Ha még nem ismerted volna, engedd meg, hogy bemutassam neked Hildát

A haja lángoló vörös, mely időnként a cékla, néha pedig a répa színeiben ragyog, égszínkék szeme gyermeki derűvel csodálkozik rá a világra. A róla készült képek nemcsak bájosak, de igen kedves humorral örökítik meg kedvenc pin-up lányom hétköznapjainak intim pillanatait. Hilda szívesen alszik vissza reggel morzsával gavallérosan telehintett ágyában, miután elfogyasztotta az ágyban a reggelit, olvas, telefonál, álmodozik, de szereti felfedezni a környezetét is, csónakázik, fára mászik, vagy biciklire pattan.

A bejegyzés megtekintése az Instagramon

Hilda (@hildapinup) által megosztott bejegyzés

Hilda a rousseau-i filozófiát képviselve szívesen tölti az idejét a szabadban, fejjel lefelé lógva egy vastag faágon rácsodálkozik a mókusra, egy fatönknek támaszkodva megfigyeli a levelibékát, vagy elalszik egy nyitott könyvvel a pocakján, miközben az erdő állatai kíváncsian körégyűlnek. De szeret tóban úszni, fáról almát eszegetni, forró fürdőket venni, vagy hálóingben kergetni a kertben a világító szentjánosbogarat. És egy fehér kiskutya képében szinte mindig ott van mellette elmaradhatatlan társa, akit néha a frász kitör Hilda akcióitól.

A virgonc vörös rokokós korpuszát többnyire csupán egy virágfüzérbikini fedi, és csak télen húzza fel piros kezeslábas, hátulgombolós jégeralsóját.

Hilda naivitása mellett ugyanúgy megfér a vagánysága is, simán elmegy a hullámok csapkodta tengerbe búvárkodni, megpróbálja meglovagolni a tehenet, nemcsak verseket olvas, de a vízvezeték-szerelés rejtelmeit és örömeit taglaló kézikönyvet is lelkesen forgatja, lekaszálja a rétet, végigegyensúlyozik a kerítés kötelén, felmászik a villanypóznára, hogy megmentsen egy kölyökmacskát, a válla felett megjelenő szarvasmarhától pedig egyáltalán nem, csak az otthonába besurranó egérkétől fél. Egy szó, mint száz, messze-messze több élet szorult belé, mint a többi (amúgy szintén nagyon csinos) pin-up lányba.

A bejegyzés megtekintése az Instagramon

Martine Stepan (@martinestepan) által megosztott bejegyzés

De kik azok a pin-up csajok?

Bár a kifejezés már az 1890-es években megjelent, igazán csak az 1940-es évek elején robbant be a jelenség, amikor a magazinok címlapjára, naptárakra, képeslapokra csinos, szexi lányok kerültek, akiket akár ki is lehetett onnan vágni, és feltűzni a falra – innen a pin-up kifejezés –, ahogy azt tették a harcba induló katonák. Érdekesség, hogy korábban „sajttortafotóknak” is hívták ezeket a glamúr fotókat, amiken a hölgyeket kevés ruha fedte ugyan, a hangsúly a meztelen lábukon, hegyes keblükön, formás farukon volt, de az explicit meztelenség azért nem, inkább csak a sejtetés volt jellemző. Nagy ritkán urakat is ábrázoltak a fotók, rajzok, ezeket azonban „beefcake”-nek hívjuk.

A bejegyzés megtekintése az Instagramon

Georgy Zobach (@zobach.pinup) által megosztott bejegyzés

Persze, nem csak mai szemmel nézve ellentmondásosak a valóban művészi képek, amik azért mégiscsak tárgyiasítják a modelljüket, a fotókon szereplő híres színésznők kizárólag szexszimbólumként jelennek meg, egyéb tehetségük, képességük bemutatására nem kerül sor. A pin-up fényképek mellett azonban igen népszerűek voltak a rajzok is, számos művész alkotott kimagaslót e téren. A dús hajú, homokóratestű, hosszú, vékony combú, darázsderekú, peckes mellű lányok a képeken, ha fel vannak is csinosan öltözve, a szoknyájuk garantáltan fennakad valamin, amit ők ártatlanul pillogva, csücsöri szájjal csodálkozva vesznek tudomásul.

