Kié a felelősség a nyári táborokban – akkor is, ha papírt íratnak alá a szülővel, hogy az övé?

Az oktatási intézményeken kívül sportegyesületek, alapítványok és magánszemélyek is szerveznek gyerekeknek eseményeket, foglalkozásokat, kirándulásokat és táborokat. Hozzánk érkező olvasói jelzések alapján azonban előfordul, hogy a szülőkkel előre aláíratják: a gyerek csak a szülő saját felelősségére vehet részt ezeken. Hogy ez jogszerű-e, illetve kit terhelhet a felelősség valójában, ha baj történik, annak a Hintalovon Gyermekjogi Alapítvány és a Jalsovszky Ügyvédi Iroda jogi szakértőivel járt utána Kőrizs Kata.
–
Kezdjük rögtön a lényeggel: legyen szó táborról, az oktatási intézmény épületén belül szervezett rendezvényről, foglalkozásról, vagy az iskola épületén kívüli programról, kirándulásról, az oktatási intézmény nem mentesülhet a jogszabályban előírt felelőssége alól.
A Ktv. 4. § 10. pontja szerint a gyermek, tanuló felügyelete az alábbiakra terjed ki a nevelési-oktatási intézményben: „a gyermek, tanuló testi épségének megóvásáról és erkölcsi védelméről való gondoskodás, a nevelési-oktatási intézménybe történő belépéstől a nevelési-oktatási intézmény jogszerű elhagyásáig terjedő időben, továbbá a pedagógiai program részeként kötelező, a nevelési-oktatási intézményen kívül tartott foglalkozások, programok ideje alatt”.
A Ktv. 4. § 33. pontja szerint tanuló- és gyermekbaleset minden olyan baleset, amely a gyermeket, a tanulót az alatt az idő alatt vagy tevékenység során éri, amikor a nevelési-oktatási intézmény felügyelete alatt áll. Ezért, ha a tábort az oktatási intézmény szervezi, akkor ez az esemény az oktatási intézmény felügyeletéhez tartozik, így az oktatási intézményre vonatkozó felelősségi szabályok az irányadók. (Akkor is, ha a tábor az iskola épületén kívül van.)
Akkor sem mentesül, ha nem tanítási időről van szó, és nem kötelező programról (tábor, foglalkozás, kirándulás).
Vagyis az oktatási intézmény felelős a tanulók épségéért minden olyan esetben, amikor ő a szervező, és a résztvevő az intézményben jogviszonnyal rendelkezik. Vagyis semmiképp sem háríthatja át a felelősséget például a szülőkre. Még ha alá is írat ilyesmit, az jogi szempontból egyszerűen nem érvényes.
Mindezen pedig nem változtat az sem, ha a szülő is jelen van, és az sem, hogy a tanuló elmúlt-e már tizennyolc éves vagy sem, ugyanis maga a tanulói jogviszony az, ami számít.
Ha a tábort (foglalkozást, kirándulást) nem oktatási intézmény szervezi, akkor nem a köznevelési törvény, hanem a Polgári Törvénykönyv szabályai lesznek irányadók, de a felelősség itt sem hárítható át, még akkor sem, ha ezt előzetesen a szülő aláírja.
Hogyan állapítható meg a felelősség, ha baj történik?
A vizsgálat központja mindig az, hogy történt-e jogellenes (jogszabályokkal vagy más kötelező magatartási szabályokkal ellentétes) károkozó magatartás (sérti más jogait vagy érdekeit), akár jogszabályból, akár szerződésből fakadó kötelezettség alapján. Ha igen, akkor a baleset körülményeit feltárják: mi vezetett a balesethez, ki mit tett vagy nem tett meg. Megvizsgálják, volt-e valaki, akinek a mulasztása vagy hibás cselekedete hozzájárult a balesethez.
