Más gyerekének a feldolgozatlan traumája, idővel a te gyereked fájdalmává válik
Ma Magyarországon körülbelül 23 ezer gyerek és fiatal felnőtt él gyermekotthonokban vagy nevelőszülőknél. Sokakban él a tévhit, hogy ezek a gyerekek mindannyian árvák, a valóság azonban ennél sokkal összetettebb. Többségüket veszélyeztetés miatt emelték ki a családjukból. A saját otthonukban elszenvedett elhanyagolás, a fizikai, érzelmi vagy szexuális bántalmazás, a kiemelés, majd az idegen környezetbe való beszokás mind egyaránt komoly traumákat okozhat a gyerekekben, amelyek, ha kezeletlenül maradnak, hosszú távú problémákhoz vezethetnek, amelyek nemcsak az adott gyerekre nézve lehetnek veszélyesek, hiszen egy trauma sosem marad izolált. De hogyan segíthetünk ezeken a gyerekeken? Krajnyik Cintia írása.
–
A traumák feldolgozása lenne a kulcs
Ha ma egy gyereket kiemelnek családjából és bekerül az úgynevezett „szakellátásba”, akkor vagy nevelőszülőhöz költözik, vagy gyerekotthonba. Ezeknek a helyeknek kéne ideális esetben lehetőséget nyújtaniuk arra, hogy biztonságos környezetben élhessenek, és szakértői segítséget kapjanak a traumáik feldolgozásához.
Az otthonokban dolgozó szakemberek fő feladata, hogy igyekezzenek visszaépíteni a gyerekek elveszített bizalmát, és az önbizalmukat is fejlesszék.
Azonban az általános nevelő- és pszichológushiány rendkívüli módon megnehezíti az intézmények dolgát abban, hogy megfelelően kezeljék a gyerekek traumáit és az ezekből esetlegesen kialakuló viselkedési zavarokat. Pedig azok a fiatalok, akik megfelelő támogatást kapnak, nagyobb eséllyel lesznek képesek megbirkózni a korábban átélt traumáikkal és azok hatásaival, holott ez kulcsfontosságú lenne ahhoz, hogy sikeres és kiegyensúlyozott felnőttekké váljanak.
A társadalmi összefogás elengedhetetlen a megoldáshoz
Az UNICEF Magyarország és a Világszép Alapítvány az ACG Reklámügynökséggel közreműködve, 2023. szeptember 29-30-án ismét megrendezi népszerű jótékony célú gardróbvásárát, a nagyszabású kétnapos Pop-Up Store & More jótékonysági rendezvény részeként. A jótékonysági gardróbvásár márkás, prémium minőségű, mégis rendkívül kedvező árú használt ruhadarabok mellett több mint 60 magyar tervezői márka vadonatúj termékeivel várja az érdeklődőket, és
a rendezvényen befolyt teljes összeget a traumatizált gyermekek életének jobbá tételére fordítja.
A vásár idén kiegészül egy fontos pódiumbeszélgetéssel Orvos-Tóth Noémivel és vendégeivel, valamint egy gálavacsora is a programsorozat része. A kezdeményezés nagykövetei Mihalik Enikő modell, Blaskó Nikolett, az ACG reklámügynökség vezetője, és Orvos-Tóth Noémi klinikai szakpszichológus lesznek.
„Ez több szempontból is egy páratlan összefogás”
– mondja Blaskó Nikolett. „Egyrészt fantasztikus, hogy két alapítvány – az UNICEF Magyarország és a Világszép Alapítvány – között létrejött az együttműködés annak érdekében, hogy nagyobb figyelmet, nyilvánosságot kaphasson a traumatizált gyerekekek ügye, támogatásuk fontossága. Másrészt a gazdasági élet szereplői és a magyar divattervezők felajánlásai révén van lehetőségünk a fenntarthatóságot hirdetni, miközben a jótékonyság van a fókuszban. Én is, és számos női vezető tapasztalta már, hogy sok értékes, alig használt, prémium minőségű darab nyugszik a szekrényében, amelynek sokkal jobb helye lehetne valaki másnál, aki boldog lenne, ha ehhez jutányos áron juthatna hozzá, pláne, ha a vásárlásával egy jó ügyet is szolgál. Ezzel nemcsak
azt a körforgást népszerűsítjük, hogy nem kell mindig mindenből újat vásárolni, hiszen egymás között is gazdát cserélhetnek a jó minőségű, alig használt, márkás ruhadarabok és kiegészítők,
de a magyar designerek is figyelmet kapnak, akik ma már túlzás nélkül világszínvonalat képviselnek, és akik szintén jelentős felajánlásokkal járulnak hozzá a kezdeményezéshez. A gardróbvásárt követően az el nem adott ruhadarabok is hasznosulnak a Textrade Kft.-nek köszönhetően, ami a vásárt követően elszállítja és újrahasznosítja a teljes megmaradt mennyiséget.”
