„Az volt a célom, hogy a hálószobában eltöltött idő szentség legyen” – Harcos Andreával beszélgettünk a LoveLamp születéséről
Ha szereted bújni az internetet, és igazi hírfogyasztó vagy, akkor Andi fényszobrával szinte biztos, hogy találkozhattál – ő volt az magyar lány, akinek az alkotása előtt Jennifer Lawrence Oscar-díjas színésznő is fotózkodott, de vásárlói között ott van az Ördög-Nánási házaspár is. Lámpája szerelemből született, ma már dizájnmanufaktúra alapítását tervezi és azt, hogy meghódítja a világot. Ismerjétek meg Harcos Andreát és a LoveLampet. Szőcs Lilla írása.
–
Szeretem a sikersztorikat, főleg akkor, ha a főszerepet egy eredeti, önazonos személy játssza. Harcos Andi pedig – a név kötelez – pont ilyen.
Andi újságíróként kezdte karrierjét, majd pályájának csúcsán filmgyártó céget alapított volt férjével. Ám hiába szerette a szakmáját, nem tudott betagozódni, egyre jobban motoszkált benne a vágy, hogyan élhetne teljes állásban hobbijának, amit szívvel-lélekkel szeret csinálni.
„Abban állapodtunk meg a volt férjemmel, hogy kapok három hónap szabadságot a filmgyártásban, ha addig eladok egy képet, akkor belecsaphatok a vállalkozásba. Az egyből végül tizenöt kép lett.” A többi pedig, ahogy mondani szokták, történelem.
Vállalkozása már túl van a kritikus harmadik éven, amikor a nagy számok törvénye alapján rendszerint eldől, hogy életképes-e egy márka. Jelenlegi célkitűzése, hogy manufaktúrát alapít, és a lehető legkisebb ökológiai lábnyommal működjön a jövőben.
A LoveLamp születése
Nehéz kikerüli Harcos Andi hatása alól. Meg amúgy fölösleges is. Andi az a fajta személy, akinek olyan szeretetteljes kisugárzása van, hogy egyszerűen jó a közelében lenni, sütkérezni benne picit. Amikor az üzletről és a jövőbeni terveiről beszél, azt olyan határozottsággal és szenvedéllyel teszi, hogy egy pillanatra sem kételkedem abban: minden pont úgy fog történni, ahogyan azt ő eltervezte.
Mindehhez sziklaszilárd önismeret is társul, két lábon áll a földön. Szerencsés kezdőcsomag egy startup elindításához.
Talán Andi szenvedélye és hite mondatja ezt vele, vagy csak, mert a neve erre determinálja, de igazi küzdő alkat. Ha valamit a fejébe vesz, akkor azért tűzön-vízen át harcol, akár szerettei egészségéről, szakmai kihívásokról, vagy márkaalapításról van szó. Fényszobrai megszületését egy olyan embert próbáló küzdelem előzte meg, ami a legbensőbb tartalékait is próbára tette.
„A lámpa megszületése előtt végigcsináltunk egy elég durva küzdelmet az akkori párommal. A kapcsolatunk hatodik hónapjában derült ki, hogy leukémiás, két és fél évig együtt küzdöttünk a betegséggel. Igazi önismereti túra volt az élettől. A kezelések után minden este másfél órás meditációt tartottam neki, és próbáltunk együtt dolgozni azon, hogy lelkileg miben gyökerezhet a betegsége. Közben pedig próbáltam nem átvenni a baját, ilyen közelségből ez rettenetesen nehéz. A párom túlélte a betegséget és meggyógyult. A kapcsolatunk viszont nem bírt el ennyit, úgyhogy elengedtük egymást szeretettel, békével.
Ezt az időszakot az én testem is megérezte: egyik betegség követte a másikat, pajzsmirigyprobléma, mellékvese-kimerültség és még sorolhatnám. A szakítás után megfogadtam, hogy visszaszerzem önmagam és a nőiességem.”
Elkészül az első dizájnlámpa
Ennek az útkeresésnek az egyik fontos megállójaként született meg első fényszobor, ami azóta is Andi hálószobáját dísziti. Egy új szerelem köszöntött Andi életébe, ami továbblendítette őt az alkotás felé. A lámpa megszületésére a következőképp gondol vissza: „Az önmagamra találás részeként a nőiességem megélése, a szexualitás is fontos állomás volt. Az volt a célom, hogy a hálószobában eltöltött idő szentség legyen. Pontosan tudtam, hogy milyen lámpát szeretnék venni, de sehol sem találtam. Annyira felhúztam magam, hogy nem lehet kapni sehol, hogy fogtam magam és megcsináltam.
