Távkapcsolatban élünk. Mivel a munkánk egyelőre mindkettőnket helyhez köt, szinte mindig máshol találkozunk. Attól függ, hova megyünk, hogy mikor melyik település van éppen kettőnk között „félúton." Éppen ezért nagyon sok helyen jártunk már, és igazán mesebeli tájakat fedeztük fel. Íme, az öt kedvencünk.

1. Répáshuta

kép forrása: repashuta.hu

Répáshuta egy 400 lelket számláló település valahol Miskolc és Eger között, nem messze a szlovák határtól. A gyönyörű kilátáson, a túraútvonalakon és a téli síelési lehetőségeken kívül semmi nincs itt. Legalábbis ezt gondoltuk. Aztán elvarázsolt bennünket a táj szépsége, és megszédített a friss, tiszta levegő, amit nem győzünk belélegezni. Mintha egy művész finom ecsetvonásai lennének, úgy érnek össze a hegyek az éggel, miközben körülölel az erdő. Annak ellenére, hogy egy határozottan apró településről beszélünk, igen aktívak az itt lakók. Szombaton érkeztünk, de már az első sétánk alatt találkoztunk bicikliző idősekkel, csacsogó szomszédokkal, belefutottunk egy disznóvágásba, és a helyi kocsma előtt is jópofa beszélgetés tanúi lehettünk. Utána belebotlottunk egy top 10-es vadászétterembe. A piros kockás terítő és a faburkolat a régi időket idézi. Álmunkban sem gondoltuk, hogy egy ilyen pici helyen ennyire sokszínű étlapot találtunk majd.

A pikáns szarvaskrémleves, vadragu, vadpörkölt, vadpecsenye és számos hasonló elnevezésű étel mellett választhattunk a helyi specialitások közül is. Ilyen a hutai gazdagleves vagy a szénégetők pörköltje kapros-brindzás sztrapacskával. Az édesszájúak sem tudnak ellenállni a kínálatnak. Házi csörögefánk, szilvás gombóc és tarkedli... már csak a nagyi ölelése hiányzott a katartikus élményhez. És a legjobb, hogy amikor kiléptünk az ajtón, újra ugyanazon a festővásznon találtuk magunkat. Ezúttal már beragyogták az eget a csillagok.

2. Szentes

Kép forrása: szentes.hu

Van egy apró város Csongrád megye szívében, ami olyan, mintha egy mesekönyv elevenedne meg előttünk. Körforgalmak, vízparti sétányok és a felújított terek városa Szentes. A dél-alföldi városka a Tiszától keletre fekszik, nem is olyan messze Szegedtől. A Kurca folyó szeli ketté a települést, a partja pedig valami meseszép. A kavicsokkal kirakott sétányról nappal a természetet, este pedig a kivilágított szökőkutat csodálhatják meg az idelátogatók. Innen mindössze néhány perc sétára van a városi liget, amely teniszpályáknak, uszodának, élményfürdőnek és kalandparknak ad otthont. Érdemes odafigyelni, hiszen szinte a város egész területén kiépített kerékpárút fut a járda mellett, melyet tényleg használnak. Egészen olyan volt, mintha Hollandiában járnánk.

Kuriózumnak számít egy elterjedt édesség errefelé, az úgynevezett csíramálé. Ez tulajdonképpen egy csíráztatott gabona felhasználásával készült édes lepény, ami tényleg nagyon finom. Sajnos nyáron már nem lehet kapni. A város három nap alatt bőven körüljárható, bár tény, hogy a strandolást, a fagyizást és a biciklizést ennyi idő alatt nem lehet megunni. Ja, és még valami. Szentesen nem ismerik a libikóka kifejezést. Itt a gyerekek palincsoznak!

