„A mellemre is, mami!” – 12+1 felejthetetlen retró reklám és szlogen nyomában
Mindig is a marketing, illetve a reklámok rajongója voltam, emiatt nemcsak hogy rettenetesen szórakoztató visszautazni a ’80-as, ’90-es évek tévés világába, de azt is nagyon érdekes volt megtapasztalni, hogy mennyire más ma egy reklám, mint 30-40 éve. Néhány évtizeddel ezelőtt ugyanis nem úgy néztek ki ezek a spotok, mint egy mini mozifilm – talán ezért is születtek meg a felejthetetlen szlogenek. Mostanra a reklám is olyanná vált, mint az egész világunk: túl sok ingert közvetít. Ezért különösen jólesett elmerülni a múltban, tartsatok velem egy kis időutazásra! Kőrizs Kata gyűjtése.
–
Milka, Alpesi varázslat? (1991)
A reklámban elhangzó dalocskát a családom legnagyobb örömére időnként áriázva adom elő. De ennél sokkal izgalmasabb, hogy a lila tehén koncepcióját egy Németországban élő magyar grafikus, Szabó Sándor alkotta meg Frankfurtban a Young&Rubicam alkalmazottjaként a ’70-es évek elején.
A reklám nyomán pedig az a városi legenda is terjedni kezdett, miszerint a vidéki életet sosem látott német gyerekek azt hiszik, hogy a tehén tényleg lila!
Fido Dido (1991)
Fido Dido 1985-ben „született”. Először egy szalvétán kelt életre Janna Ferrone és Sue Rose tollából, és a PepsiCo 1987-ben dobta piacra, de csak a ’90-es években vált sikeressé a 7Up üdítőital figurájaként. A kulturális változások időszakában Fido Dido egyszerre volt kortalan, megfontolt, laza és szenvedélyes. Trendi kinézete, laza attitűdje, eredeti életfelfogása hamar kedvelt és népszerű figurává tette. Mi a tesóimmal gyerekként imádtuk, apukámnak pedig még Fido Didós rövidnadrágja is volt, amiről azt gondoltuk, hogy rettenetesen menő.
A mellemre is, mami! (1992)
Amikor a férjemnek „férfináthája” van, rendszerint megszánom, és bekenegetem a szőrös mellkasát a híres balzsammal. A jelenet forgatókönyve mindig ugyanaz. Ő lelkesen hanyatt fekszik, felhúzza a pólóját, bociszemekkel rám néz, és negédes hangon elmondja: „A mellemre is, mami!” Legutóbb egyébként az ötéves kislányomra is rákentem, és az eredmény pont nem olyan cuki lett, mint a reklámban: Öt perc után zokogásban tört ki, és könyörgött, hogy azonnal mossam le, mert annyira hideeeeg.
Új? Nem! Perwollal mosva! (kábé 1994)
Mekkora a valószínűsége, hogy egy idegen ember mellé keveredve nekiállsz simizni a pulcsiját, mert annyira puhának tűnik? És az, hogy pont van nálad egy doboz mosópor?
Talán a jelenet humora, vagy a már-már szállóigévé lett szófordulatnak köszönhetően ma is számtalanszor elmondjuk. Ti mikor sütöttétek el utoljára?
L’Oréal, mert megérdemlem (1994)
A világ legnépszerűbb, ma is élő, tavaly 50. életévét betöltött szlogenje, ami mögött sokkal több van, mint egy puszta reklámszöveg. Ilon Specht, egy 23 éves reklámszövegíró 1971-ben dühében írta meg az első reklám teljes szövegét öt perc alatt,
ugyanis addig a női termékeket népszerűsítő reklámokban kizárólag férfiak szólaltak meg. „Nem írok még egy szöveget, ami arról szól, hogy a férfiak kedvéért nézzünk ki jól” – nyilatkozta.
Magyarországon a termékek és szlogen csak a ’90-es években jelent meg. Ezt később megváltoztatták erre: „L’Oréal, mert Ön megérdemli” – ugyanis a reklámfelvételeken szereplő világsztárok úgy érezték, inkább azt szeretnék üzenni a többi nőnek, hogy ők azok, akik megérdemlik.
…És az orrodat is tisztíccsa (1994)
Szegény focisták. A reklám igen erősen lovagolja meg a futball világához kapcsolódó sztereotípiát, hiszen úgy mutatja be őket, mint akik annyira bárgyúk, hogy még beszélni sem tudnak rendesen. A futballban bennfentes ismerőseim beszámolója szerint akkor rettenetesen felháborodtak ezen, ma pedig már bizonyára nem is készülhetne ilyen bántó reklám. Mégsem erre emlékszünk, hanem a humorra és a szlogenre, amit hasonló hatású termékek használatakor még ma is el-elsütök.