Ebben a társaságban igazán üdítően hat a molett Hilda, aki öltözködésében jóval kevésbé összeszedett (ő aztán biztosan nem hord selyemblúzt, rakott szoknyát, combfixet és szexi fehérneműt), a mérete is pár számmal nagyobb a kolléganőinél, de láthatóan őt ezt egy cseppet sem zavarja, sőt érezhetően boldog és elégedett formás testében.

Így tulajdonképpen Hildát akár a pozitív testkép előfutáraként is üdvözölhetjük, ezért pedig én roppant hálás vagyok…

A bejegyzés megtekintése az Instagramon

Gianni Galeota (@giannigaleota) által megosztott bejegyzés

…az illusztrátornak,

aki nem más, mint az amerikai Duane Bryers, egy roppant tehetséges és sokoldalú művész. Bryers életében öt különböző művészi korszakot különböztet meg, ezek egyike csak a Hilda-gyűjtemény, ötvenéves koráig főleg reklámillusztrációiról volt ismert. Érdekes, hogy később (miután ’58-ban Arizonába költözött egy ranchra) elkezdett westerntematikájú képeket is festeni – ezekből a műveiből később több ízben is rendeztek kiállítást az oklahomai Nemzeti Cowboy Hírességek Csarnokában. Ezeken a képein is nyilvánvaló, hogy szeret elmerülni a részletekben, éles szemű megfigyelőként jár-kel a világban, a vadnyugati kultúrát pedig egészen közelről ismeri. Na de ne szaladjunk ennyire előre, lássuk, hogyan lett a nagycsaládos farmer fiából világhírű művész!

Duane Bryers Michiganben született egy farmon 1911-ben, itt nőtt fel három fiú- és két lánytestvérével. Ötéves korában kezdett képregényeket rajzolni (a műfajt az újságokból ismerte), az alkotás később pedig teljesen magába szippantotta, 15 éves korától már ki sem tette az utcára úgy a lábát, hogy ne lett volna nála rajztömb és ceruza. Ha csak tehette, rajzolt. Huszonöt éves korában egy hatalmas falfestményt készített a minnesotai iskolának, az érte kapott pénzből pedig végre elkezdte megvalósítani az álmát: New Yorkba költözött, és beiratkozott egy művészetet oktató iskolába.

A dús húsú, néha kissé ügyetlen, de mindig jószívű, naiv, könnyen meghatódó Hilda az ötvenes évektől a nyolcvanas évekig bukkant fel a naptárokban.

Bryers 36 év alatt körülbelül 250 hildás képet festett – ez a szám azért is döbbenetes, mert saját bevallása szerint, amikor megkapta az első megrendelését a naptárképekre, képtelen volt hét „jelenetet” kitalálni.

Aztán – ezek szerint – csak belejött. Bár az évek alatt több modellje is volt, de a legtöbb (és a művész szerint a legjobb) Hilda-képet mégis kizárólag fejből alkotta meg. Néhány képéhez a lánya (Pattie Weiss) állt modellt, aki jóval soványabb ugyan, mint Hilda, de ahogy Bryers fogalmazott egy interjúban: „Egy kar az csak egy kar, egy láb is csak egy láb, nincs más dolgod, mint rápakolni egy kis plusz zsírt.” 

A bejegyzés megtekintése az Instagramon

Martine Stepan (@martinestepan) által megosztott bejegyzés

Bryers nagyon szép kort ért meg, kicsivel a 101. születésnapja előtt hunyt el, 2012-ben.

Hilda azonban örökké él (az én szívemben legalábbis mindenképp), vidámságával, életigenlésével, és kirobbanó kacajával színesítve a világot.

Fiala Borcsa

További forrás: ITT