Lemezborítók, amelyekről nem is tudtad, mi mindent jelentenek
Amíg a lemezek elsősorban fizikai valójukban léteztek és internet sem volt, a borítók hatványozottan fontos pillérei voltak a popsztárok karrierjének. A segítségükkel nem csupán vizuális támogatást kapott az adott zenei anyag, de sok esetben azt is a borítók határozták meg, milyen kép él a fejünkben az adott előadóról. A Popfilter első éveiben én is sok híres lemezborítót reprodukáltam David Bowie Aladdin Sane-jétől Joan Jett Bad Reputationjéig. Nemrég röppent föl a hír, hogy a Nirvana legismertebb, pénzért úszó csecsemőt ábrázoló borítójának főszereplője most, (miután többször is újrafotóztatta felnőttként az ismert képet), bepereli az együttest gyermekpornográfiáért. Hát, ebben az ügyben nem szeretnék igazságot tenni (azt, gondolom, le sem kellene írnom, hogy a gyermekpornográfia elfogadhatatlan és büntetendő), de erről az jutott eszembe, milyen sok olyan borító van, amely az esztétikai szempontokon túl valami többet is közvetít. Társadalmi üzeneteket, botrányokat, netán direkt politikai állásfoglalást. Ilyen lemezborítókból készítettem most egy összeállítást. Csepelyi Adrienn írása.
–
Rage Against The Machine: Rage Against the Machine (1992)
Ez a borító annyira jellegzetesen hozzátartozik mindenki életéhez, aki a kilencvenes években volt tizenéves, hogy sokan talán nem is gondolkodtak még el azon, mégis ki az a lángoló alak rajta. Pedig a fotó valódi. Thích Quảng Đức vietnámi buddhista szerzetes volt az, aki 1963. június 11-én felgyújtotta magát Saigon egyik forgalmas kereszteződésében. A szerzetes az ellen tiltakozott, hogy a dél-vietnámi kormány üldözte a buddhistákat, akik közül többen a civil ellenállás vezéregyéniségei voltak. Az 1963 májusában kezdődött úgynevezett buddhista krízis fontos és szomorú mozzanata volt, amikor május 8-án a dél-vietnámi elnök, Ngô Đình Diệm emberei kilenc fegyvertelen civilt lőttek le, amiért azok békésen tüntettek a buddhista zászló betiltása ellen. A novemberig tartó krízisnek végül egy puccs vetett véget, a Vietnámi Köztársaság hadserege pedig elfogta és kivégezte Ngô Đình Diệm dél-vietnámi elnököt.
The Roots: Things Fall Apart (1999)
A Roots mindig is híres volt társadalmi szerepvállalásáról, az együttes tekinthető az úgynevezett „conscious rap”, azaz a társadalmilag tudatos rap egyik zászlóshajójának. Már debütlemezük címe is jelzésértékű: Chinua Achebe nigériai író 1958-as regényének címe ez. A lemezborítóból öt változat készült, az első számú verzió ez: a hatvanas évekből származó fotón két fekete fiatalt üldöznek egy felkelés közben Brooklynban.
The Smiths: Meat is Murder (1983)
A The Smiths második nagylemezének borítója egy 1967-es fotó Michael Wynn amerikai tengerészgyalogosról, aki Vietnámban harcolt. A sisakon eredetileg a „Make love, not war”, azaz „Szeretkezz, ne háborúzz” felirat volt olvasható, ezt változtatta át a 11 éves kora óta vegetáriánus Morissey, aki mindig is harcosan küzdött az állatokkal szembeni etikus bánásmódért.
Pusha T: Daytona (2018)
A lemez producere, Kanye West állítólag 85 ezer dollárt (!) fizetett, hogy felhasználhassa ezt a fotót az általa gardírozott rapper, Pusha T harmadik albumának borítójaként. Első látásra egy elég rendetlen fürdőszobát látunk. Nos, ez egy 2006-os fotó Whitney Houston fürdőszobájáról. Ha kicsit ránagyítasz, láthatod a droghasználat legkülönfélébb eszközeit a képen. Whitney 2012-ben halt meg, testében kokain és számos egyéb kábítószer nyomait találták. A Daytona 2018-ban jelent meg.
