A közel egymilliárd forintos összeget augusztus 22. és szeptember 20. között költötte el a kormánypárt és a hozzájuk köthető szervezetek, véleményvezérek hirdetésekre – az összegbe a híroldal beleszámolta a többek között a Fidesz mint párt és a fideszes politikusok költéseit, a véleményvezéreket egy ernyő alá vonó Megafont és a Mediaworks lapjait is.

A legnagyobb összeget, több mint 222 millió forintot Orbán Viktor Facebook-oldala hirdette el;

második lett a Nemzeti Ellenállás Mozgalom közel 180 millióval; harmadik a Harcosok Klubja majdnem 105 millióval.

A Telex számításai szerint átlagosan naponta 31 millió forintot költött a kormánypárt és a hozzájuk köthető szervezetek, hogy eljuttassák az emberekhez az üzeneteiket. Viszonyításképpen azt is megnézték, mennyi pénzt áldozott a legnagyobb ellenzéki erő, a Tisza Párt a vizsgált időszakban: 3,6 millió forintot.

Online hirdetési kampánycsend

Nem előzmény nélküli, hogy a Fidesz megtolta az online hirdetéseket az elmúlt időszakban: 2025. szeptember 22-én a Google-t és a YouTube-ot tulajdonló Alphabet kivezette felületeiről a politikai hirdetéseket, és ugyanerre készül október elejétől a Facebookot és az Instagramot tulajdonló Meta is.

Ennek hátterében az új, október 10-től életbe lépő a kampányok átláthatóságát érintő uniós szabályozás áll, amit a fenti cégek betarthatatlannak ítéltek – ezért döntöttek úgy, hogy betiltják a politikai hirdetéseket a felületeiken.

A Google-n és a YouTube-on tehát már tegnap óta nem láthatunk politikai szereplő által, vagy annak érdekében létrehozott hirdetéseket, illetve olyanokat sem, amelyek befolyásolhatják az EU területén belüli választások vagy népszavazások eredményét, a szavazói magatartást, illetve a jogalkotási, szabályozási folyamatokat.

A Quibit cikke szerint a szakértők szerint sem látható még, hogy ki lehet-e játszani az új szabályozást, mindenesetre az biztos, hogy az új uniós rendelet alapján komoly büntetést kaphatnak a techcégek, ha nem megfelelően címkézik a felületeiken megjelenő politikai tartalmú és célú reklámokat.

Dián Dóri

Kiemelt kép forrása: Google Ads Transparency Center