Akkor készítettem az első lámpám, amikor a volt férjemmel megismerkedtünk, gyakorlatilag ő volt ehhez a múzsám. Ennek a szerelemnek volt a manifesztuma. A barátaim, amikor megmutattam nekik, csak hüledeztek, hogy „Hülye vagy, Harcos, ha ilyet is tudsz, miért nem ezt csinálod?”
„Teljesen feloldódtam lámpakészítés közben, úgy éreztem akkor magam, mintha életem minden eddigi mozzanata abba az irányba mutatott volna, hogy nekem ezzel kell foglalkoznom. Ebben az időben indult a filmgyártó cégünk – aminek elsősorban én voltam a felbujtója, és amiben teljes odaadással hittem.”
Három-négy évvel később újra egészségügyi problémái jelentkeztek: „Ahogy telt-múlt az idő, egyre kényelmetlenebbül éreztem magam a filmes közegben, és mind jobban dolgozott bennem, hogy szeretnék lámpákat készíteni. Másfelől felelősséget éreztem a társam iránt, hogy nem hagyhatom őt cserben a közös cégünkben.”
A bejegyzés megtekintése az Instagramon
Eljutni az első vásárlóig
Andi nem járt a MOME-ra, azt mondja, nem csinált üzleti tervet, ösztönből, zsigerből hozta meg a döntéseit. Segítséget kért dizájnerektől, MOME-s ismerősöktől, akik megosztották vele a tapasztalataikat, mi mindenre kell figyelni, ha szeretne jelen lenni a piacon. A korábbi tapasztalataiból fakadóan határozottan tudta, hogy mi az, amit nem akar, ahogyan nem akarja csinálni a marketinget és a márkakommunikációt.
„Tudtam, hogy egy olyan ismert brandet szeretnék létrehozni, amelynek termékeit világszerte tudom szállítani, javítani, meg tudom értetni az emberekkel, hogy mi az én alkotásom. Pontosan tudtam, hogy milyen minőségű tárgyat szeretnék létrehozni. Addig mentem, amíg meg nem találtam a legjobb svájci alapanyagot és a legjobb német tápegységgyártó céget. Amikor ezzel megvoltam, elkezdtem felfűzni a többi teendőt. Cégalapítás, weboldal létrehozása, jogvédelem, szállítás és logisztika, vagy például érintésvédelmi tanúsítvány beszerzése, hogy biztonságosak legyenek a fényszobraim és egyáltalán árusíthassam. Rengeteg dologra kell gondolni. Ezzel egy fél év biztosan elment.”
Az indulás mintegy nyolcmillió forintot igényelt, közben még voltak nem várt kiadások. Összességében másfél év alatt térült meg a befektetése: a második éve már nyereséges volt.
Hi, I’m Jen!
Andi alkotását Jennifer Lawrence-nek hála pedig sokan megismerhették. Persze tizenöt perc hírnév nem elég, ahhoz, hogy egy márka megálljon hosszú éveken át a piacon, ahhoz elsősorban az ötletnek kell erősnek lennie.
„A legeslegelső lámpám eladásánál történt. Március elsején indult a LoveLamp, felhívott egy régi ismerősöm, hogy a testvérének a harmincadik szülinapjára készítsek egy lámpát. Lóhalálában kellett dolgoznom, de sikerült. Nagy bulit csinált a lány – szintén filmes –, aki épp Jennifer Lawrence-szel forgatott, és meghívta a szülinapjára az egész stábot. De azért az ilyen bulikon csekély az esély arra, hogy egy világsztár is befut.
A bejegyzés megtekintése az Instagramon
Épp kint cigiztünk, amikor megérkezett a bulira három ember: a harmadik kapucni alól pedig nem más nézett ki, mint Jennifer Lawrence. Odafordult hozzám és bemutatkozott: Hi, I’m Jen, majd bement a buliba. Én meg berohantam a női mosdóba, mint az Igazából szerelemben és ujjongtam, ugráltam egyhelyben. Felhívtam azonnal egy barátomat, hogy nem fogja elhinni, mi történt.”
Éjfélkor megtörtént az ajándékátadás, a lámpa ünnepélyes leleplezése, ott tapsolt az ötvenfős stáb, köztük Jennifer Lawrence is.