A Taft még mindig tart (1994)
Bár a szlogen nem egészen így hangzik el, és német nyelven már 1989-es verziót is találunk a reklámok között, a mondat mégis így itta be magát a magyar köztudatba. Ez a Tammy Hopkins amerikai modell szereplésével világhírűvé lett reklám tette népszerűvé az első CFC (freon)-mentes hajlakkot, amely egy környezettudatosabb lehetőséget jelentett az ózonréteg védelmében. A cég már 1987-ben kezdte kivonni a gyártásból a CFC-tartalmú alapanyagokat.
Cukor! A-a-a-a-a…
Mai szemmel nézve elég szexistának tűnik, hogy a benne szereplő hölgyek kivétel nélkül miniszoknyában vannak, igaz, a hivatalban ülő uncsi, kissé nyominak látszó férfitestület is egy sztereotípia lehet. Az viszont biztos, hogy a fejcsóválással kísért „a-a-a-a” szöveget, és a szlogent egy életre megjegyeztük.
Roppan a szádban a fűszeres íz… (kábé 1996)
A Chio Chips rock and rollját színpadi tánccal fűszerezve szoktam újraidézni itthoni közönségemnek. (Most mit tegyünk?) Számomra elementárisan kapcsolódik hozzá az
a „nagyvödrös” paprikás chips a szlovákiai iskolai sítáborban, ahol a Hip Hop Boyz és a Hupikék Törpikék együttes számai, na meg Tunyogi Orsi és a „Jött egy felhő, mi leszállt közénk” című dala a záróbuli nélkülözhetetlen részei voltak.
Bé-bé-bé BB (1997)
A Zimmer Feri című film stílusára is emlékeztető, (akkor még nem retrónak számító) balatoni nyár elemeivel prezentált, szűrt BB gyümölcslé olyan dobozban volt, amit nem lehetett visszazárni, ezért sokan szúrtak rá egy plusz lyukat, hogy a levegőproblémákat kezelve normális(abb)an lehessen (mellé)önteni belőle. A reklám legnagyobb attrakciója mégis az, hogyan lehet ennyi B betűt ilyen gyorsan és tisztán kimondani egymás után. Neked sikerül?
Szia, Kata vagyok, van még egy Pepsid? (1998)
Dobó Kata egy életre elintézte nekem (és valószínűleg minden más Kata keresztnevű lány számára is), hogy ha felcsöngetek a kaputelefonon egy ismerőshöz, vagy bemutatkozom egy baráti társaságban a „Szia! Kata vagyok!” szöveggel, rávágják: „Van még egy Pepsid?” Na, jó, bevallom, gyengeelméjű(bb) napjaimon előfordulhat, hogy én magam mutatkozom be így. De egy biztos, a Pepsi örökké hálás lehet Dobó Katának, amiért évtizedek elteltével is emlékszünk a szlogenre. A reklám egy másik kuriózuma, hogy a Família Kft-ből ismertté vált ikertesók egyike, Spáh Dávid a másik főszereplője. A forgatás 20 éves évfordulóján a Pepsi modern köntösbe csomagolva újra feldolgozta a témát, amit ITT nézhettek meg.
Ronda és finom
A Chokito reklámkampányát több szórakoztató jelenetvariációra építették fel, amelyek közül a kedvencem volt ez a nagydarab, elsőre keménykedőnek tűnő Harley Davidsonos srác, akiről a végén kiderül, hogy aerobikórára igyekszik. Sokunkba beégett az oldalfekvésben kivitelezett terpesz-zár mozdulat a ’90-es évek safe aerobikjának alapvető elemeként. Meglepő, humoros, könnyen megjegyezhető, és egy újabb, a célközönség által
gyakran idézett szófordulat lett belőle, miközben morális üzenetet is hordoz a Chokito „Ne ítélj elsőre!” szlogenje.
Danone, a rudi, nálam ez a tuti… (1997)
Bár ez egy kicsit kilóg a felsorolásból, mert itt nem is a szlogenre emlékszünk, hanem a hangulatra és persze a reklámozó(k)ra. Úgy éreztem, ha már ’90-es évek, nem hagyhatom ki belőle Benedek Tibit. Egyszerre kedves és szívfacsaró újra megnézni Storcz Botonddal közös reklámját. A vízilabdások iránti rajongásom hajnalán mindig alig vártam a tévé előtt, hogy ez következzen. Nem felejtjük el a reklámot, sem pedig őt, ahogy a bravúros balkezes góljait sem….
Ti milyen reklámszlogeneket idéztek fel rendszeresen?
Kőrizs Kata