Dal helyett most interjút kértünk a TikTok kedvenc énektanárától, Marik Laurától
Egy sorsszerű helyettesítő óra inspirálta Marik Laura énekes-pedagógust, hogy megossza az első #kérjegydaltatanártól videóját a TikTokon. Mára több mint 163 ezer követőből álló közössége van a platformon, ami 180 fokos fordulatot hozott az életébe. Hamarosan valóra válik a legnagyobb álma: februárban érkezik első albuma. Vajon hogyan hangolja össze tanári és énekesi szerepeit? Milyen perspektívája van fiatal pedagógusként? És miért fontos, hogy ne neveljük le a gyerekeket az éneklésről? Marik Laurával beszélgetett Ihász Nóra.
–
„Emlékszem, nálunk otthon mindig szólt a zene. Édesapám gitározik, zongorázik, és nagyon szép hangja van. Gyerekkorunkban (hárman vagyunk testvérek) sokszor eljátszotta nekünk a Yesterdayt. Gyakran úgy mentünk aludni, hogy még zongorázott, úgyhogy ez a Beatles-dal nagyon kedves nekem. Az idő pedig ismétlődik: a bátyám gyermeke most 3 éves, és neki is el szokta játszani” – meséli Marik Laura, amikor az első, zenéhez fűződő emlékeiről kérdezem.
Az angol–ének szakos szakközépiskolai oktató 2022 áprilisában posztolta első #kérjegydaltatanártól videóját a TikTokon, májustól pedig már a diákjai is megcsillogtatták hangjukat a felvételeken.
@lauracoustic Utolsó énekórák egyike ☺️ #foryou #foryoupage #fyp #fypシ #fy #fypage #viral #viraltiktok #magyar #magyartiktok #tanár #tanárok #tiktokhungary #suli #osztályfőnök #budapest #behappy #carpoolkaraoke #osztály #viralvideos #viraltiktok #trend #singing #singersoftiktok #neoton #magyarslagerek #magyardalok #tiktoktanar #tanarno #tanárnő #tanárnőkérem #lol #viralvideos #viralvideo #neotonfamília #magyarzene #énektanár #énekóra ♬ original sound - marik laura
Nem sejtette a közelgő sikert
„Az egész úgy kezdődött, hogy bementem egy órára helyettesíteni, gitárt is vittem magammal.
Nagyon jót zenéltünk, de a diákok néhány olyan dalt is kértek, amelyeket még nem ismertem. Mondtam, hogy »válasszatok egyet és fel fogom venni videóra!«. Utána jöttem rá, hogy mit is ígértem” – idézi fel mosolyogva Laura,
aki vezetés közben el is énekelte a gyerekek kívánságát, majd a TikTokra is kitette a videót. Nem gondolta, hogy ekkora sikere lesz – eleinte felhasználóként sem ismerte jól a platformot, inkább az Instagramon és a Facebookon volt jelen.
@lauracoustic #kérjegydaltatanártól #magyartiktok #fy #fyp #foryoupage #foryou #fypシ #fypシ゚viral #viral #g #tanárok #magyarlany #iskola #iskolakezdés #suli #school #zene #music #billieeilish #oceaneyes #magyarhang #budapest #magyar #tiktok #singer #singersoftiktok #tiktok4 #tiktok4fun #tiktok4u #teacher #carpoolkaraoke #followme #lol ♬ original sound - marik laura
Albummal végződött a brazil nyár
„Nagyobb nézettséget először inkább az osztállyal közös éneklések hoztak, szerintem a járványhelyzet bizonytalanságai és nehézségei után az emberek szinte éhezték a vidám pillanatokat. Eleinte tartottam attól, hogy negatív kritika fog érni, de aztán rengeteg pluszt adott ez a platform. Például így talált rám egy brazil ismerősöm, aki ugyanabban a gimiben volt cserediák, ahol én tanultam. Tavaly írt nekem, hogy érkezik egy brazil együttes, a Biarritz a Szigetre. Nem sokkal később felkértek, hogy elénekelnék-e velük két-három dalt a fesztivál színpadán, ami nagyon sokat jelentett. Összeismerkedtünk a csapattal, a producerekkel, és az idei nyarat már Brazíliában töltöttem, hogy együtt készítsük el az első albumomat” – osztja meg a hírt a fiatal pedagógus, akit hatalmas büszkeséggel tölt el, hogy élete nagy vágya – „hogy zeneileg itt hagyhasson valamit” – teljesülhet.
Az első dalt decemberben, a másodikat januárban hallhatjuk a YouTube-on és a Spotifyon, februárban pedig a teljes album napvilágot lát.
Összehangolni a tanári és az énekesi szerepet
Laura nagyon megszerette Brazíliát, részben a helyiek kedvessége, nyitottsága miatt, ami rögtön otthonossá tette az addig ismeretlen országot, részben pedig azért, mert ez idő alatt szinte teljesen csak énekes bőrben tudta élni a mindennapjait.
Itthon ugyanis szüntelenül egyensúlyi helyzetre törekszik: a lehető legjobban igyekszik összehangolni a pedagógusi és az énekesi szerepkört. Bevallása szerint ez nem mindig könnyű. Kifejezetten fontosnak tartja, hogy tudatos döntéseket hozzon arról, hogy mit is oszt meg közösségimédia-felületein.
