A kerekasztalnál a startupok és vállalkozások világába különböző helyről és motivációval érkező nők ültek, ez tette olyan izgalmassá a beszélgetést. DTK mint a WMN kitalálója már öt év tapasztalatával a háta mögött, tőkebefektetés nélkül igazgatja a cégét. Horváth Dorka, a Hiventures portfolió cégei között megtalálható BookR Kids alapítója otthonról hozta a vállalkozó szellemet, soha nem is akart mást építeni, csak a saját vállalkozását. Veiszer Alinda újságíró ebben a tekintetben még az út elején áll, most kezd csak saját vállalkozásba, Mikesy Álmos, a Hiventures vezérigazgató-helyettese pedig a befektetői attitűdöt és az általa képviselt cég finanszírozási tapasztalatait hozta az asztalhoz. Velük beszélgetett Gyárfás Dorka.

Mikesy Álmos

Hogy mi is az a Hiventures és miben tud segíteni a női vállalkozóknak? Mikesy Álmos a kerekasztal előtt elmondta: a Hiventures egy kockázati tőkebefektető cég, nem mellesleg Közép-Kelet-Európában az egyik legaktívabb. Beszélt arról, hogy egy ilyen cégnek miért is fontos, hogy a női vállalkozókat támogassa: mert sokat lendít egy ország GDP-jén, jót tesz a gazdaságnak. Mutatott is néhány érdekes adatot a Boston Consulting Group 2019-es kutatásából, miszerint, ha sikerülne megszüntetni a gender gapet a vállalkozói szférában, az globálisan akár 2,5-5 trillió dollárral emelhetné meg a GDP-t, azaz globálisan körülbelül három-hat százalékos emelkedést jelentene.

Gyárfás Dorka, D. Tóth Kriszta, Veiszer Alinda, Horváth Dorka és Mikesy Álmos

Így tehát egy tőkebefektető cégnek a jól megfontolt gazdasági érdeke, hogy több nő fogjon bele az ötlete megvalósításába. Ennek ellenére a befektetés nagyon maszkulin piac: tíz kockázati tőkebefektetőből kilenc férfi.

A nők által alapított startupok kevesebb (konkrétan feleannyi) induló befektetést kapnak, ennek dacára minden egyes befektetett dollár után több mint kétszer akkora bevételt hoznak, mint azok, amelyeket férfiak alapítottak.

Bizony, ma Magyarországon nőként vállalkozni jó nagy fejesugrás. Lehet mondani, hogy nem erre vagyunk szocializálva, hogy nem szeretünk annyira kockáztatni… Azonban az ország általános közhangulata és üzleti kultúrája sem lendít előre az ügyön, ha már itt tartunk. A Hiventures ezért alapította meg tavaly a StartupHER-t, aminek jelentőségét mutatja, hogy a program alatt többszörösére ugrik a jelentkezők száma a szokásoshoz képest, tavaly csak a StartupHER-re 400 pályázat érkezett. A sikereken felbuzdulva 2020-ban is meghirdetik a programot, amire ITT lehet jelentkezni.

A kerekasztalnál jól megmutatkozott, hogy vállalkozni bizony nagyon különböző hátterekkel is lehet. Horváth Dorka például szülei mintáján látta, hogy bármit el lehet érni, ha dolgozik érte az ember. Sőt, azóta már a húga és a nővére is vállalkozóvá vált. Ahogy fogalmazott: „Eleinte még nem tudtam, mit szeretnék, csak azt, hogy valami sajátot”. Ezzel szemben DTK bölcsészközegből jött, ezért az ő első drive-ja az őt nyugodni nem hagyó ötlete volt, véletlenül sem számok vagy üzleti tervek.

Persze az kiderült, hogy a piaci rés megtalálása, a piaci igények ösztönös vagy kutatáson alapuló feltérképezése elengedhetetlen egy ötlet fejlesztésekor.

Az is fontos lehet, hogy valakinek milyen a pénzhez való viszonya. Veiszer Alinda például állította, hogy ő kifejezetten spórolós típus, ami jól jöhet egy éppen induló vállalkozásnál, DTK pedig abban hisz, hogy a WMN pénzügyeit tekintve konzervatívnak kell lennie, a saját pénzével szabadabban bánhat. Kár, hogy manapság nehezen és keveset beszélünk a pénzről, a pénzhez való viszonyról – ezt a résztvevők is hangsúlyozták, de ebben a közegben szerencsére természetes volt.

Mikesy Álmos azért kiemelte, hogy a pénz kérdése a befektetők előtti tárgyalásokon is rendkívül fontos, hiszen sok nagyon remek ötlet van, ami pénzügyi tervvel nincs megfelelően alátámasztva.

Szó esett arról is, hogy mikor érdemes egy vállalkozásnak kockázati tőkebefektetésen gondolkodni. Mikesy Álmos szerint akkor, amikor a saját erőforrásainkat már teljes mértékben felhasználtuk, legyen az a saját időnk, tudásunk, pénzünk, hiszen minél tovább jut valaki a saját erőforrásából, annál jobb a tárgyalási pozíciója. Veiszer Alinda itt az úgynevezett 3F-et emelte ki: Friends, Family, Fools (barátok, család, bolondok) mint lehetséges forrásokat, ahonnan – egy tőkebefektető előtt – pénzhez juthat az ember. Ha ezeket az erőforrásokat sikerül kiaknázni, és még mindig nem elég, akkor elkezdhet az ember befektetőket keresni, akik a növekedést finanszírozzák. Horváth Dorka itt kiemelte, hogy ők például sok segítséget kaptak úgynevezett „angyal-befektetőktől” is: ők olyan emberek, akik a saját pénzüket fektetik be.

Az üzleti trükkökön kívül sok személyes, belső tapasztalat is elhangzott. Alinda úgy érzi, az adta meg a kellő lökést az induláshoz, amikor tudatosította, hogy nem kell másnak lennie, vagy akár csak másnak mutatkoznia, mint amilyen valójában. DTK arról beszélt, mennyire nehéz volt alkalmazkodni a vállalkozás növekedésének üteméhez, ami folyamatosan nyomta volna előre – hogyan próbált ebben egyensúlyozni. Azt is elárulta, hogy a tétlenséget és a várakozást sem lehet megúszni, meg kell élni ezeket is. És persze, ha jön az ötlet, akkor engedni kell, és hagyni áramolni!

Remek energiák voltak a teremben, úgy éreztem, valami olyanért is küzdenek a körülöttem ülők, ami – ugyan számomra még nem releváns, de – szabadabbá teszi a társadalmunkat. Mikesy Álmos is úgy gondolja, nem csak az üzleti érdek vezérli a StartupHER programot: három kislánya van, és szeretné, hogyha úgy hozza a sors, akkor 20-30 év múlva semmi ne állhasson az álmaik útjába. „A virágzó startup-ökoszisztéma alapja lenne, hogy több nő vállalkozzon.”

Bárdos Kata Kincső

Képek: Csiszér Goti/WMN – Goti Photography