Új évszázad, új remények

Az élet művészete című kiállítás a magyar plakátművészet első aranykorát mutatja be, mely a 19. és 20. század fordulóján a szecessziós stílus jegyében bontakozott ki.

Izgalmas játék elképzelni, mit érezhetett az átlagember a századfordulón, amikor berobbant a gazdasági fejlődés, új polgári életforma volt kialakulóban, ezzel párhuzamosan pedig megváltozott a kultúra is.

E változás hívta életre a szecessziót is: az igény, hogy a modern kor életérzése modern formában jelenjen meg. Csukjuk rá a pinceajtót a dohos historizmusra! Merítsünk ihletet a természetből!

A reklám, mint ízlésformáló erő

A gyáripari tömegtermelés következtében megszületett a reklámra való igény, a szecesszióval karöltve pedig új műfaj jelent meg: a plakát! A nagyvárosok térhódításával egyre több lett a köztér, ami pompás felületet kínált arra, hogy megszólítsák a polgárokat. És nem csupán azért, hogy a figyelmükbe ajánljanak egy-egy szolgáltatást, terméket!

A plakátokkal ízlést is akartak formálni.

Ugye, milyen visszás belegondolni ebbe a nemes szándékba, kulturális küldetésbe a reklámok kapcsán ma, amikor női testtel akarnak eladni mindent a parkettától a sertéskarajig, vagy amikor a TikTokon keresztül ránk ömlő legújabb „must have” trendek sürgetnek arra, hogy azonnal szerezzünk be Labubu babát vagy a strawberrygirl kinézethez szükséges hozzávalókat?

Szexin eregetett füst

Persze, nagyon új soha nincs a nap alatt: a női test (főleg ha erotikus kisugárzást kelt) már a kezdetek kezdetén megjelent a reklámokban. A JOB cigarettapapír hirdetésén (a cseh mester, Alfons Mucha munkája) a női alak orgazmusközeli állapotban eregeti a füstöt. Az üzenet ezúttal a férfiakat célozza meg, akik számára a dohányzás rítusa mámort, bódulatot ígért.

A hölgyeknek szóló dohánytermékeket reklámozó plakátok inkább az „új, önálló nő” képével igyekeztek csábítani – az ugyanis, hogy egyáltalán illik-e a nőknek dohányterméket fogyasztani, nem volt teljesen eldöntött dolog. Nem lehetett még szexiskedéssel is megspékelni.

Szabadon tekerő nők

Ám nemcsak a dohánytermékek reklámjait szabták különbözőre férfiak és nők számára, de a kerékpárokét is. Miközben a lapok szenvedélyes cikkekben vitatták, vajon illik-e egy nőnek kerékpárra ülnie (hiszen mi lesz, ha fellibben a szoknya? Egyáltalán: közlekedhet-e a nő önállóan?), addig a plakátokon megjelenő, vasparipán lovagoló hölgyek a női emancipációt, önállóságot és szabadságot hirdették – ahogy teszi ezt a Magyar Ruggyantaárugyár R.T. reklámja, amelyen a bicikliző nő még kitüntetésben is részesül. (A mai szemmel mókás nevű üzem egy régi magyarországi gumiipari vállalat volt, mely kerékpárgumikat, műszaki gumitermékeket és gumijátékokat gyártott.) 

Szecessziós plakátok: a „nélkülözhetetlen" sósborszesz, gyógysör babáknak és a szexi cigaretta

Nemes reklámművészet

Talán ma – a gombamód szaporodó reklámügynökségek és a mesterséges intelligencia által generált képek világában – már abba is nehéz belegondolni (és ha sikerül, akkor némi irigység is költözhet a szívünkbe): a századfordulós reklámplakátokat olyan nagy nevű művészek tervezték meg, mint például a már említett Alfons Mucha, aki egy másik neves plakátján Monte Carlo-ba invitálta a nagyérdeműt, ezúttal sem eltávolodva virágmágiájától.

De ott volt az alkotók között Henri de Toulouse-Lautrec is, aki a bohém művészek kedvelt szórakozóhelyét hirdette egyik rajzával. Az ő újítása volt, hogy a groteszk is lehet esztétikus plakát téma, főleg, ha meglepő nézőpontból kerül bemutatásra. A tárlat 120 plakátján megcsodálhatjuk többek között Koloman Moser, Gustav Klimt, Rippl-Rónai József, Vaszary János, és Ferenczy Károly műveit is.

