Patrick Swayze: A tánc volt a kulcs, hogy távol tartsam a depressziót
Portré
Patrick Swayze egyszerre volt klasszikusan képzett balett-táncos és vagány cowboy. Lovakat tenyésztett, hegedült, repülőt vezetett, romantikus slágert írt és énekelt (She’s Like The Wind). A Dirty Dancingben mindannyiunkat megtanított arra, hogy „Babyt senki sem ültetheti a sarokba”, a Ghostban pedig Demi Moore-ral bebizonyította, hogy a fazekasság a legszexibb előjáték a világon. A Wong Foo, kösz mindent! című filmben úgy hozta a drag queen karaktert, mintha vérrel együtt csillámpor is folyna az ereiben. Tudott kecses lenni, bár, ahogy egyszer nevetve fogalmazott, izmos testalkatával a ‘60-as, ‘70-es években „ő volt a balett Godzillája”. Lezserség áradt belőle, holott sok mindennel küzdött élete során: nehéz gyerekkorral, sportsérülésekkel, alkohollal, nikotinnal, rákkal. 2009-ben hunyt el, ma lenne 71 éves. Milanovich Domi írása.
–
A hét eleji értekezleten elárultam a többieknek, amit most nektek is: leszbikus létemre két férfi sztár van, aki az én szívemet is évtizedek óta megdobogtatja (igen, ilyesmikről is beszélgetünk egy-egy meetingen). Ahogy felidézem az alakjukat, híres szerepeik miatt mindketten atlétában jelennek meg a lelki szemeim előtt. Az egyikük feketében, kidőlt fatörzsön egyensúlyozva, a másikuk fehérben – igaz, az ő trikója eléggé koszos és foltokban véres is.
Az én emlékeimben a ‘90-es évek Patrick Swayze és Bruce Willis nagy évtizede volt; a Dirty Dancinget 1987-ben, a Die Hardot 1988-ban mutatták be az amerikai mozik. Én egy csodálatosan képlékeny időszakban léteztem akkor, a gyerekkoromon egy picit már túl, de még az identitásom megszilárdulása előtt. A serdülőkor sűrűjében, amikor különösen billeghet benned, hogy hasonlítani akarsz-e a választott idolodra, vagy inkább közel kerülni hozzá.
A bejegyzés megtekintése az Instagramon
A Piszkos táncról rengeteget tudnék írni (Mózes Zsófi is megtette már ITT). Ez az a film, amit életemben a legtöbbször láttam (szerintem anyukám is), aminek a párbeszédeiből ma is hosszú szakaszokat tudok fejből idézni (a barátnőm jól szórakozik ezen), aminek a zenéjére kamaszkorom összes házibulijában táncoltunk (Do You Love Me, tá-rá-rá-rá). De tudjátok, mi a legjobb benne?
Az, hogy miközben felnősz, és tudatosabb leszel, a Dirty Dancingben nem kell csalódnod. Nem veszíted el, mint annyi más korábban szeretett könyvet vagy filmet.
Mert amikor újra előveszed, nem csap arcul a felismerés, hogy te jó ég, a nők vagy a női-férfi kapcsolatok ábrázolása mennyire fájdalmasan vállalhatatlan lenne. Pont az ellenkezője! Rájössz, hogy még annál is menőbb, mint hitted, mert a romantika, a zene és a tánc csillogó szövetébe varrva olyan fontos témákat mutat be, mint az osztálykülönbségek, az abortuszhoz való jog, a női szolidaritás vagy a konszenzuális szex. De ne szaladjunk ennyire előre!
Honnan indult Patrick Swayze, vagy ahogy mindenki hívta, Buddy?
Swayze 1952. augusztus 18-án született a texasi Houstonban, és ott is nőtt fel ír-amerikai családban, négy testvér mellett. Édesapja, Jesse, műszaki rajzolóként kereste a kenyerét, szabadidejében elismert rodeo-bajnok volt. Swayze édesanyja, Patsy, koreográfusként dolgozott és táncstúdiót alapított, ő vezette be a balett világába a fiút. De a próbaterem nemcsak ezért volt fontos helyszín Patrick életében: hanem azért is, mert itt ismerte meg későbbi feleségét, Patsy egyik tanítványát, Lisa Niemit, akivel később a nem túl sikeres Az utolsó piszkos tánc című filmnek is főszereplői, illetve producerei voltak (2003).
