetsz

A Trump-kormányzat legújabb vámpolitikáját nehéz figyelmen kívül hagyni, gyakorlatilag a csapból is ez folyt az utóbbi hetekben. És bár a legtöbb intézkedést röviddel bejelentésük után 90 napra felfüggesztették, amikor életbe lépnek, hatásukat az amerikaiak mellett valószínűleg emberek tízmilliói fogják érezni világszerte. Ráadásul Trump vámpolitikája egy demográfiai csoportot különösen keményen fog sújtani: a nőket. Mózes Zsófi írása.
–
A vám az importált árukra kivetett adó. És bár technikailag az importáló vállalat fizeti őket, általában a fogyasztókra hárítják át a magasabb árakon keresztül. A megélhetési költségek általános emelkedésén túl – a Yale költségvetési laboratóriumának becslése szerint az áremelkedések idén akár 3800 dollárba (1,4 millió forintba) is kerülhetnek egy átlagos amerikai háztartásnak – a magasabb vámok a kisebb vállalkozásoknak is árthatnak, és recesszióba taszíthatják a világgazdaságot.
Mégis, Trump újonnan kihirdetett vámjai egy demográfiai csoportot kifejezetten keményen fognak érinteni: a nőket – különösen a szegénységben élőket és a marginalizált háttérrel rendelkezőket.
Talán hallottátok már a „rózsaszín adó” kifejezést – ez az elsősorban nőknek és lányoknak szánt termékek és szolgáltatások felárát jelenti a férfiaknak szánt hasonló vagy gyakorlatilag azonos termékekhez képest. Ez szinte mindenhol megjelenik: a testápolási és ruházati cikkek, kiegészítők, játékok, sőt még az olyan szolgáltatások esetében is, mint a hajvágás vagy a vegytisztítás.
A New York-i Fogyasztóvédelmi Hivatal 2015-ös tanulmánya szerint
a nőknek szánt termékek ára az esetek 42 százalékában magasabb, és átlagosan 7 százalékkal kerülnek többe, mint a férfiaknak szánt hasonló termékek.
Más felmérések szerint ez aztán több mint 40 000 dollárjába kerülhet egy átlagos 30 éves amerikai nőnek, egy 60 éves nő esetében pedig ez a szám meghaladhatja a 82 000 dollárt.
A rózsaszín adó egyik kirívó példája a „tamponadó” is. Számos országban – köztük néhány amerikai államban és az EU tagállamaiban – a tamponokat, betéteket, menstruációs kelyheket és más, személyi higiéniai termékeket még mindig „luxuscikknek” minősítik, és ennek megfelelően adóztatják. A tamponadó mértéke az EU-ban egyébként Magyarországon a legmagasabb (27 százalék), miközben csak a menstruáció egy átlagos ember életében 2-7 millió forintnyi plusz költséget jelent.
Ha mindezt összeadjuk, akkor a nőként való létezés költségei máris elég magasnak tűnnek
Sajnos a nemek közötti árkülönbség nem áll meg a boltban. Egyes országokban, például az Egyesült Államokban már jóval azelőtt tetten lehet érni őket, hogy a termékek egyáltalán a polcokra kerülnének, a „rózsaszín adó” néven ismert diszkriminatív szabályozások miatt.
Az egyik első, ezt a kérdést vizsgáló tanulmány, az USA Nemzetközi Kereskedelmi Bizottságának 2018-as kutatása, mely a különböző fogyasztói csoportokat érintő plusz terheket vizsgálta, és megállapította, hogy ezek aránytalanul nagy mértékben érintik az alacsony jövedelműeket és a nőket. Az előbbiek esetében ezek lényegében úgy működnek, mint egy regresszív jövedelemadó:
az alacsonyabb jövedelműek a jövedelmük magasabb százalékát fizetik ki, mint a tehetősebbek. A nők esetében azonban ez az egyenlőtlenség a „női cikkek” közé sorolt importált áruk, különösen a ruházati cikkek magasabb átlagos adómértékeiből adódik.
A 2017-es adóbevételi adatokból dolgozó felmérés szerint a női ruházati cikkekre vonatkozó vámtételek átlagosan 16,7 százalékot tettek ki, míg a férfiaké 13,6 százalékot.
