Mi történik egy osztályban, ha egy vagy több tanuló mentális nehézségekkel küzd? Miért fontos, hogy hogyan reagál a helyzetre a pedagógus, mi tartozik az ő kompetenciájába? Mit tehet a szülő, a tanár, pláne ha a pszichológusoknál, pszichiátereknél is hosszúak a várólisták? Mit üzen a kortársaknak, ha egy diák speciális bánásmódban részesül valamilyen pszichés probléma miatt? A legtöbb mentális zavar nemcsak jelen van az iskolai közösségekben, de nem is múlik el néhány hét vagy hónap alatt, ami nem könnyíti meg az amúgy is leterhelt tanárok dolgát. Messiás-kompexus, valódi esélyegyenlőség és a pedagógusok számtalan szerepe a tanításon kívül a Mindent bele! következő adásában. Milanovich Domi pszichológus-újságíró beszélget a Richter Anna-díjas KórházSuli társalapító igazgatójával, Tóthné Almássy Monikával, Szily Nóra újságíró, pszichológus, coach-csal és Balatoni József, Jocó bácsi pedagógussal.
–
Itt tudjátok meghallgatni:
A KórházSuli mentális egészséggel foglalkozó, pedagógusok számára készült anyagát ITT találod.
A beszélgetésben elhangzott Richter Anna Díjról néhány fontos információ:
A díj célja, hogy olyan projektek megszületését tegye lehetővé, melyek hozzájárulnak a hazai egészségügy és oktatás fejlesztéséhez, az ott dolgozók munkakörülményeinek jobbá tételéhez, és össztársadalmi változásokat indítsanak el mindannyiunk életminőségének javítására.
November 24-ig lehet újra pályázni a Richter Anna Díjra, ITT találjátok az ehhez szükséges információkat.
Ha az ember hazaköltözik egypár napra a szüleihez, legyen akármekkora felnőtt, a családi fészekben újra gyerek lesz belőle. Ilyenkor előkerül az emlékes doboz, a szeretett kiskutyás takaróhuzat, és a fél évszázados palacsintasütő is.
Képzeld el, hogy az éjszaka közepén két férfi beront a szobádba, és elrabol, a szüleid kérésére – ez évente 120 ezer kamasz tapasztalata az Egyesült Államokban és több közép-amerikai országban. Az átnevelő táborok, ahová elhurcolják őket, számos halálos áldozatot követeltek az évtizedek folyamán.
Lunde szerint a túlzott képernyőhasználat olyan társadalmi kihívás, amelyet nem egyéni szinten fogunk tudni megoldani. Ahelyett, hogy tanárok és szülők vívnák magányos harcukat a mobilozás ellen, össze kellene fognunk. Javaslatokat is ajánl, hogyan.
Az elmúlt néhány évben drasztikusan megemelkedett a tinédzser-öngyilkosságok száma, és egyre több tizenéves számol be tartós szomorúságról vagy valamilyen mentális betegségre utaló tünetről. Kutatások alapján próbáljuk megfejteni a lehetséges okokat.
Pszichológus vendégszerzőnk érettségire készülők szüleinek ad gyakorlati tanácsokat arról, hogyan segíthetik ennek a lelkileg extrém módon igénybe vett generációnak a felkészülését.
Egy apa, aki fontosnak tartja, hogy beszélgessen fiaival a szerelemről. Hogy kezdjen bele? Vesz egy nagy levegőt, és előtúrja saját serdülőkori naplóját, felidézi, nekik miket tanácsolt anno P. bácsi, a neves nőgyógyász. Mi érvényes ma ebből? Kolozsi László írásából kiderül:
Munkácsyt az 1800-as évek végétől nem múló csodálat övezi: zsenialitása semmit nem kopott, emellett pedig ő az egyik, aki valóra váltotta az évszázadok óta szájról szájra terjedő magyar népmesét. A tanyavilág asztalosinasából világszerte ünnepelt, Párizsban élő festőművész lett. Mégpedig olyan, aki haláláig büszkén viselte származását.
Hétfő óta hivatalosan is Donald Trump az Egyesült Államok elnöke – ő pedig a korábbinál jóval felkészültebben, és egy olyan csapattal a háta mögött vág neki második elnöki ciklusának, amely a törekvéseit és a választási tervét végig támogatta.
A düh nőként alapélményünk, de jól leplezzük, mert réges-rég megtanultuk mederben tartani, hogy aztán időnként mégis szakadjon a gát a legváratlanabb helyzetekben, és magunk se értsük, honnan jön ez a nagy víz, ez az áradás, ami visz magával mindent, azt is, amihez ragaszkodnánk.