Pancsa Emese először közgazdász végzettséget szerzett, majd a környezet- és a formatervezés felé vette az irányt. De mi késztette arra az elhatározásra, hogy startupot alapítson? Mint mondja, a művészeti tartalmak gazdasági megközelítésével, társadalmi igényekre válaszolva, a dizájn eszközeivel szeretett volna segíteni, az ötletet pedig az akkor ötéves öccse, Kristóf adta neki.

„A Compocity segítségével újraformálhatjuk, hogy mit is jelent az organikus hulladék” – mondja Emese.

Környezettudatosság játékos formában

A Compocity által megálmodott és kifejlesztett ökorobot élelmiszer-hulladékból állít elő növényi tápanyagot, mindössze két hét alatt, kert és giliszták nélkül. Ezzel városi közegben is lehetővé teszi a komposztálást. 

Az alapító kiemeli, hogy a városi közösségek többségének nincs megfelelő tudása és lehetősége ahhoz, hogy az organikus hulladékot feldolgozza – ezáltal csökkentve az ökológiai lábnyomunkat –, a Compocity erre a problémára kínál megoldást. Ráadásul játékos formában, hiszen az eszközhöz egy applikáció is társul, amellyel a felhasználók küldetések révén tehetik próbára magukat, továbbá saját közösségi küldetéseket is létrehozhatnak, saját arculati elemekkel kiegészítve.


A robot használata meglehetősen egyszerű, csupán bele kell rakni a hulladékot, az eszköz megméri a mennyiségét, majd ez alapján hozzáadagolja a megfelelő mikroorganzimus-kultúrát. Ezután a szenzorok előállítják a felhasználó pontjait, amelyeket a robot által kiírt QR-kód révén használhatunk fel a játékban. Ez egyrészt megmutatja, hogy egyéni szinten hogyan járultunk hozzá az ökológiai lábnyomunk csökkentéséhez, másrészt arra is lehetőséget teremt, hogy egyéb szervezetek kihívásaihoz is csatlakozzunk, egyfajta közösségi missziót létrehozva.

Az előállított komposztnak olyan magas a beltartalmi értéke, hogy kiválthatja a műtrágyát. Azok esetében, akik nem vagy nem teljes mértékben tudják felhasználni, a Compocity átvállalja az elszállítást is, egy külső logisztikai rendszerre támaszkodva. Ennek a teljes körű szolgáltatásnak köszönhetően pedig kitűnnek a versenytársak sorából is.

A Compocity rendkívül fontosnak tartja a társadalmi felelősségvállalást, a csapat óvodákba, iskolákba is ellátogat, hogy a gyerekekkel is megismertessék a komposztálás jelentőségét.

Ugyanakkor a fenntarthatósági törekvések és a profitszerzés nem kell hogy egymást kizáró tényezők legyenek. Emese úgy fogalmaz, hogy ez állandó tanulási és üzletfejlesztési folyamat:

„A saját szerepemet abban látom ezen a téren, hogy jó kérdéseket tudjak feltenni, és ezek révén tudjak a jó ügy köré olyan szakembereket gyűjteni, akik ezeket az értékiránytűket beállítják.”

Ha úgy gondolod, hogy a Best Impact Awardot a Compocitynek kell megnyernie, szavazz rájuk itt május 20-ig!