(Vigyázat, a cikk Az aranykorral kapcsolatos spoilereket is tartalmaz!)

„Unalmas, mégis szeretjük”

Gazdag családokból származó nők az amerikai aranykorként is emlegetett 1880-as évek iparosodó New Yorkjában operapáholyokért harcolnak. Persze az sem elhanyagolható tény, hogy azok a páholyok pontosan hol helyezkednek el a nézőtéren – a küzdelem ebben a kérdésben válik csak igazán „véressé”. Valaki elveszti a családja egész vagyonát, de szerencsére hamar lesz megoldás a problémára.

Közben fiatal főhősnőnk jókora szégyent hoz a családjára azzal, hogy elszegődik egy lányiskolába rajzot oktatni. És ha ez nem lenne elég drámai, nem mellesleg épp élete legnehezebb döntése előtt áll: menjen-e hozzá sármos kérőjéhez, vagy ne. És ha ne, azt hogyan tálalja neki és a frigy miatt a fellegekben járó családnak.

Az aranykor nemrég véget ért második évadának szövevényes cselekménysorát persze még lehetne folytatni, de talán így is érzékelhető, milyen „fajsúlyos” kérdések adják a drámai alaphangot a sorozathoz, amelynek epizódjait ennek ellenére a tévé elé szegezve néztem hétfőnként. 

Downton Abbey Az aranykor kosztümös sorozat
Jelenet Az aranykor című sorozatból – Forrás: HBO

Pedig Julian Fellows új, az amerikai (régi és új-) gazdagok mindennapjait a középpontba állító alkotása messze elmarad korábbi nagy dobása, az agyondíjazott (SAG, Primetime Emmy, BAFTA, Golden Globe, TCA stb.) Downton Abbey óriási sikerétől, ami a sugárzó PBS történetének legnézettebb sorozatává vált, és ma már a popkultúra részeként hivatkozunk rá.

És bár két évad után már tudjuk, mennyire felesleges egymás mellé helyezve összehasonlítani a két sorozatot, ez a kritikusok és a nézők számára is elkerülhetetlen volt az első évad idején. Amellett, hogy előbbiek finoman szólva sem voltak elragadtatva Az aranykortól,

még a nézők jó része is lekicsinylő, olykor elégedetlen fintorral nézte végig az első, majd a második évadot – de mégis megnézte. „Unalmas, mégis szeretjük” – fogalmazott egy Reddit-felhasználó.

A kérdés már csak az: miért?

„A szeretet olyan, mint a lovaglás: ha nem tanulod meg fiatalon, felnőttként nem fog menni” – ez az egyik kedvenc idézetem a Downton Abbey sorozatból (a filmeket most nem hoznám ide, azokat különálló alkotásokként kezelem), és ezzel nagyjából pontot is tehetek annak a listának a végére, amelyen azok a nagy életigazságok sorakoznak, amiket magammal vittem a sorozatból. De nem is ez az ember célja, miközben akár az arisztokrata Crawley, akár Az aranykor-beli Van Rhijn és Russell család, valamint szolgálóik mindennapjait követi végig.

Downton Abbey Az aranykor kosztümös sorozat
Jelenet Az aranykor című sorozatból – Forrás: HBO

A kulcs többek közt a történelem romantizálása, illetve az eszképizmus. Ugyanis, ha a két említett sorozatnál maradunk: semmi sem áll távolabb a modern ember mindennapi problémáitól, mint azok a gondok, amikkel ezek az alkotások időben 100-150 évvel ezelőtt elhelyezett szereplői küzdenek.

Az aranykorból hozva a példát: egyikünket sem fenyegeti a veszély, hogy vagyonos dinasztia női sarjaként a rajztanári állással szégyent hozunk a családunkra (maximum anyagilag hozzuk nehezebb helyzetbe).

A múltba való menekülés veszélyek nélküli, és bár Az aranykor iparosodó New Yorkjában mindenki az elkerülhetetlen változásokról beszél – amik a társadalmi berendezkedést és a technológiai fejlődést egyaránt érintik –, ezek a változások számunkra korántsem bírnak akkora téttel. Épp ezért ezek a sorozatok biztonságos helyet nyújtanak számunkra, ahová elmenekülhetünk újratöltődni, kizökkenni és kikapcsolódni.

Biztonságos tér a szélsőséges érzések megélésére is

Amellett, hogy a szereplőket is (akiket Az aranykorban egyébként briliáns színészek játszanak, így például Christine Baranski) érik olyan élmények, amelyek miatt érzelmileg tudunk hozzájuk kapcsolódni, és amelyekkel tudunk azonosulni, a világukba visszavonulni összességében felszabadító – és szórakoztató – érzés.

Downton Abbey Az aranykor kosztümös sorozat
Jelenet Az aranykor című sorozatból – Forrás: HBO

Dr. Pamela Rutledge médiapszichológus CBC-nek adott nyilatkozata szerint egyebek mellett épp azért, mert

az érzelmi mélységek és magasságok – szerelmi drámák, veszteségek, intrikák, árulások – révén lehetővé teszik számunkra, hogy mi magunk is megéljünk érzelmi szélsőségeket, viszont valós egzisztenciális fenyegetettség nélkül.

A médiapszichológus, aki a Psychology Todaynek írt cikket a jelenségről, úgy tartja, a fiktív történetek és azok archetipikus szereplői sokféle olyan helyzetet kínálnak nekünk, amelyek által mi magunk is megvizsgálhatjuk a minket foglalkoztató kérdéseket: szembenézhetünk a bennünk is munkáló vággyal, hogy a valódi énünket lássák, és olyannak szeressenek, amilyenek vagyunk, esetleg a veszteség, a gyász nehéz érzéseit segítenek megélni. 

Végül minden úgy alakul, ahogy kell

Bár a szereplők számtalan nehézségen mennek keresztül, előbb-utóbb végül mindenkinek lekerekedik a sorsa. Az aranykorban inkább előbb, ebben a sorozatban ugyanis nem hagyják az embert sokáig feszültségben. Az elvesztett vagyont nem lehet ugyan visszaszerezni, viszont váratlanul olyan pénzforráshoz lehet jutni, amely megmenti a bajba jutott családot a csődtől. Nemet mondani a jól szituált udvarlónak, aki iránt nem táplálunk gyengéd érzelmeket, nehéz, de kifizetődő, hiszen rögtön utána bekopogtat egy valódi szerelem ígérete.

Downton Abbey Az aranykor kosztümös sorozat
Jelenet Az aranykor című sorozatból – Forrás: HBO

A médiaszociológus felhívja rá a figyelmet: az agyunk szereti a szimmetriát, ez a műfaj pedig megnyugtatóan kiszámítható mintákkal dolgozik.

A problémák a legtöbb esetben megoldódnak, ami azt az érzést kelti, hogy a világban – még ha csak fiktív is – van valamiféle rend, és létezik az igazságosság. Ez pedig jó érzéssel, elégedettséggel tölt el, a boldog befejezés feldobottá tesz, és Pamela Rutledge szerint segít a világhoz való optimista hozzáállás kiépítésében, illetve fenntartásában.

Kaphatnánk ennél többet egy, a kritikusok által sokat vitatott, kissé butuska sorozattól? Aligha.

Források: ITT, ITT, ITT, ITT, ITT és ITT

Kiemelt kép: HBO

Filákovity Radojka