Például, ha egy gyerek balesetet szenved egy táborban, az egyik fő kérdés, hogy megfelelően biztosították-e a felügyeletet. Ha mulasztást találnak, az jogellenes magatartásnak minősülhet (pl. biztonsági szabály megszegése).
Fontos a közvetlen okozati összefüggés: ki kell derülnie, hogy a mulasztás vagy szabályszegés okozta-e a kárt, vagy éppen hozzájárult-e a kárhoz. „Mentesül a felelősség alól a károkozó, ha bizonyítja, hogy magatartása nem volt felróható”, illetve „nem állapítható meg az okozati összefüggés azzal a kárral kapcsolatban, amelyet a károkozó nem látott előre és nem is kellett előre látnia.” (Ptk. 6:519. § és 6:521. §)
Ha a baleset láthatóan senkinek nem róható fel (puszta véletlen vagy elháríthatatlan külső ok miatt következett be), akkor polgári jogi felelősség nem állapítható meg. Ilyen helyzetben a kárt szenvedett fél maga viseli a károkat, hacsak nincs biztosítása.
Fontos tudni azt is, hogy „a többnapos tanulmányi és a külföldi iskolai kirándulások esetében – külön jogszabályban meghatározott – felelősségbiztosítást kell kötni az iskolának vagy a szervezőnek, amelynek kedvezményezettje a tanuló.”
Ha a felelősség megállapítható, vizsgálni kell, hogy iskolán belül, vagy kívül történt a baleset
-
Iskolán belüli esetekben objektív (szigorúbb) felelősségi szabályok érvényesek, azaz az iskola csak akkor tudja magát kimenteni, ha a kár működési körén kívüli elháríthatatlan ok miatt következett be.
-
Tanulmányi kirándulások esetén enyhébb a felelősség, ha baleset következik be, és az intézmény bizonyítja, hogy úgy járt el, ahogy általában elvárható (tehát nincs felróhatóság), akkor mentesül a felelősség alól. (Ktv. 59. § (3a)).
Tanulmányi kirándulás esetén, akkor is, ha a felelősség megállapítható, figyelembe veheti a bíróság az úgynevezett „károsulti közrehatás” lehetőségét. Ilyen eset például az, ha a tanuló minden tiltás ellenére, szándékosan csinált valamit, ami balesetet idézett elő. A bíróság kimondhatja azt is, hogy például a kár 30%-áért a károsult saját hibája okán felelős, 70%-ban pedig a szervező mulasztása okozta azt, és így ennek arányában ítél meg kártérítést.
De jó lenne eljutni odáig, hogy a felelősség mellett megelőzésről is beszéljünk
Stáhly Kata, a Hintalovon Gyermekjogi Alapítvány jogi szakértője szerint „nagyon jó lenne, ha nem csupán a felelősség oldala lenne hangsúlyos, hanem a tiszta és a megelőzést hangsúlyozó tájékoztatás is.
Fontos lenne, hogy a tábort, vagy osztálykirándulást szervező intézmény minden esetben megfelelő tájékoztatást adjon arról, hogy mit fog tenni a gyerekek (és a közösség) nagyobb biztonsága érdekében. Ez nem csak arra terjed ki, hogy hány felnőtt lesz jelen, hanem előre tisztázza a szülők és a gyerekek felé is a tábor vagy a kirándulás szabályait.
Sok esetben ez kimerül a szankciókban (pl. ha alkohol van, azonnal haza kell menni), de érdemes lenne ennél részletesebb tájékoztatást adni a szabályokról. Még jobb, ha ezeket a gyerekekkel együtt alkotják még a kirándulást megelőzően”. Stáhly Kata elmondja azt is, hogy azokban az esetekben, amikor baj történik, nagy a jelentősége a közös gondolkodásnak abban is, hogy legközelebb hogyan lehet megelőzni vagy jobban megoldani egy-egy hasonló helyzetet.
A kiemelt kép forrága: Getty Images/Sinenkiy