„Itt van a város, vagyunk lakói” – 45 éve adták át a Deák téri aluljárót
Negyvenöt éve ezen a napon adták át a Deák téri aluljárót. A tömegközlekedők számára ez a város egyik legfontosabb csomópontja, fővárosi életünk egyik legfontosabb díszlete. Szakítások, szerelmek, hajnali részegség, hétköznapi rohanás – mindenkinek van legalább egy fontos emlékképe a Deákról. Rendhagyó ötletem támadt: arra kértem fotós munkatársunkat, Chripkó Lilit, hogy kollektívájával, a Budapest Street Photo Collective tizenkét tagú csapatával mutassa meg nekünk a Deák teret. Úgy, ahogyan mindennap látjuk – és ahogy mégsem láttuk még soha. A képekhez magyar dalszövegrészleteket válogattam. Néhol libabőrös érzés volt, hogy a szöveg és a kép mennyire rezonál egymásra, mennyire ugyanaz a Deák-élményünk kortól, korszaktól és alkotói eszköztől függetlenül. Csepelyi Adri gyűjtése.
–
„Sokat gondolkodtunk, hogyan fogalmazzuk meg, hogy mi az utcafotó értelme, célja, feladata. Mi, akik nap mint nap az utcát járjuk, hogy dokumentáljuk a város életét, pontosan tudjuk és érezzük, miért csináljuk, mégsem egyszerű szavakba önteni. Ezúttal viszont könnyű dolgunk van. Most, hogy a WMN megkeresett minket, hogy mutassuk meg, milyen az élet a Deák téren, pontosan be tudjuk mutatni a célunkat is: hogy képeket gyűjtsünk az utcáról.
A Budapest Street Photo Collective (BPSPC) a fővárosban élő és dolgozó fotósok alkotói szövetsége. Tagjaink közt van főállású fotós és olyan is, aki a napi munka mellett alkot, van köztünk tizenöt és negyvenkét éves is, mindenkinek más a szemlélete, stílusa, de az ambíciók közösek: elfogadtatni és elismertetni a művészi utcafotó egyébként nagy múltú és gazdag műfaját Magyarországon is. Itthon ehhez szemléletformálásra van szükség: a jogi környezet és a közhangulat finoman fogalmazva nem kedvez a streetfotónak, az alkotó már azzal is kockáztat, hogy előveszi a fényképezőt az utcán.
A közösségünk nem akar ártani, gúnyolódni, ítélkezni. Ellenkezőleg: meg szeretnénk ragadni az utcák életét, hogy az egyszerre spontán és nagy gonddal komponált, szerkesztett fotóinkkal hiteles, torzításmentes képet adjunk városainkról és korszakunkról.
Nem egyszerűen az utcát fotózzuk: képeinknek, sorozatainknak üzenetük van, mindig az embert és a környezetét mutatjuk meg, ez pedig néha groteszk, néha esztétikus, de mindig egy-egy történetet mesél, úgy, ahogy azt csak az utcafotó tudja.”
–
„A Deákon a helyzet aztán kiegyezni látszik,
Felettük a Gödörben a Boogie Mamma játszik.”
(Boogie Mamma: Kettes metró)
„Az égből szállt a földre
A gyönyörű pesti nő.
Van úgy, hogy hű, hogy hűtelen,
Hogy jószívű, vagy szívtelen,
Hogy szédület a szédítő
Mint a napfény, oly feltűnő
Mert ördög és angyal ő.”
(Kazal László: Este fess a pesti nő)
„Mikor pont nem vártam, elég érthető módon,
hirtelen hívást kaptam a 3-as metróvonalon.
Gyengült a Népligettől a Deák tér felé.
Egyértelmű: ez a kapcsolat nem tart örökké.”
(Gál Csaba: Úgy figyeltelek)
„Ellopták a biciklim, a piros fehér-biciklim
A kereke még ott maradt a Deák téri pad alatt
Ellopták a fröccsömet, a száraz fehér fröccsömet
Az üres pohár ott maradt, a Deák téri pad alatt”
(Ham Ko Ham: Ellopták a biciklim)
„Azt mondd meg nékem, hol lesz majd lakóhelyünk?