A bejegyzés megtekintése az Instagramon
A pár fiatalon házasodott össze – 1975-ben Buddy 23, Lisa 19 éves volt –, de sztárság ide vagy oda, mindvégig kitartottak egymás mellett: közel 35 éven keresztül, a színész 2009-ben bekövetkezett haláláig.
Lisa 2012-ben újra férjhez ment, de továbbra is rendszeresen posztol Swayze-ről, korábban memoárt is írt róla, és szerepelt a színészről készült dokumentumfilmben (a címe I am Patrick Swayze).
Sok mindent az ő tolmácsolásában tudunk Swayze életéről. Például azt, hogy milyen nehéz volt a kapcsolata az anyjával. Patsy keménykezű tanár volt, aki a fizikai fenyítéstől sem riadt vissza. „Nagyon erőszakos tudott lenni, szomorú példája volt annak, mi történik egy családban a bántalmazás körforgásában” – mesélte az asszony 2013-ban bekövetkezett halála után Lisa, utalva arra, hogy Patsyt is rengeteget bántalmazta a saját anyja. Ez persze nem menti fel a tettei alól, sőt,
Swayze 18. szülinapján állítólag odáig fajultak a dolgok, hogy amikor a nő ismét a fiára támadt, Jesse, a férj, megfenyegette, hogy elválik tőle, ha még egyszer kezet emel a gyerekre.
„Ezután soha nem ütötte meg őt” – nyilatkozta Lisa. Az évek során az asszony egyre kedvesebbé vált, a kapcsolatuk sokat javult. „Patsy bonyolult nő volt, rendkívül kritikus és negatív tudott lenni, de intenzív volt és életerős, Patrick abszolút szerette és tisztelte őt” – emlékszik vissza az anya ambivalens alakjára Swayze felesége.
Kétes anyai örökség: a munkafegyelem
Patrick élete során nagyon is a tudatában volt annak, milyen erősségei és nehézségei származnak abból, ahogyan nevelték. Mindig sokat követeltek tőle, és ez még keményebb harcra késztette. A balett mellett rengeteget sportolt: atletizált, harcművészeteket tanult, focizott. Tizennyolc éves volt, amikor súlyos sportsérülés érte labdarúgás közben: öccse, a szintén színész Don szerint Swayze-t a csípőjétől a nagylábujjáig fél évre teljesen begipszelték, az izmai elsorvadtak. Ezután még többet edzett, és remek táncos lett belőle.
A bejegyzés megtekintése az Instagramon
Egy ideig a Disney jégrevü-előadásával turnézott a Hófehérke hercegeként (Hollywoodot is görkorcsolya-tehetségével nyűgözte le először), majd meg sem állt a Broadway színpadáig, ahol Danny Zukóként szerepelt a Grease eredeti előadásában (Danny figuráját később John Travolta tette feledhetetlenné a filmvásznon).
Swayze első jelentős filmje a Kívülállók (The Outsiders) volt. Ennek a mozinak az az érdekessége, hogy egyrészt Francis Ford Coppola rendezte (1983), másrészt itt figyelhetett fel a nagyközönség több olyan fiatal férfi színészre is, akik később világhírűvé váltak: Tom Cruise-ra, Matt Dillonra, Emilio Estevez-re vagy Rob Lowe-ra. Patrick 1985-ben az Észak és Dél című polgárháborús tévésorozatban játszott, rá egy évvel később pedig a Youngblood (Friss vér) című hockey-drámában, amelyben a 22 éves Keanu Reeves is feltűnik – vele a Holtpont (Point Break) című bankrablós-szörfös akciófilmben alkottak ismét egy párost (1991). De az átütő sikert természetesen a Dirty Dancing hozta meg számára.
A bejegyzés megtekintése az Instagramon
„Az élet utánozta a művészetet, ami utánozta az életet”
– mondta a Babyt alakító Jennifer Grey, aki sosem rejtette véka alá, hogy nem volt éppen felhőtlen a kapcsolatuk színésztársával. Korábban dolgoztak együtt a Vörös hajnal (Red Dawn) című moziban (1984), amelynek forgatásán állítólag Swayze és még pár srác petárdákat robbantgatott este Grey ajtaja előtt, hogy ne tudjon aludni. Így amikor Grey megkapta a szerepet, és megtudta, hogy Swayze fogja alakítani a táncoktató Johnny Castle-t, nem volt túl boldog. De pont a táncjelenetek közben Patrick annyira stabil partnernek bizonyult, hogy Grey végül megenyhült. „Sosem hagylak cserben, nem hagyom, hogy megsérülj. Lehet, hogy én megütöm magam, és nem vigyázok a saját testemre, de érted egy vonat elé is kiállok” – idézi fel Swayze szavait a színésznő.
