Mi történik egy osztályban, ha egy vagy több tanuló mentális nehézségekkel küzd? Miért fontos, hogy hogyan reagál a helyzetre a pedagógus, mi tartozik az ő kompetenciájába? Mit tehet a szülő, a tanár, pláne ha a pszichológusoknál, pszichiátereknél is hosszúak a várólisták? Mit üzen a kortársaknak, ha egy diák speciális bánásmódban részesül valamilyen pszichés probléma miatt? A legtöbb mentális zavar nemcsak jelen van az iskolai közösségekben, de nem is múlik el néhány hét vagy hónap alatt, ami nem könnyíti meg az amúgy is leterhelt tanárok dolgát. Messiás-kompexus, valódi esélyegyenlőség és a pedagógusok számtalan szerepe a tanításon kívül a Mindent bele! következő adásában. Milanovich Domi pszichológus-újságíró beszélget a Richter Anna-díjas KórházSuli társalapító igazgatójával, Tóthné Almássy Monikával, Szily Nóra újságíró, pszichológus, coach-csal és Balatoni József, Jocó bácsi pedagógussal.
–
Itt tudjátok meghallgatni:
A KórházSuli mentális egészséggel foglalkozó, pedagógusok számára készült anyagát ITT találod.
A beszélgetésben elhangzott Richter Anna Díjról néhány fontos információ:
A díj célja, hogy olyan projektek megszületését tegye lehetővé, melyek hozzájárulnak a hazai egészségügy és oktatás fejlesztéséhez, az ott dolgozók munkakörülményeinek jobbá tételéhez, és össztársadalmi változásokat indítsanak el mindannyiunk életminőségének javítására.
November 24-ig lehet újra pályázni a Richter Anna Díjra, ITT találjátok az ehhez szükséges információkat.
Ha az ember hazaköltözik egypár napra a szüleihez, legyen akármekkora felnőtt, a családi fészekben újra gyerek lesz belőle. Ilyenkor előkerül az emlékes doboz, a szeretett kiskutyás takaróhuzat, és a fél évszázados palacsintasütő is.
Képzeld el, hogy az éjszaka közepén két férfi beront a szobádba, és elrabol, a szüleid kérésére – ez évente 120 ezer kamasz tapasztalata az Egyesült Államokban és több közép-amerikai országban. Az átnevelő táborok, ahová elhurcolják őket, számos halálos áldozatot követeltek az évtizedek folyamán.
Lunde szerint a túlzott képernyőhasználat olyan társadalmi kihívás, amelyet nem egyéni szinten fogunk tudni megoldani. Ahelyett, hogy tanárok és szülők vívnák magányos harcukat a mobilozás ellen, össze kellene fognunk. Javaslatokat is ajánl, hogyan.
Az elmúlt néhány évben drasztikusan megemelkedett a tinédzser-öngyilkosságok száma, és egyre több tizenéves számol be tartós szomorúságról vagy valamilyen mentális betegségre utaló tünetről. Kutatások alapján próbáljuk megfejteni a lehetséges okokat.
Pszichológus vendégszerzőnk érettségire készülők szüleinek ad gyakorlati tanácsokat arról, hogyan segíthetik ennek a lelkileg extrém módon igénybe vett generációnak a felkészülését.
Kollégánk a dr. Karsai Dániel alkotmányjogásszal készült interjújáért kapta a díjat. Krajnyik Cintia az elismerés kapcsán azt mondja, gyerekként csodálta a díjnyertes újságírókat, de ma már tudja: az interjúalanyok az igazi hősök.
Az már szállóige a kutyások között, hogy „olyan a kutya, akár a gazdája”. Vizslatjuk is egymást kutyasétáltatás közben, és amikor senki sem lát, nagyokat nevetünk az elcsípett hasonlóságokon: a bischonnak ugyanolyan göndör a frizurája, mint az ősz hajú néninek, akivel sétál. A németjuhász éppolyan kapitányosan néz, mint a férfi, aki feltűri a kabátja gallérját. A pitbullt meg gyakran egy izmos, zömök férfi hozza le.
„Mi nemcsak korhű ruhákat öltünk, hanem picit vissza is csukjuk a tudatunkat, hogy a régi korok emberinek szemével láthassuk a világot.” Prosinger Lívia történelmi újrajátszóval beszélgettünk.