Blaskó Nikolett hozzátette, hogy a kezdeményezés fontos célja a társadalom edukálása, valamint az is, hogy a traumatizált gyerekek problémája társadalmi szinten is figyelmet kapjon. Éppen ezért csatlakozott a programsorozathoz Orvos-Tóth Noémi klinikai szakpszichológus is, aki a gyermekkori- és transzgenerációs trauma szakértője: „A feldolgozatlan traumatikus élmények meghatározzák egy gyerek későbbi emberi kapcsolatait, megküzdési mechanizmusait és esélyeit a mindennapi boldogulásra. A gyerekkorban elszenvedett traumák akár egész életen át tartó kapcsolati nehézségekhez, kötődési, önértékelési és hangulatzavarokhoz, csökkent motivációhoz, antiszociális viselkedéshez, vagy akár a társadalmi normák, szabályok áthágásához is vezethetnek” – mondta.
De egyáltalán mit nevezünk traumának?
Orvos-Tóth Noémi kiemelte, hogy ha traumáról beszélünk, általában valamilyen nagy horderejű, fájdalmas életeseményre gondolunk, és elfelejtjük, hogy a szeretet, a gyengédség, a figyelem elmaradása, az apró hiányok is negatívan befolyásolják a gyerekek fejlődését,
a biztonság, az önbizalom, az önbecsülés kialakulását. Ugyanígy nagyon megterhelő és traumatizáló lehet, ha a biztonságot adó szülő vagy gondozó kiszámíthatatlanul hozzáférhető, ez ugyanis megakadályozza a biztonságélmény megszületését.
„A gyerekotthonban vagy nevelőszülőknél elhelyezett gyerekek sajnos nagyon korán megtapasztalják az elutasítottság érzésnek a fájdalmát, melyet egy gyerek könnyen a saját elégtelenségeként értelmez, és olyan gondolatok fogalmazódnak meg benne, mint, hogy »biztos azért mondtak le rólam, azért kerültem gyermekotthonba, mert nem vagyok elég jó, elég szerethető, nem viselkedtem megfelelően«. Egy gyerek mindig magából indul ki, bármi történik körülötte és vele, önmagát fogja hibáztatni. A csökkentértékűség érzése mélyen beépül a személyiségébe, amit aztán nagyon nehéz átírni benne. Ráadásul egyetlen gyermek traumája sem marad izolációban.
A trauma természete szerint időben és térben is terjed, így válik más gyerekének a traumája az én gyerekem fájdalmává. Ám ugyanez igaz a gyógyulásra is: egyetlen gyermek begyógyított traumája egész közösségeket lesz képes gyógyítani”
– tette hozzá Orvos-Tóth Noémi.
A szakember szerint a legfontosabb, hogy legyen legalább egy állandó ember a gyerek életében, akivel létrejöhet a kitüntetett stabil kapcsolódás, megtartó szeretetkapcsolat. Továbbá olyan élményekre van szükség, amelyeken keresztül a gyerek megtapasztalhatja, hogy értékes, hogy felfedezik a benne rejlő jót, értéket és tehetséget, amelyet aztán erősítenek és fejlesztenek.