A táncban korántsem rutinos Grey, csakúgy, mint a filmbeli Baby, nagyon tartott a mozi csúcspontjának számító emeléstől.
Ám a férfi meggyőzte, hogy minden rendben lesz. „Végül azért tudtam megcsinálni, mert képes voltam hagyni, hogy vigyázzon rám” – összegezte Grey, aki színésznőként hasonló átalakuláson ment keresztül a tánc hatására, mint az általa megformált karakter. A film Baby felnövekvés-története, amelynek során szégyenérzet nélkül fedezi fel az érzékiséget, és tetteivel azt üzeni a nézőknek, hogy a nő is lehet kezdeményező a kapcsolatban.
A bejegyzés megtekintése az Instagramon
A Dirty Dancing feminista film, ami meghaladta a korát
Ahogy arról mi is írtunk (például ITT és ITT), 2022-ben az Amerikai Legfelsőbb Bíróság hatályon kívül helyezte a Roe kontra Wade-ügyben hozott 1973-as ítéletet, és ezzel eltörölte az USA-ban az abortuszhoz való alkotmányos jogot. Ekkor ismét nagyobb figyelem irányult a Dirty Dancingre. A film cselekménye ugyanis 1963-ban játszódik, és azt mutatja be, milyen veszélyeket hordoz magában, amikor a nők illegális abortuszra kényszerülnek. Bár a gyártó szerette volna kivenni ezt a szálat a történetből, a forgatókönyvíró, Eleanor Bergstein olyan mélyen beépítette a sztoriba (ha nincs Penny terhessége, Baby nem is kezd el táncolni Johnnyval), hogy nem tudtak hozzányúlni.
Szakértők több szempontból is példaértékűnek tartják azt, ahogyan a film készítői az illegális abortusz témáját vászonra vitték.
Egyrészt a párbeszédekben egyáltalán nem ködösítették a beavatkozás brutális voltát (Johnny unokatesója elmondja, hogy a fickónak „koszos kése és összecsukható asztala volt”, dr. Houseman pedig „hentesnek” nevezi az illetőt). Másrészt a filmben senki sem ítélkezik Penny fölött, Baby is rögtön segít neki, viszont szerencsére – és nagyon helyesen – felmerül a férfi, Robby felelőssége. Az is elhangzik továbbá, hogy Penny abortusza 250 dollárba kerül. Miért fontos ez?
Steph Herold, a Kalifornia Egyetem Abortion Onscreen Database nevű projektjének munkatársa kollégáival a művi terhességmegszakítás filmes ábrázolásait gyűjti össze, és kutatja. 2022-ben mintegy 180 film szerepelt az adatbázisukban, de ezek közül mindössze 15 foglalkozott a beavatkozás költségeivel. Holott ez nagyon is lényeges tényező, hiszen sokan vannak, akiknek vagy a biztosítása nem fedezi az abortuszt, vagy nem engedhetik meg maguknak, hogy olyan államba utazzanak, ahol (még) legálisan megszakíttathatják a terhességüket. A kutatók azt is kiszámolták, hogy
1963-ban 250 dollár körülbelül annyit ért, mint napjainkban 2300 dollár, azaz közel 800 ezer forint.
Így már érthető, a táncosok miért nem tudták összedobni az összeget, miért utalt a Baby és az apja közötti erős bizalomra, hogy dr. Houseman szó nélkül (és zsebből) odaadta a pénzt, és hogy mekkora is volt a társadalmi távolság a tehetős családba született lány és a táncosok között.