3. Póstelek

Kép forrása: postelek.com

Mikor gyerekként az ember egy elvarázsolt kastély uralkodója, lovagja vagy királylánya akar lenni, akkor biztos, hogy a Békéscsabához közeli Póstelek elevenedik meg lelki szemei előtt. Ez az egykor önálló település még a XIX. században a Wenckheim-család gerlai birtokának része volt. Gróf Wenckheim Károly önálló falut alapított ide, melynek egyik legfőbb jelképe volt a mesebeli kastély. A településnek bírója és jegyzője is volt, saját községi üléseket tartottak itt. Az 1888-as ominózus árvíz után azonban csak romok maradtak az egykori pompából, és Póstelek megszűnt önálló településként létezni. A második világháborút követően az épület maradványait és az ott található értékeket széthordták, ma már csak a romok emlékeztetnek az egykori pompára. Valahogy mégis van valami varázslatos a helyben. Az egykori szobák és termek között járkálva megelevenedik az a kor, amikor még nagy volt itt a sürgés-forgás. Mi mindent mesélhetnének ezek a falak. A környék egyébként remekül kiépített: kemping, tó, ösvények, kertek, állatsimogató és vendéglő is hívogatja az idelátogatókat. A parkosított környezetben álló egykori kastély talán még mindig várja, hogy újra otthont adhasson valakinek.

4. Balatonboglár

Kép forrása: balatonboglarstrand.com

Tipikus balatoni város, gondoltuk még útközben, de amikor megérkeztünk, úgy éreztük, nem egy szokásos turistaövezetbe csöppentünk. Balatonboglárnak a tótól függetlenül is megvan a maga bája. A táj, a régi épületek, a gömbkilátó, a templomok és kápolnák, az apró utcák elvarázsolják az ideérkezőket. Nyaranta pedig nemcsak a Balatonban lehet úszni, hanem a különféle programokban is. Kisebb fesztiválok, neves fellépők, kirakodóvásárok és számtalan lehetőség vár mindenkit. A „mindenki" ebben az esetben szó szerint értendő. A pelenkás gyerkőcöktől a nyugdíjasokig mindenki megtalálja itt a számára leginkább megfelelő szórakozást. Egyébként mi a Balatont is itt szerettük meg igazán. Füves strand, kiépített part, játéklehetőségek a vízben, na és az a csodaszép kikötő.

5. Nyíregyháza – Sóstó-Gyógyfürdő

Kép forrása: sostort.hu

Meglátod ezt a helyet, és nem hiszed el, de komolyan! Egyik pillanatról a másikra egy olyan turistaparadicsomba csöppensz, hogy nem győzöd kapkodni a fejed. Elindulsz az Aqua-park felé, de közben észreveszed, hogy az olasz étterem mellett van egy másik fürdő is, ráadásul az állatkertet még nem is láttad. Egy pillanatra lenyűgöz a tavak látványa és az itt horgászók nyugalma, de időközben feleszmélsz, hogy még vár rád a múzeumfalu, amihez a kalandpark mellett vezet az út, és rájössz, hogy jó volna enni valamit az újonnan nyílt western stílusú étteremben is.

A 9,5 hektár területű, két részre osztott tó vizének a mai napig sokan gyógyerőt tulajdonítanak. Mátyás király, Blaha Lujza, Krúdy Gyula és Karinthy mind megfordultak ezen a mesebeli helyen annak idején.

Azóta hatalmas komplexumok épültek a tó köré, ám ennek ellenére megmaradt a mélységes nyugalom, amit a környék áraszt. Jelenleg a tó egyik fele a horgászoké, míg a másik része nyaranta fürdőként üzemel. A tó körül egyébként futópálya van, mindemellett pedig egy kültéri „fitnesz-parkban" is gondoskodhatunk a jóféle kondícióról, ami ennyi evési lehetőség mellett bizony nem árt. A régió legnagyobb találmánya egyébként a lapcsánka. Ez a krumplis finomság frissen sütve, tejföllel és fokhagymával elképesztően finom. Az a kategória, mikor ugyan égeti a szádat, de muszáj beleharapnod még egyet és még egyet. Ha pedig közben ülsz a parton, és nézed, ahogy szépen lassan megy le a nap a házak mögött, a hátad libabőrös lesz... és nem akarsz majd innen hazamenni.