„Olyan döntéseket kell meghoznod, amikkel emberek életével játszol” – Gerendai Károly a Popfilterben
Régi vágyam volt Gerendai Károllyal beszélgetni – az apropót viszont nem egészen így terveztem. Az ország fesztiválpápájaként ismertté vált üzletembernek a csúcsgasztronómiától a strandig, a koncerthelyszíntől a nyári fesztiválokig a teljes portfóliója lenullázódott 2020-ban, és ez nemcsak anyagilag, hanem emberileg is megviseli. Ez az adás körképet ad arról, hogyan állnak a dolgok a fesztivál- és vendéglátóiparban, mi dőlt romba és mit lehet építeni a romokon. A Popfilter mai adásában Gerendai Károly pénzről, üzletről, szenvedélyről, és arról, képes-e civilként létezni egy koncerten, illetve, hogy rentábilis-e a csúcsgasztronómia. Popfilter – Szűrjük a zajt!
–
1. A tömegrendezvények lemondása olyan szervezettségi állapotban történt, amikor már lényegében minden készen állt arra, hogy elkezdődjenek a fesztiválok. A következő évi rendezvény szervezése már akkor kezdődik, amikor az aktuális évi fesztivál véget ér.
Így tehát a nemzetközi kampányok, a jegyértékesítés, stb. költségeit bukták 2020-ban. Ez a Sziget esetében mintegy 1,5 milliárd forint.
2. Gerendai elmesélte, hogy eddig az volt a megszokott, hogy aki a Szigetre akart jönni, az a lehető leghamarabb megvette a hetijegyét, repülőjegyét, illetve lefoglalta a szállását, hiszen így volt költséghatékony. Ez a vírus miatt egészen máshogyan lesz ezután: csak az utolsó pillanatban derül majd ki, megtartható-e egy rendezvény, sőt: egyáltalán lesz-e fapados járat, amivel odautazhat.
3. A fesztiválok mint vállalkozások az előző évek, évtizedek tapasztalataiból, mintáiból dolgozhattak eddig, és azok alapján optimalizálták a működésüket. Mindezt most dobhatják a kukába.
4.
Gerendai azt mondja: nem lepődne meg, ha sok fesztiválszervező cég kihagyná a 2021-es szezont, hiszen sokuknak jelentős hitelt kellett felvennie ahhoz, hogy a 2020-as krízist átvészeljék, és még egy ilyen veszteséges évet nem bírnának ki.
5. Csak a hazai piacra alapozni egy, a másfél milliárd forintos költségvetésű VOLT-nál nagyobb fesztivált egyszerűen nem lehet. A VOLT-on bulizók 95 százaléka magyar.
6. Annyiszor gonoszkodtak Gerendai elhíresült „nullszaldós” mondásával a Sziget éves mérlegével kapcsolatban, hogy az Index egyszer utánanézett: mintegy két évtized alatt mindössze háromszor mondta, hogy nullszaldós. Gerendai azt mondja, viccesnek találta ezt egy darabig, de azért mégiscsak idegesítő volt egy idő után.
7. Gerendai Károly tudta: csak úgy lehet reális cél az első magyar Michelin-csillag megszerzése, ha az étteremre nem üzleti vállalkozásként tekint – a csúcsgasztronómia ugyanis akkoriban egyszerűen nem lehetett rentábilis idehaza. Ettől függetlenül ez egy teljesen más helyzet, hiszen
soha ilyen bizonytalan nem volt semmi körülöttünk, és eközben folyamatos a döntéskényszer. A döntéseivel pedig emberek életének alakulásáról is dönt.
8. A Costes stábjával jelenleg is keresik az új utakat. Egy ilyen típusú étteremnél az élmény maga éppoly fontos, mint az étel. A házhoz szállítás sajátos formáját dolgozták ki az első hullám idején, most pedig ezt fejlesztik tovább: nem csupán az előkészített alapanyagokat lehet megrendelni az étteremből, hanem a séf is házhoz jön, és a saját konyhánkban készíti el a fogásokat.
9. Akkor képes elengedni dolgokat, projekteket, amikor már úgy érzi, nem tud hozzátenni annak épüléséhez. Ilyenkor nem azt nézi, neki mi a jó.
10.
Nem üzleti megfontolásból gyűjt kortárs képzőművészeti alkotásokat – el sem tudja képzelni, hogy megváljon a gyűjteménye egyes darabjaitól.
Ha mélyebben érdekel az is, hogyan élik meg ezt a helyzetet a zeneiparban dolgozók, olvasd el ezt az interjúmat Vitáris Ivánnal, Lázár Tiborral és Mezei Mártonnal!
Csepelyi Adrienn
A Popfilter további epizódjait itt találjátok: