A szilikon, a póthaj és a smink mögött: ilyen Pamela Anderson közelről
Pamela Anderson idén lesz ötvenhat éves, és ha az utóbbi néhány évben feledésbe is merült a neve, a Hulu Pam és Tommy (Pam & Tommy) című sorozatának köszönhetően újra reflektorfénybe került, noha erről őt senki nem kérdezte meg. Talán részben emiatt, de az egykori playmate elérkezettnek látta az időt, hogy ne az internet, az újságírók, vagy valaki, aki a Tommy Lee-vel közös házukból ellopta a róluk készült videófelvételeket alakítsa a narratívát, hanem egyedül ő maga. Megnéztük a Pamela közelről (Pamela, A Love Story) című dokumentumfilmet, és a magyar fordítás kivételesen sokkal érzékletesebb, mint az eredeti. Pamela Anderson mindent megmutat. És nem, nem úgy. Krajnyik Cintia ajánlója.
Az igazi Pamela
Korábban írtunk már arról, hogyan alakította át a médiát az a bizonyos kiszivárogtatott szexvideó Pamela Andersonról és Tommy Lee-ről. Arról is, hogy milyennek találtuk a róluk készült nyolcrészes sorozatot a Disney+-on, majd ennek nyomán arról, vajon miért veri ki a biztosítékot, ha valaki a saját testét és szexualitását használja, hogy híres legyen.
Most pedig végre tényleg Pamela Andersonról írhatunk.
Arról a hús-vér nőről, aki a tetovált szemöldök, a botox és a mellimplantátum mögött van. Mert végre ő maga mondja el a történetét. Ráadásul nemcsak mostani fejjel mesél szemtől szemben a kamerának, hanem az éveken át írt naplóbejegyzéseinek köszönhetően van lehetőségünk a még kisgyerek Pamela gondolatait is megismerni.
A sztár kendőzetlen őszinteséggel, nem kevés fekete humorral beszél az életéről, az őt ért traumákról. Még mielőtt rögtön kapva kapna az alkalmon az olvasó, hogy „Na majd most jön az a rész, amikor sajnálni kell, pedig ő akart ribanckodni a médiában”, álljunk meg egy pillanatra. És vegyünk egy nagy levegőt.
Tudatosítsuk magunkban, hogy egy érző emberi lényről van szó. Akkor is, ha híres. Akkor is, ha önszántából vetkőzött meztelenre.
Ezután pedig ismerjük meg a világ egyik leghíresebb szexszimbólumának körülményeit, mielőtt ítélkeznénk. (Ha már mindenképpen ragaszkodunk hozzá, mert egyébként, őszintén, ki a tökömnek van joga bárki felett ítélkezni?)
A cikk további része spoilereket tartalmaz!
Molesztált gyerekből szexszimbólum
Pamela Anderson szüleinek kapcsolata nem csupán viharos volt, már egészen a kezdetektől sokkal inkább egy újra és újra lecsapó természeti katasztrófához lehetett volna hasonlítani. Romantizálva persze lehetne mondani, hogy ilyen a szenvedélyes szerelem, de a valóság az, hogy tele volt fájdalommal és egymás bántalmazásával. Az egykori modell szülei mindennek ellenére egy életen át kitartottak egymás mellett, és Anderson szerint ma már boldogságban élnek együtt, ugyanakkor pszichológiai előképzettség nélkül is ki merem jelenteni, hogy transzgenerációs örökségként ez nem egy könnyű csomag. A sztár egész gyerekkorában ezt a se veled-se nélküled kapcsolatot látta mintaként, ráadásul
már kicsiként szexuálisan molesztálta a bébiszittere, tizenkét éves korában pedig megerőszakolta egy huszonöt éves férfi.
Mindezek a korai élmények nemcsak bélyegként, hanem égő billogként határozták meg Pamela saját testéhez, önbizalmához és szexualitásához fűződő viszonyát.
Miután egy meccsen felfedezték a szépségét, majd szerepet kapott egy sörreklámban, végül pedig a Playboy-villában találta magát, életében először azt érezte, hogy ő rendelkezik a saját teste felett, visszanyerte az önbizalmát, és a magam részéről érteni, vagy legalábbis sejteni vélem, miért volt számára vonzó ennyi trauma után a világ legszexibb nője titulus.
A szexbotrány
Pamela ezután mesél a Tommy Lee-vel való – szüleiéhez hasonló – forgószélszerű kapcsolatáról, és árnyalja a szexvideó körüli részleteket is. Kiemeli, hogy a mai napig nincs róla tudomásuk, ki volt az elkövető, aki eltulajdonította a kizárólag saját célra készült intim felvételeiket, és hangsúlyozza, hogy a hírekkel ellentétben, soha egyetlen egy centet nem kerestek a videókon, annak ellenére, hogy a Penthouse alapítója, Bob Guccione ötmillió dollárt ajánlott fel a jogokért, amelyet visszautasítottak. Pameláékat nem a pénz érdekelte, hanem a magánszférájuk megsértése, ezért beperelték a videót kiszivárogtató Internet Entertainment Groupot, annak reményében, hogy megállíthatják a vírusvideó terjedését. Végül visszavonták a vádakat, mivel
Pamela ekkor volt várandós második gyerekükkel, és mindennél jobban féltette a baba egészségét, az első terhessége alkalmával ugyanis elvetélt.
A sztár karrierjét nemcsak derékba törte a botrány – ezzel szemben Tommy Lee rocksztár-imidzsének kifejezetten jót tett –, de lelkileg is megviselte, legfőképpen az a bánásmód, amit az eljárás során tapasztalt. Csak azért, mert korábban önként vetkőzött le nyilvánosan, nem akarta a legintimebb pillanatait az egész világ elé tárni. Innentől kezdve pedig folyamatosan rosszindulatú poénok tárgyává, és ahogy ő fogalmaz, keserű nevetéssel kísérve, egy rajzfilmfigurává, gyakorlatilag önmaga paródiájává vált.
A nagy Ő, aki mégsem lehet az igazi
Tommy Lee-vel a megpróbáltatások után akkor futott végérvényesen zátonyra a kapcsolatuk, amikor férje a második fiuk születése után néhány héttel úgy rugdosta meg a feleségét, hogy az a karjában tartotta a babájukat. Talán megelégelve a korábbi áldozatszerepet,
Pamela nem volt hajlandó némán eltűrni azt a bánásmódot, amit soha, senki, semmilyen körülmények között nem érdemel meg. Feljelentést tett, majd beadta a válókeresetet.
All in
A sztár valószínűleg a film készítése előtt eldöntötte, hogy „mindent vagy semmit” alapon tabuk nélkül fog beszélni az életéről. Bár gyerekei apjával már rég nem alkotnak egy párt, bevallása szerint ő volt az egyetlen, akit valaha igazán szeretett, és Lee-vel való kapcsolata utána hiába ment férjhez még ötször (ebből kétszer ugyanahhoz a férfihez), végül minden házassága véget ért, vélhetően azért, mert ha nem lehet a gyerekei apjával, akkor inkább egyedül marad.
A filmben feltűnik Pamela két fia is, akik végtelen büszkeséggel és szeretettel beszélnek anyjukról, noha az egyikük megjegyzi:
„A szüleim a legketyósabb emberek, akik valaha a Földön éltek.”
Pam és Tommy
Pamelát leginkább nem is maga, hanem éppen a fiai miatt kavarta fel, hogy több mint húsz évvel a történtek után sorozatot készítettek a szexbotrányukról, amelyhez nem kérték a hozzájárulását. „Ezt az egészet egyszer már kizártam az életemből, hogy túléljek. Egyfajta túlélési mechanizmus volt. Erre megint előszedik. Rosszul vagyok ettől. A mellkasomtól a gyomromig olyan érzés, mintha hasba rúgtak volna. Pont olyan, mint amikor ellopták a kazettát.
Megint egy tárgy vagyok a világ szemében, amit bárki megszerezhet”
– hangzik el a Pamela közelrőlben.
A sorozat hátszelén azonban Pamela karaktere újra izgalmasnak hatott a showbizniszben, és felkérték, hogy a Broadwayen színpadra állított Chicagóban szerepeljen Roxie Hart szerepében, amit elismeréssel fogadott a közönség és a kritikusok is, és ami bizonyítja, hogy nemcsak Babyt, de Pamela Andersont sem ültetheti senki a sarokba. Ez a nő nem fél megmutatni magát, olyan kihívásokat vállal, amelyeket a legtöbben biztosan nem mernének, és már réges-rég nem érdekli, ki mit gondol róla. Olyannyira nem, hogy magasról tesz rá, ha smink nélkül veszik totálban. Bátor és szívós, aki semmilyen körülmények között nem hagyja, hogy lábtörlőként használják, és akit nem törtek meg a vele történtek, pedig nem volt könnyű élete. Mindezek ellenére a dokumentumfilm egyik legfontosabb mondata Pamela szájából, hogy nem akarja magát mártírnak beállítani, nem hibáztat senkit semmiért, mindenből tanult és fejlődött.
És hogy mi következik azután, hogy a fiai felnőtt férfivá értek, 2022-ben újra elvált, és túlvan Roxie megformálásán?
„Ebben a korban talán illene lenyugodnom, de nem is tudom… Talán kérdezz meg inkább jövő héten.”
Képek: Netflix