Amikor Andi látta, hogy épp a szülinapossal beszélget, felkérte egy szelfire – így született a híres kép. Andi vásárlói között azóta ott van például a Nánási-Ördög házaspár is, de ismert hazai szállodák enteriőreiben is találhatunk LoveLampet.
Autentikus üzletasszony, before it was cool
„Nem tartom magam művésznek, csak szívből csinálom, amit csinálok – mondja. – Most például épp villanyszerelő-iskolába járok, hogy fejlesszem magam, és kerámiázni is tanulok, hogy új anyagokkal ismerkedjek meg.”
Azt mondja, ha valaki vállalkozást indít, a legfontosabb a hit abban, amit csinál. Ezek nélkül nem megy.
„Én egy nemecsek ernő vagyok csupa kisbetűvel, amikor önmagamat kell képviselnem, de vállalkozóként elkerülhetetlen volt, hogy szinte mindent egymagam csináljak.
A vállalkozásban az önismeret az egyik legfontosabb: tudnod kell, mik az erősségeid és gyengéid. Csinálj magadról egy SWOT- elemzést (tervezési és stratégiaalkotási üzleti módszer – a szerk.). Mik az előnyeid, mik a hátrányaid, milyen kihívások előtt állsz, milyen lehetőségek rejlenek benned? Például, ha jó érzéked van a marketinghez, ugyanakkor nincs pénzed arra, hogy felvegyél egy embert, akkor egy ideig ezt a munkát elláthatod te is.”
Andi például az alkotás mellett posztol is a közösségi oldalaira. Úgy érzi, hogy a posztok a szívéből kell, hogy szóljanak. „Így hiteles a márkám. Kiadhatnám ezt a munkát másnak, de fontosabb az, hogy a saját hangomon szóljak az emberekhez.”
A bejegyzés megtekintése az Instagramon
Control freak születik
A kontrollmániának kezdetben pont abban rejlik az ereje, ami miatt majd később gátolni fogja a cégnövekedést – meséli Andi, majd folytatja: „Tudom, milyen érzés, amikor annyira a »gyereked« a projekted, hogy te felügyeled minden részletét, az összes munkafolyamatot, és ezért rettentő nehéz leadnod feladatokat. Egyébként nem vágyam IKEA méretű céggé nőni, csak egy kis manufaktúrává. Pont azért, mert a lelkem nem alkalmas arra, hogy elidegenedjek attól, amit csinálok.”
Amikor megtapasztalta magán a control freakség jeleit, akkor dolgozni kezdett ezen, önvizsgálatot tartott: „Elbeszélgettem magammal, hogy tényleg fontos személyesen mennem az alvállalkozókhoz? Nem, Andi, nem fontos. Igaz, most épp villanyszerelő iskolába járok, hogy az alkotási folyamatba úgy be tudjam illeszteni a különböző szabványokat, hogy ne akadályozza az alkotást. Hogy meg tudjak úgy álmodni egy fényinstallációt, hogy ne kelljen mindig a villamosmérnökkel egyeztetnem. Úgyhogy ezen még dolgoznom kell… Bár a megálmodás részét örökre szeretném megtartani. Ez a teremtő folyamat a lelke az egész munkásságnak.”
Az első három év után
„Nem tudatosan építettem ezt a vállalkozást, hanem érzésből. Most viszont ahhoz, hogy tovább tudjak növekedni, muszáj tudatosabb alapokra helyeznem.
Az első három év elrepült, minden képzeletet felülmúlt, milyen messzire eljutottam. A közösségem organikusan nőtt, nem kellett hirdetnem soha. A következő időszak a feladatok elengedése, átcsoportosítása lesz. Jelenlegi páromtól ebben rengeteg segítséget kapok: leült velem, és segített abban, hogy pénzügyi és üzleti tervet készítsek. És a nemecsek ernőt is segít kitessékelni a rendszerből. Hatalmas hittel támogat, ami rengeteg erőt ad.
Andi érzi, hogy a manufaktúra-építéshez, a világszintű terjesztéshez elengedhetetlen a tudatosság. A legfontosabb számára az, hogy értéket képviseljen, értéket tegyen be „a közösbe”, és amikor megvalósul a manufaktúra, akkor a fényinstallációk létrehozása a lehető leginkább környezetbarát módon történjen.
Szőcs Lilla
Interjúképek: Chripkó Lili
További képek Harcos Andrea – LoveLamp