Szecessziós plakátok: a „nélkülözhetetlen" sósborszesz, gyógysör babáknak és a szexi cigaretta

Cirkusz az egész világ

Az első plakátokat egyébként Jules Chéret tervezte, aki többek között cirkuszi grafikákból inspirálódott. 

Az első magyar művészeti plakátot pedig Benczúr Gyula rajzolta az 1885-ben megrendezett Országos Általános Kiállítás hirdetésére. 

Az itt megjelenő magyar alkotások még elmaradtak a nemzetközi mezőny színvonalától, de a szándék már megszületett a fejlődésre, felzárkózásra, miközben ott volt az igény a jellemzően magyar művészet megteremtésére is. Így jelent meg magyaros szimbólumként a tulipán, az istenfa vagy a körösfői templom tornya, illetve a szűrhímzések színes formavilága is a hazai plakátokon.

Reklámozott termékek, amiken ma már felszalad a szemöldök

A bécsi születésű, de később Budapestre költözött Darilek Henrik plakáttervén a kisgyerek – akit e tevékenysége közben elégedetten nézeget édesanyja – épp sört iszik. A korban divatosak voltak az úgynevezett gyógytápsörök, melyeket magas vitamintartalmuk miatt is kínáltak gyerekeknek, betegeknek, de még szoptatós anyukáknak is.

Szecessziós plakátok: a „nélkülözhetetlen" sósborszesz, gyógysör babáknak és a szexi cigaretta

A századfordulón igen nagy népszerűségnek örvendett a sósborszesz, mely víz, konyhasó, finomszesz, etil-acetát és mentolkristály keveréke – legalábbis ma. Hogy a 19. század végén pontosan mit is tartalmazott Werther Frigyes vegyésztechnikus 1863-tól árusított terméke, azt nem lehet tudni.

A marketingzseni Brázay Kálmán az alapreceptet sós vízzel, aromákkal és olajokkal keverte össze, és „nélkülözhetetlen háziszerként” hirdetette. A  termék – amit még a legkisebb falusi szatócsboltban is árultak – ezek után terjedt el nemcsak Magyarországon, de egész Európában, ahol szinte minden otthonban megtalálható volt. (Brázay termékét aztán a mentollal kiegészített Diána sósborszesz szorította ki, amit Erényi Béla gyógyszerész dobott piacra.) 

De mire jó a külsőleg és belsőleg is alkalmazott termék, amiről úgy tartották, a népi orvoslás jolly jokere? Nos, állítólag szinte mindenre:

enyhíti a fájdalmat, jó a reumatikus panaszokra, izomlázra, gyomorrontásra, fejfájásra, elmulasztja a rossz közérzetet, a fáradtságot, de még fertőtleníteni is lehet vele, vagy fogat mosni, esetleg megszabadulni a korpától a fejbőrön. 

Szecesszióból… hadikölcsön

1896-ban megnyílik az első mozi Pesten. Nem robbant be azonnal a műfaj, még szűk másfél évtizedet kellett várni, míg igazi kultusza lett a mozgóképszínháznak. Innen nézve az is különleges, hogy eleinte nem a vetített filmeket, hanem magukat a mozikat reklámozták, mint újfajta szórakozóhelyeket.

Szecessziós plakátok: a „nélkülözhetetlen" sósborszesz, gyógysör babáknak és a szexi cigaretta

Az első világháború kitörésével aztán a boldog békeidőknek, az örömöknek, a nagy lehetőségeknek egyszer s mindenkorra befellegzett. A plakátok szerepe is megváltozott: például hadikölcsön vásárlására buzdították a lakosságot – ami, az ígérete szerint busás hozamot ad majd… persze csak győzelem esetén.

Szecessziós plakátok: a „nélkülözhetetlen" sósborszesz, gyógysör babáknak és a szexi cigaretta

A kiállítás kurátora: Katona Anikó művészettörténész.

A Magyar Nemzeti Galéria kiállítása október 5-ig tekinthető meg.

Fiala Borcsa