Ahogy arról a Jezebel.com is beszámolt, a Balenciaga Instagram-storyban reagált a felháborodott visszajelzésekre: „Szeretnénk őszintén elnézést kérni minden sérelemért, amelyet az ünnepi kampányunk okozhatott. A plüssmackó táskáinkat nem lett volna szabad gyerekekkel szerepeltetnünk ebben a kampányban, a fotókat azonnali hatállyal eltávolítottuk minden felületről.” 

A botrány ezek után akár szép lassan el is csitulhatott volna, azonban a @shoe0nhead nevű Twitter-felhasználó szemfülességének köszönhetően a Balenciaga egy másik kampányfotója is nagyító alá került, ami morálisan szintén erősen megkérdőjelezhető, ha nem lett volna önmagában már az is elég, hogy gyerekeket szadomazo mackókkal ábrázoltak.

A márka homokóra fazonú táskájának hirdetésén – mely az Adidassal készült kollaboráció része egyébként – a retikült egy rendetlen, papírokkal teli asztalon láthatjuk. Első pillantásra ez teljesen hétköznapinak tűnik, ha azonban az ember alaposabban szemügyre veszi az irattengert, egyértelműen kiolvasható, hogy megtalálható köztük néhány kivonat is az Amerikai Egyesült Államok Legfelsőbb Bírósága kontra Williams-ügyből,

amely megerősítette a szövetségi gyermekpornográfiáról szóló törvény egy részét azzal, hogy bűncselekménnyé nyilvánította annak reklámozását, promócióját és terjesztését.

Feltételezhetően egy divatház kampányfotózásán nem hevernek véletlenül szanaszét peres eljáráshoz köthető dokumentumok.

Ez újabb (szűkszavú) bocsánatkérésre kényszerítette a divatházat

„Elnézést kérünk, amiért felkavaró dokumentumokat jelenítettünk meg kampányunkban. Nagyon komolyan vesszük az ügyet, és jogi lépéseket teszünk azokkal szemben, akik felelőssé tehetők a 2023-as tavaszi kampányunk létrehozásáért, és a nem jóváhagyott tárgyak megjelenítéséért. Határozottan elítéljük a gyermekek elleni bántalmazás minden formáját, és kiállunk a gyermekek biztonságáért és jóllétéért.”

A cikk a hirdetés után folytatódik!

Mindig meghökkentő azokat a botrányokat figyelemmel kísérni, melyek egy-egy multinacionális céghez vagy divatóriáshoz köthetők, hiszen ilyenkor jogosan merül fel bennünk a kérdés: mégis hogyan mehetett át egy-egy elhibázott ötlet, bántó poén, kétértelmű utalás annyi döntéshozón keresztül. A kommentelők most ugyanezt sérelmezik, többen tették fel a kérdést, hogyhogy nem volt egyetlen ember sem a kampány előkészítése és megvalósítása során, akiben felmerült volna, hogy a gyerekek és a szexualitás összekapcsolása etikátlan, ízléstelen, sőt, egyenesen visszataszító.

Különösen nehéz értelmezni az esetet a Balenciaga luxusmárka esetében, amelynek teljes sikere a szigorúan ellenőrzött képalkotás körül forog.

Nem világos, hogyan hagyhatott egy teljes erre hivatott csapat figyelmen kívül ilyen kirívó hibákat… egészen a publikálásig. Egyesek arra következtetnek, hogy a jóvá nem hagyott elemeket esetleg egy alkalmazott vagy alvállalkozó helyezte el szánt szándékkal a díszletben, vagy a divatház egyszerűen túllőtt a célon a figyelemfelkeltéssel. 

 

A Balenciaga egyébként kifejezetten híres arról, hogy szereti meghökkenteni a közönséget, legutóbb egy futurisztikus és apokaliptikus mudshow-val (a mud angolul annyit tesz: sár) mutatták be legújabb darabjaikat, mindezt úgy, hogy teherautóval 275 köbméter fekete iszapot szállíttattak egy francia tőzeglápról egy Párizs külvárosában található kongresszusi központba, ahol kialakították a disztópikus divatshow helyszínét. Vannak, akik úgy vélik, hogy a luxusmárka közvetlenül a kampány indulása előtt azért hagyhatta el a Twittert, hogy elkerülje a felelősségre vonást. (Ettől persze még a felhasználók ugyanúgy tweetelhetnek a divatházról, és az egyéb közösségi felületekről sem távolították el magukat.)

A közösségi médiában olyan hashtagek indultak, mint a #CancelBalenciaga és a #BoycottBalenciaga, és sokan követelik, hogy a márkával kollaboráló hírességek is emeljenek szót az ügyben. A Cosmpolitan beszámolója szerint Kim Kardashian a márka nagyköveteként egyelőre hallgat, a szupermodell Bella Hadid pedig további kommentár nélkül egyszerűen csak törölte az Instagramról a legutóbbi együttműködését a márkával.

Kiemelt kép: Jam Press/Balenciaga

Krajnyik Cintia