„Lehet, hogy énekesként több mindent megengedhetnék magamnak a közösségi médiában, de mindig szeretnék tekintettel lenni a gyerekekre. Már ők is tudják, hogy »a tanárnő influenszerkedik is«, és egyre nyitottabbak arra, hogy egész sok helyen meglátnak a neten. A tudatos posztolásból viszont nem engedek.”
„Ha mi nem vesszük komolyan, a diákok se fogják”
A zene és a tanulás ezer szálon összefonódik, talán el sem lehet képzelni egyiket a másik nélkül, sőt Laura szerint bizony több zene is elférne az oktatásban. Nap mint nap tapasztalja, hogy a dallam segít megjegyezni egy adott tartalmat, csökkenti a stresszt, javítja a koncentrációs képességet, a figyelmet (nemcsak a tanulnivalóra, hanem egymásra is), és inspirációt ad más tevékenységek, például rajzolás közben.
„Lelkes énektanárokra van szükség, akikben még ég a tűz, hiszen ha mi nem vesszük komolyan, a diákok se fogják. Ha reformálni lehetne, szerintem az általános iskolai órákat kellene komolyabban venni, hogy már egészen kis korban behatóbban megismerjék például a szolmizálást és az ének-zene hátterét. Pozitívum, hogy sok pedagógus – a népzenén és a klasszikus zenén túl – mindenféle műfajt bevisz az órákra, ami segít, hogy motiváltak maradjanak a gyerekek. Kulcsfontosságú, hogy megkérdezzük, ők miket kedvelnek, és azokat a dalokat, akár óra végén, közösen vagy kis csoportokban elénekeljük” – mutat rá Laura, aki minden alkalommal boldogan nyugtázza, mekkora energialöketet ad a zene és az éneklés a tanulóknak.
Fáradtan, utolsó óra után is varázsszer a zene
Az énekes-pedagógus magánénekórákat is tart, általában a nyolcadik óra után, amikor a diákok már nagyon fáradtak szoktak lenni. Mégis, ahogy elkezdenek beénekelni, kinyílik a tekintetük és megtelik csillogással, mosolyognak, nevetnek, feltöltődnek.
„Örömöt, energiát és nem utolsósorban önbizalmat ad nekik az énekóra. Nagyon jó érzés látni, amikor pár hónap alatt kinyílnak a tanulók, ki merik énekelni azokat a hangokat, amiket még otthon sem. Ez később, például színpadra állva nagy muníció.”
Ma már tilos egyedül énekeltetni, de régen sokan megszégyenültünk
Bár igazi csodaszerként hat az éneklés és rengeteg szépet hozzáad az életünkhöz, sajnos korábban sokunkat „leneveltek” róla – akár egy-egy rossz iskolai élmény, szereplés, beszólás is elég lehet ahhoz, hogy elvigye a cica a nyelvünket, és felnőttként legfeljebb a zuhanyrózsát boldogítsuk néhány kósza Dua Lipa-sorral. Laura is jól emlékszik saját általános iskolai énekóráira, ahol egyesével feleltették a tanulókat.
„Sajnos régen gyakori volt az iskolákban, hogy az egyedül éneklés megaláztatássá alakult, a felelő izgult, zavarba jött, megszégyenült, az osztálytársai kinevették a hangja vagy más miatt. Szerencsére én már az egyetemen úgy tanultam, hogy tilos egyedül énekeltetni a diákokat.
Nem mindenkinek van szép hangja, nem várhatjuk el, hogy egyesével énekeljenek. Közösen viszont énekeljünk minél többet! Ha pedig valakinek jegyet kell még szereznie, azt szoktam kérni, hogy mondja el az adott dal szövegét, és próbálja meg eltapsolni a ritmusát”
– teszi hozzá Laura, aki a jövőképéről is megoszt néhány gondolatot.
Reméli, hogy öt év múlva is megengedheti magának, hogy tanítson
„A gyerekek szeretete folyamatosan ad és tölt, így ebből a hivatásból nem szívesen vált az ember. Bízom benne, hogy folyamatosan fejlődni fog az oktatás helyzete. Az elmúlt egy évben sok előadást tartottam egyetemi városokban a jövő tanárainak, és azt látom, hogy az ország kezdi észrevenni, hogy ez egy olyan terület, amibe muszáj befektetni, különben nagy problémák lesznek.
Ha megnézzük, hogy mely országokban történtek pozitív irányú változások (akár a gazdasági eredményeket tekintve), akkor mindegyikben az a közös, hogy elkezdtek többet és jobban befektetni az oktatásba.
Nem tudom, hogy én öt év múlva hol leszek, de remélem, hogy megengedhetem magamnak, hogy tanítsak, mert nagyon szeretem csinálni. Bízom benne, hogy egyik oldalam sem fogja kiütni a másikat, igyekszem ezeket egyensúlyban tartani” – hangsúlyozza Marik Laura. Úgy véli, elengedhetetlen, hogy motivált tanárok legyenek a pályán, akik valóban ezzel szeretnének foglalkozni.
Kiemelt kép: Pedro Pereira