A bejegyzés megtekintése az Instagramon
Bár 1987-ben, amikor a filmet bemutatták, senki nem értette, hogy 14 évvel a Roe kontra Wade után Bergstein miért ragaszkodik az illegális abortusz témájához, a közelmúlt eseményei sajnos nagyon is megmutatták, hogy a nők saját testük feletti önrendelkezéshez való joga még a XXI. századi nyugati világban is törékeny dolog lehet. A döntésen felháborodva 2022-ben Jennifer Grey elmondta a nyilvánosságnak, hogy évtizedekkel ezelőtt ő is átesett abortuszon: „Mindig is akartam gyereket, csak nem tinédzserként” – nyilatkozta.
Tánccal a démonok ellen
Három évvel a Dirty Dancing után Swayze a Ghostban mutatta meg érzékeny színészi játékát, amelyért ismét Golden Globe-ra jelölték. A rendező, Jerry Zucker eredetileg Kevin Kline-nak szánta a szerepet, és arról, hogyan kapta meg mégis Swayze a lehetőséget, számos anekdota kering. Abban viszont mindenki egyetért, hogy Whoopi Goldberg szerepeltetéséről tényleg ő győzte meg a rendezőt. Goldberg meg is nyerte alakításáért a legjobb női mellékszereplőnek járó Oscar-díjat, beszédében pedig Swayze-nek mondott köszönetet.
A bejegyzés megtekintése az Instagramon
A színész a ‘90-es évek sikerei közepette némileg megcsömörlött a felhajtástól, és „hogy elkerülje a hype-ot”, vett egy farmot a San Gabriel-hegységben. „A lovak nem hazudnak neked” – fejezte ki sommásan véleményét. Természetesen a 2000-es években is szerepelt még jelentős filmekben (például a Donnie Darkoban), de mellette alkoholfüggőségével is komoly harcokat vívott (egyik repülőbaleseténél is felmerült, hogy talán ittasan ült a kormányhoz). Egész életében rengeteget cigizett: egy interjúban utalt arra, hogy 40 éve dohányzik, és mintegy napi 60 szálat szív el.
Sokat viaskodott benne az öndestrukció, a függőség és az élni vágyás meg az alkotókedv. Évről évre egyre több mindenkit kellett elgyászolnia. 1990-ben Lisa várandós lett, de elvesztették a magzatot, és hiába próbálkoztak, többé nem sikerült a fogantatás. Nem lett gyerekük, és ettől mindketten szenvedtek. Később váratlanul elhunyt Swayze húga, majd pár év leforgása alatt az apja, és az egyik közeli barátja is. Gyűltek a démonok a színész körül, és ő sokszor az alkoholban keresett vigaszt. De szerencsére nem csak abban:
„Rájöttem, hogy a tánc volt a kulcs ahhoz, hogy a depressziót távol tartsam az életemtől. Amikor táncolsz, a dolgok egyszerűen elmúlnak, nem tűnnek olyan rossznak” – mondta.
Az utolsó pillanatig küzdött
2007 végén Swayze erőteljes égő-perzselő fájdalmat kezdett érezni a gyomrában. A vizsgálatok során kiderült, hogy elzáródott az epevezetéke, pár héttel később pedig IV. stádiumú hasnyálmirigyrákkal diagnosztizálták. A Stanford Egyetem Orvosi Központjába járt kezelésekre: körülbelül öt százalék túlélési esélyt, és fél évnyi időt jósoltak neki a szakemberek. „Hogyan tudsz pozitív hozzáállást tanúsítani, ha minden statisztika szerint halott ember vagy? – tette fel a kérdést a színész, aki másfél évvel élte túl a doktorok által mondott prognózist. – Állj munkába!” – adta meg a választ.
És így is tett: napi 14-16 órákat dolgozott, leforgatta a The Beast című FBI-sorozat teljes évadát. Hétvégente kemoterápiára járt, de nem szedett fájdalomcsillapítót, mert attól tartott, negatívan hatna a színészi játékára. A sorozat premierje 2009 elején volt, egyes kritikusok szerint élete legerősebb alakítását nyújtja a szériában.
Patrick Swayze 2009. szeptember 14-én, 57 éves korában hunyt el családja körében, hamvait új-mexikói farmján szórták szét. Az életéről készült és posztumusz megjelent dokumentumfilm egyik bejátszásában, a róla készült egyik utolsó felvételen azt mondja: „Nem tudhatod, mennyi ideig vagy ezen a bolygón… Ezért most kell belevágnod!”
Kiemelt képünk forrása: Getty Images/ Archive Photos / Stringer