Maradunk itt, vagy egyszer majd továbbmegyünk?
Itt van a város, vagyunk lakói
Maradunk itt, neve is van: Budapest”
(Cseh Tamás: Budapest)
„Deák tér, reggel 8
Deák tér, hajnal 4
minálunk alszik még
világos ég, sötét ég
ahogy egy nap megjön
ugyanúgy múlik mind
világoskék, sötétkék
kakasszó éjfélt int”
(BioRobot: Sosebánd)
„ez nem is dekkoltás, ez, bazdmeg, örök kör,
a Deákig öt Deákot váltok föl”
(Dekkoltás: Kobuci)
„Elmentél, s most várok én, hogy valaki elmegy mellettem és visszanéz.”
(Koncz Zsuzsa: Szabálytalan szerelem)
„Két utca, néhány szürke ház
Nekem csak ennyi a nagyvilág
Hiába vársz lenn a téren
Hiába vinne a vérem
Ne várd, mert hiába kérem
Hogy arra vigyen
Ő másmilyen”
(Szűcs Judith: Megy a kutya)
„Amikor már napfényes a város,
Csak úgy szép az élet, hogyha páros,
S hogyha jő a nyár, szívünk szívre vár,
Álmodozni kezdünk már!”
(Kalmár Magda: Valami kis szerelem)
„A Deák téren azt néztem,
hogy egy ember állt a vízben
Olyan menő volt, nem értem
Ez mit csinál?”
(Spoon 21: Deák)
„Mert ismerem a várost. Itt van a zsebemben.
Minden utca, az összes étterem.
Az arcok, fények bárhova nézek,
Aki ismeretlen, azt is ismerem.”
(ZságbaMacska: Kabát)
„Pest a füst, az alkohol,
adatok a vérben.
Pest, hogy feszt italozol,
akkor is, ha épp nem.”
(Akkezdet Phiai: Budepesmód)
„Ha újraszületnék, még egyszer ugyanezt
A szív itthon marad, akárhova jut a test,
Fingjuk sincs, mer’ keverik, hogy Bukarest
Pedig álmaim városa, Kelet Párizsa Budapest”
(NKS: Magyarország)
„pókjárásban várost másztunk
metróhuzat, Moszkva–Deák.”
(The Hated Tomorrow: Moszkva)
„Te vársz ott rám, mint egykor régen a Deák téren
Eső szitál, egy emlékkép nem enged még
E két világ egymáshoz érve, álomvalóság
Bennünk a híd, a láng”
(Kocsis Tibor: Emlékkép)
„Gyalogos ember, tudatos ember
Oktogon, Deák tér, ott is vagyok
Médiacenter, több sebből vérzel
Autó helyett menj gyalog”
(Kaukázus: 10000 mérföld)
„Azt szeretem Pesten, hogy van elég hely,
Ahol ébredhetsz egy szék alatt.”
(Animal Cannibals feat. Buppa: Budapest nyáron)
„Ebben a kopott villamosban élünk.
Ha békén hagyjuk egymást, még el is férünk.
De mi egymás lábán taposunk,
senki sem nézi, merre jár villamosunk.”
(Vaklárma: Villamos)
„Állhat márványtalapzaton vagy csak sámlin,
A bálványok ledőlnek, mint Lenin és Sztálin.
A metrón felébredek, ez már a Kálvin?”
(MC Gőz: Szóló)
„Kálvin tér, Astoria, Gellért-hegy
Már semmi mondanivalótok nincs nekem
Móricz, Ferenciek és Deák
Engem már soha többé nem vertek át”
(Hó Márton: Utolsó nap Budapesten)
A dalszövegeket Csepelyi Adri válogatta
Ha szeretnéd látni a BPSPC többi fotóját, kövesd őket ITT vagy ITT.