Dead Prez: Let’s Get Free (2000)
A Dead Prez egy 1996-ban alakult New York-i hiphop-duó, amely vállaltan baloldali nézetekkel rappel egyenlőségről, társadalmi igazságosságról, elnyomásról és hatalomról (pontosabban hatalomellenességről). Szövegeik tele vannak utalásokkal a fekete polgárjogi mozgalmakra, afrikai gyökereikre és identitásukra. Az ezredfordulón megjelent lemezük borítóján dél-afrikai gyerekek láthatók az 1976-os sowetói lázadás idejéről. A gyerekek az oktatáshoz való jogukért tüntetnek az apartheid-rezsim alatt, amelynek összeomlásához végül ez a lázadássorozat vezetett. Igaz, addig sajnos nagyon sok időnek kellett még eltelnie a szóban forgó fénykép elkészültétől: Nelson Mandela apartheid-ellenes aktivistát 1994-ben választották elnökké.
Bad Religion: Christmas Songs (2013)
A kaliforniai punk rock-zenekar első karácsonyi EP-jének borítóján Gerald Waller fotóriporter 1946-os, Új cipő című fényképe látható egy osztrák árva kisfiúról, aki az amerikai Vöröskereszttől cipőt kapott karácsonyra. Adalék: a lemezen klasszikus karácsonyi dalok punk-feldolgozásai hallhatók, az eladásból származó bevételt egy, a papok által szexuálisan bántalmazott gyerekeket támogató alapítványnak utalja át az együttes.
Curtis Mayfield: There’s No Place Like America Today (1975)
Az album előterében látható fotó Margaret Bourke-White fotográfus egyik híres képe, amely a LIFE magazin 1937. február 15-i számában jelent meg először, és olyan embereket örökített meg, akik egy árvíz következtében elveszítették mindenüket. Ez a lemez címével – „nincs még egy olyan hely manapság, mint Amerika” – és a megjelenés évével (1975) együtt szépen kirajzolja, micsoda szarkazmus rejlik ebben a borítóban: az amerikai álom már rég romokban hevert, és a ’70-es évekre már a látszatot sem sikerült fenntartani. Margaret Bourke-White volt egyébként az első fotográfusnő, aki a frontvonalról tudósíthatott.
Minor Threat: Minor Threat (1981)
Első látásra ez aztán végképp semmi különös: a fotón a Minor Threath énekesének, Ian MacKaye-nek az öccse, Alec látható. Ez a kép ugyanakkor annyira tökéletesen foglalta össze a hardcore punk szcéna önmagáról alkotott képét, hogy gyakorlatilag azonnal szimbólummá vált. Különösen izgalmas ez, ha tekintetbe vesszük, hogy a Minor Threat mindössze három éven át volt aktív, egyetlen nagylemeze jelent meg három EP mellett, mégis elképesztő hatást gyakorolt a színtérre. Például az ezen az EP-n megjelent Straight Edge című dalt tartják a straight edge-mozgalom névadójának. Ez a mozgalom – elég erőteljesen szembe menve a punkokról elterjedt sztereotípiákkal – az drog-, alkohol-, dohányzásmentes és a kicsapongó szex nélküli életmódot hirdeti. Az EP borítója (amely aztán az 1984-es válogatáslemez borítójául is szolgált) annyira kultikus, hogy számos divatcég igyekezett hasznot húzni belőle az utóbbi években. A Nike például egy komplett kampányt épített rá 2005-ben – csak épp elfelejtett engedélyt kérni az együttestől. Az Urban Outfitters 2013-ban okosabb volt: licencszerződést kötött a zenekarral, amely ugyanakkor nem volt elragadtatva, hogy méregdrágán árulják a Minor Threat-pólókat.
Csepelyi Adrienn