A Hűvösvölgyi úton tartok hazafelé. Erős a forgalom, de nem vészes. Tempósan haladunk. Előttem egy középkategóriás autó, hátul gyerek, elöl anyu (de lehetne apu is, mindegy). A kocsi úgy megy, mintha egy tökrészeg sofőr vezetné. Pedig reggel van, a nő valószínűleg egy kortyot sem ivott. Lassabb, mint a többiek, de az autó mozgása nem azt üzeni, hogy óvatosan vezet. Inkább bizonytalanul. Hol a záróvonal, hol az útpadka irányába ír le váratlan íveket.

A piros lámpánál hirtelen fékez. Akkor látom meg, hogy elmélyülten babrálja a telefonját . Valószínűleg SMS-t ír. Esetleg Facebookozik.

A jelenet minden nap minden órájában, a város bármelyik pontján előfordulhat. Egy ideje már figyelem őket. Legutóbb a Margit híd 638 méterének kétszer két sávján 19 olyan autóvezetőt számoltam meg, akinek telefon volt a kezében. Ők voltak azok, akiket különösebb nyaktekerés nélkül egyértelműen láttam magam előtt, mögött (a tükörből) vagy mellett.

A dolog annyira felbosszantott, hogy emailben azt kértem az ORFK sajtóosztályától, küldjenek már nekem statisztikát arról, hogy Magyarországon hány közlekedési balesetet okoz a mobilozás, és hány szabálysértési eljárás indul miatta. Vajon csak nekem tűnik úgy, vagy tényleg minden harmadik autós kézben tartott telefonnal jön-megy? És hogy (sokkal) többen vezetnek mobillal a kézben, mint ittasan? A válaszból érdekes dolgok derültek ki.

Egyrészt az, hogy a rendőrségnek nincs statisztikája arról, hogy hány balesetet okoz a kézben tartott mobiltelefon. Pedig a szabály 1998 óta létezik, tehát annak idején a jogalkotó abszolút modern és progresszív módon járt el, hiszen mire a mobiltelefonok valóban elterjedtek Magyarországon, már hatályba is lépett. És kimondta, hogy kézben tartott mobiltelefonnal tilos autót vezetni. Azóta ilyen-olyan törvények hatálya alá tartozott a dolog, de ez mindegy is, a lényeg, hogy büntetés jár érte. Egy 2012 áprilisi kormányrendelet óta a helyszínen 10.000-, feljelentés esetén 20.000 forintos bírság és három büntetőpont.

Ennyi a biztos.

Azt, hogy hányan sérülnek meg közlekedési balesetben a telefonok nyomkodása, vagy a kézben tartott telefonálás miatt, nem tudjuk.

Pedig érdekes lenne, értett velem egyet Kiss Csaba rendőr alezredes, az ORFK Balesetmegelőzési Osztályának vezetője, akivel személyesen is beszéltem erről az egészről (mondom, hogy felbosszantott a jelenség). Szerinte, ha megkérdezik a magyar autósokat, akkor a három legirritálóbb sofőrviselkedés között biztosan ott van a telefonálás. Az alezredes azt mondta, hogy az általam kért statisztika elkészítését elsősorban az nehezíti, hogy közlekedési baleset esetén csak akkor kerül jegyzőkönyvbe a mobilhasználat, ha azt a vétkes fél magától elárulja, vagy ha tanúkkal egyértelműen bizonyítani lehet. „Márpedig egy vétkes sofőr előbb vall be egy szabálytalan sávváltást vagy bármi más figylemetlenséget, mint a telefonálást,” –mondta Kiss Csaba.

A rendőrség által a rendelkezésemre bocsátott állásfoglalás szerint, a telefonálás kézben tartott mobillal „a figyelem egy részét leköti, a közlekedésről túlzottan eltereli”, és nemcsak szabálytalan, hanem „közvetlen baleseti kockázattal járhat”. Az SMS-ezés, térképböngészés, chatelés vagy internetezés pedig „életveszélyes mind a magunk, mind a közlekedő embertársaink számára”.

Végül kiderült az is, hogy azért létezik olyan statisztika, amely valamennyire alátámasztja, amit az ember mezei sofőrként érzékel az utakon. Az ORFK adatai szerint ugyanis

2014 és 2013 között közel tíz százalékkal nőtt a kézben tartott mobiltelefon miatt indított szabálysértési eljárások száma.

Sokkal nagyobb mértékben, mint az összes szabálysértési eljárásé (három százalék). Ha valakit a pontos számok is érdekelnek, akkor tessék:

Kézben tartott mobil miatt indított eljárások:

2409 db (2013) vs 2613 db (2014)

Összes szabálysértési eljárás:

223 609 db (2013) vs 229 948 db (2014)

Jó hír, hogy

a Közlekedéstudományi Intézet jövőre átfogó felmérést tervez a vezetés közben kézben tartott mobiltelefonokkal kapcsolatban.

Ugyanúgy, ahogy a biztonsági öv viselését, a mobilozást (telefonálást, SMS-ezést, egyéb telefonnyomkodást, sőt GPS-nyomkodást is) a forgalomszámlálók ellenőrzik majd. Így legalább hivatalos statisztikáink lesznek arról, amit tapasztalunk. Én javasolnék egy kampányt is. Jó hangosat.