Így oszlott meg ez különböző kategóriák szerint:
- Felsőruházat: 12,5 százalék a férfiaknál, 13,7 százalék a nőknél
- Öltönyök, blézerek: 13,3 százalék a férfiaknál, 15,1 százalék a nőknél
- Ingek: 17 százalék a férfiaknál, 19,7 százalék a nőknél
- Fehérnemű: 8,6 százalék a férfiaknál, 12,8 százalék a nőknél
A gyakorlatban ez azt jelenti, hogy az amerikai nők többet fizetnek a hasonló termékekért, mint a férfiak. És ez nem csak a ruházkodásra vonatkozik. A rózsaszín adó olyan kategóriákban is megjelenik, mint a cipők, piperecikkek, háztartási cikkek és gyermekjátékok, az „uniszex” címkével ellátott termékeket pedig automatikusan ugyanúgy osztályozzák – és adóztatják –, mint a nőknek szánt termékeket.
És figyelembe véve, hogy az amerikai boltokban értékesített termékek nagy része importból származik – a ruházati cikkek mintegy 98 százaléka –, ez hatalmas vámterhet jelent, különösen a nők számára. Az Egyesült Államok Nemzetközi Kereskedelmi Bizottsága megállapította, hogy 2015-ben
a nők csak a ruházattal kapcsolatos vámok miatt 2,77 milliárd dollárral többet fizettek, mint a férfiak – mégis, ez a szám ma szinte biztosan még magasabb.
Ennek okai azonban aligha számítanak rejtélynek: Sheng Lu, a Delaware-i Egyetem professzora megjegyzi, hogy „évtizedes tárgyalások eredményei”, amelyek során „a férfiak domináltak, a nőket pedig nem vették teljes mértékben figyelembe”.
Ez a történet viszont már ismerős. A férfiak olyan rendszereket terveznek, amelyekkel saját maguknak kedveznek, a nőknek pedig hátrányt okoznak – és a rendszerek évtizedekig fennmaradnak, mert csak a legritkább esetben vizsgáljuk felül ezeket nemi szempontok alapján. Pedig muszáj lenne. Nemcsak azért, mert Trump vámpolitikája növeli a nőkre nehezedő, már így is aránytalan terheket, hanem azért is, mert a rózsaszín adó, a tamponadó és a rózsaszín vámok nem elszigetelten léteznek.
Ezek csupán részei a gazdasági egyenlőtlenségek sokkal szélesebb hálójának
Nem is volt olyan régen, hogy a nők nem létezhettek pénzügyileg és jogilag függetlenül a férfiaktól – nem nyithattak bankszámlát, nem kaphattak hitelkártyát, de hitelt sem vehettek fel –, miközben munkájukért súlyosan alulfizetettek voltak, és azok a mai napig.
A nemek közötti bérszakadék a férfiak és nők átlagkeresetének különbségét jelenti. Az amerikai népszámlálás legfrissebb, 2023-as adatai szerint a teljes munkaidőben dolgozó nők a férfiak minden egyes dollárjáért mindössze 83 centet keresnek, ami a 2022-es 84 centes történelmi csúcshoz képest csökkenést jelent.
Világszerte a nemek közötti bérszakadék 20 százalék körül mozog (Magyarországon 18 százalék), ami azt jelenti, hogy a nők csak 80 százalékát keresik annak, amit a férfiak.
Még a látszólag egyenlőségre törekvő Norvégiában is 8 százalékkal kevesebbet keresnek az azonos szakmában dolgozó, azonos végzettséggel és tapasztalattal rendelkező nők, mint a férfiak.
Ez a bérszakadék azonban bizonyos csoportok esetében még nagyobb: különösen az anyák vannak hátrányos helyzetben a munkaerőpiacon. Az úgynevezett „anyasági büntetés” a National Women's Law Center friss adatai szerint évente átlagosan 20 000 dollárba kerül a dolgozó nőknek.
Mindezek hatása pedig megkerülhetetlen
Ezért van az, hogy a világ szegényeinek többsége nő – az Egyesült Államokban például 35 százalékkal nagyobb valószínűséggel élnek nők szegénységben. Illetve ezért van, hogy a férfiak világszerte 105 billió dollárral több vagyont birtokolnak, mint a nők. Továbbá emiatt van a nőknek összességében kevesebb megtakarításuk, nyugdíjelőtakarékosságuk és befektetésük.