Divattal a jó ügyért
A kétnapos jótékonysági gardróbvásár és az ehhez kapcsolódó rendezvények mind azt a célt szolgálják, hogy bevételükkel az UNICEF Magyarország és a Világszép Alapítvány munkáját, ezáltal a traumatizált gyerekeket támogassák. A gardróbvásárnak a H&M exkluzív Showroomja ad otthont Budapesten, az V. kerület, Deák Ferenc utca 3-5. szám alatt, a részvételhez az alábbi linken van lehetőség a levásárolható jegy megvásárlására.
Blaskó Nikolett elárulta, hogy az ACG csapata mellett számos önkéntes dolgozik azon folyamatosan, hogy a beérkező, felajánlott ruhákat és kiegészítőket márkánként és minőségi alapon szelektálják, ha szükséges, akkor pedig kimossák, kitisztíttassák és kigőzöljék – ezt az teszi lehetővé, hogy egy-egy nagyvállalat vagy mosóporral, vagy mosógéppel járult hozzá a kezdeményezéshez.
„Hiszünk abban, hogy a látogatóink számára egy plusz hozzáadott érték lesz, hogy prémium minőségű, igényes darabok közül válogathatnak patinás környezetben. A két nap során folyamatosan kerülnek ki új termékek női, férfi, és gyerek kategóriákban, így senkinek nem kell attól tartania, hogy esetleg lemarad, ha csak egy későbbi idősávra tud jegyet váltani. Úgy gondolom, hogy ez valóban olyan összefogás, ahol mindenki nyer, a társadalom, az alapítványok, a gazdasági élet szereplői, a divatipar és a média együttes összefogása révén.”
FRISSÍTÉS
A kétnapos jótékonysági gardróbvásár és az ehhez kapcsolódó rendezvénysorozat rekordösszegű bevétellel zárult. Az UNICEF Magyarország és a Világszép Alapítvány összefogásában, az ACG Reklámügynökség közreműködésével létrejött eseményeknek köszönhetően
60 millió forintot gyűlt össze a traumatizált gyerekek számára.
3500 darab ruha és kiegészítő lelt új gazdára az ezer vásárló jóvoltából, így a szeptember 29. és 30. között megrendezett UNICEF Pop-Up Store and More jótékonysági kezdeményezés a páratlan összefogásnak köszönhetően megsokszorozta három évvel ezelőtti bevételét.
Az UNICEF fáradhatatlanul dolgozik a világ legkiszolgáltatottabb gyermekeinek jóllétéért. Évről évre nő azon gyerekek száma, akik mindennapjaikat félelemben, éhség és szomjúság közepette töltik. Közel ötvenmillió gyermek van úton, hogy élhető helyet találjon magának, mivel a fegyveres konfliktusok és a tragikus természeti katasztrófák miatt arra kényszerültek, hogy elhagyják otthonukat. Sokan közülük egyedül maradtak, súlyos traumákon estek át, és azonnali pszichológiai segítségre lenne szükségük. A világ legrangosabb gyermekjogi szervezete jelen van a válságövezetekben. Több ezer szakember nyújt lelki elsősegélyt azoknak, akiknek a legnagyobb szükségük van a támogatásra. A szervezet munkájára itthon is egyre nagyobb szükség van. Tucatnyi magyar programja között a Kilátó Élményprogram a hazai, állami gondoskodásban élő gyermekek támogatására jött létre. A program olyan gyerekeknek segít a traumafeldolgozásban, akiket kiemeltek a vér szerinti családjukból, többnyire bántalmazás vagy elhanyagolás miatt, vagy azért, mert rossz életkörülményeik veszélyeztették a normális fejlődésüket.
A Világszép Alapítvány több mint tíz éve áll olyan gyerekek mellett, akikről a saját szülei helyett az állam gondoskodik. Programjaik célja, hogy a gyerekek az otthontalanság ellenére is megtapasztalják az elfogadó szeretet, az egyénre szabott figyelmet, hogy érezhessék: van helyük a világban, ők is szeretetre méltók, és vannak lehetőségeik az életben. A szervezet tagjai elkötelezetten dolgoznak azon, hogy a családjukból kiemelt, állami gondozásban élő gyerek önértékelése, önbizalma fejlődhessen, legyenek céljaik, pozitív jövőképük, és képesek legyenek a felelős öngondoskodásra.
Kiemelt képünk illusztráció - Forrás: Getty Images/ fiorigianluigi