És ez az oka annak is, hogy a nők válság idején annyira kiszolgáltatottak. Ezt legutóbb a Covid-19 világjárvány idején láthattuk, amikor a nők gyakrabban számoltak be arról, hogy aggódnak a személyes pénzügyeik miatt, és nehezen tudnak megélni.
Nehezebb időkben ugyanis gyakran a nők azok, akiket kiszorítanak a munkaerőpiacról, akiknek fel kell adniuk karrierjüket, vagy rugalmas, esetleg részmunkaidős – jellemzően sokkal rosszabbul fizető – állást vállalniuk, hogy gondoskodhassanak családjukról.
Hiszen sokszor így éri meg anyagilag. Csakhogy valójában azért éri meg jobban, mert a nők eleve alulfizetettek és alulértékeltek a munkaerőpiacon. Ez pedig egy ördögi kör: a nők többet áldoznak a karrierjükre, és több háztartási és gondozási munkát vállalnak, ami aztán alacsonyabb keresethez vezet, és megerősíti azt az elképzelést, hogy „ésszerű”, ha ők maradnak otthon.
A nők szinte egész életüket egy olyan gazdasági csapdában töltik, amelyből sokszor nehéz kijutni.
És ez mindenki számára rossz hír
Azok a társadalmak, amelyek korlátozzák a nők hozzáférését az oktatáshoz, a munkalehetőségekhez, az anyagi függetlenséghez és a szabadsághoz – arra kényszerítve őket, hogy szinte teljes mértékben függjenek az életükben jelenlévő férfiaktól –, a történelem során sem voltak és napjainkban sem éppen virágzóak. És ez nemcsak azért van így, mert sok területről kizárják a lakosság felének a munkáját, intellektusát és kreativitását, hanem azért is, mert a nők másképp használják a pénzt, mint a férfiak – gyakran olyan módon, amely erősíti a családokat, a közösségeket és mindenki hosszú távú jólétét.
A tévhitek ellenére, miszerint a nők „rosszul bánnak a pénzzel”, a bizonyítékok ennek az ellenkezőjére utalnak. Az ENSZ adatai szerint, ha a nők fizetett munkát végeznek, jövedelmük mintegy 90 százalékát visszaforgatják a családjukba és közösségeikbe – ami, nem nehéz kitalálni, a társadalom egészének a hasznára válik.
A férfiak ezzel szemben csak 35 százalékot fektetnek vissza. Más tanulmányok is azt mutatják, hogy ha több jövedelem kerül a nők kezébe, az jobb gyermekétkeztetéshez, egészségügyi eredményekhez és oktatáshoz vezet. Latin-Amerikában például a 2000 és 2010 közötti időszakban megnövekedett női foglalkoztatás miatt a régióban 28 százalékkal csökkentek az egyenlőtlenségek, 30 százalékkal pedig a szélsőséges szegénység.
A nők emellett nagyobb valószínűséggel adakoznak jótékony célokra, és átlagosan többet is adományoznak.
A tanulság egyértelmű
Mindez apránként adódik össze. Kicsit többet fizetsz bizonyos termékekért és szolgáltatásokért. Kicsivel többet a higiéniai cikkekért és az összes olyan szépségápolási termékért, amire csak a nőknek és a lányoknak van szüksége. Valamivel kevesebbet fizetnek ugyanazért a munkáért, mint a férfi kollégáidnak – és nem is olyan kevéssel kevesebbet, ha gyerekeid vannak.
Egy nő élete során mindezek a cseppek egy egész vödörnyi pénzveszteséget jelentenek, pusztán azért, mert nő az illető.
Persze, lehetünk óvatosabbak és bánhatunk okosabban a pénzzel – a pénzügyi tudatosság és a függetlenség kulcsfontosságú –, és megpróbálhatjuk kikerülni a nemek szerinti költségek egy részét. Azonban egyéni erőfeszítésekkel nem juthatunk messzire rendszerszintű változás nélkül.
Kiemelt képünk illusztráció - Forrás: Getty Images/Amax Photo