Kik azok a pornóinfluenszerek?

Guld Ádám médiakutató nemrég készített egy tanulmányt* arról az újfajta influenszeri tevékenységről, ami a pornós közösségi oldalak és a pandémia miatt megnövekedett online szexuális érdeklődés együttes hatására vált igazán népszerűvé: a pornóinfluenszerkedésről. Guld szerint 

jelenleg az online pornográfiához kapcsolódó adatforgalom nagy része már közösségi oldalakon zajlik, az viszont közel sem egyértelmű, hogy mely oldalakon találkozhatunk szexuális jellegű tartalmakkal.

Bizonyos közösségi oldalak mindenféle szexuális tartalmat könyörtelenül letiltanak, mások dedikáltan a pornográf tartalmak megosztására specializálódtak.” Ezen oldalak legnépszerűbb tartalomgyártói pedig maguk a pornóinfluenszerek.

Az viszont sajnos egyáltalán nem egyértelmű – és ez a kiskorúak védelme szempontjából kiemelten fontos –, hogy az úgynevezett pornóinfluenszerek kizárólag ezeken a platformokon vannak jelen. 

„A közösségi alkalmazások jelentős része a szürke zónában mozog ezen a téren, vagyis – bár a működési elveik szerint a meztelenséget és a pornográfiát nem engedélyezik, – a valóságban ezek mégis elérhetők a kínálatukban.” 

Mielőtt részletesebben végigvennénk a különböző felületek meztelenséghez való viszonyulását, kicsit beszéljünk arról, hogy mennyire elfogadott társadalmi szinten a meztelenség és a pornó.  

Pornó, tabu, prostitúció

Guld Ádám tanulmányából az is kiderül, hogy a meztelen test és a szexualitás ábrázolása nagyjából egyidős az emberiséggel, de az ehhez való viszonyulás kifejezetten hullámzó tendenciát mutat az elmúlt évszázadokban. Egyes korszakokban teljesen tabu, majd ezt egy lazább attitűd követi, aztán újra nagyobb szigor jön, és így tovább. Gondolom, kitaláljátok, hogy most éppen minden idők leglazább korszakát éljük, részben a digitalizációnak köszönhetően. Az elmúlt évek változásai ugyanis kiiktatták az iparszerű működést a meztelen test áruba bocsátásából, gyakorlatilag bárki lehet pornós egyetlen telefon és internet-hozzáférés segítségével. Ez már a pornós közösségi oldalak megjelenése előtt elindult, mivel az úgynevezett „tube” típusú pornóvideómegosztó-oldalak ugyanúgy működnek, mint a YouTube: bárki megoszthat rajtuk tartalmat. Miután már a bevezetőben kitálaltam, hogy alkalmi pornófogyasztó vagyok, itt sem fogok álszenteskedni: személyes tapasztalatból tudom, hogy ezek az oldalak tele vannak amatőr vagy amatőrnek látszó kontenttel (mert azért senkinek ne legyenek illúziói, a pornógyártó nagyhatalmak itt is jelen vannak).

Szerintem ez azért nagy probléma, mert

gyakorlatilag kétlépéses folyamattá egyszerűsíti a pornózáshoz vezető útvonalat, ami a klasszikus pornóiparban még castingokkal és többfős forgatásokkal járt együtt, tehát több menekülési pontot kínált. Ezzel szemben ma felveszed és kiteszed – ennyi.

Ez pedig azért nagy probléma, mert akárhogy is nézzük, a test pénzért való kizsákmányolásának, a prostitúciónak egy válfaja – amibe jelen pillanatban észrevétlenül bele lehet csúszni. Bár Guld Ádám tapasztalata szerint a fiatalabb (a pornózás tekintetében leginkább érintett) korosztály ezt egyáltalán nem tartja prostitúciónak, sokkal inkább egy egyszerű pénzkereseti forrásnak. Éppen ezért nem is gondolják szégyellnivalónak, sokkal inkább olyasminek, ami bárkivel megtörténhet. 

fénykép Guld Ádámról
Guld Ádám, fotó: Wágner Éva

Pornó mindenütt

Guld Ádám elmeséli azt is, miért keltette fel az érdeklődését a téma: 

„A legtöbb pornóinflunszernek van közösségimédia-oldala a hagyományos, nem pornós közösségi oldalakon is, ahol influenszeri tevékenységet folytatnak, termékeket ajánlanak, de van olyan is, aki részletesen bemutatja a saját sikertörténetét, és tippeket ad, hogyan lehetsz népszerű az OnlyFansen. Tehát

egy kiskorúak számára is elérhető, a meztelenség tekintetében egyébként meglehetősen szigorú oldalon ott egy videó, ami szinte receptet ad arra, hogyan legyél pornós.

És ehhez szorosan kapcsolódik, amit influenszerként megmutat az életéből: a csodaszép autóját, a tengerparti kilátással rendelkező otthonát, az utazásait – hozzátéve, hogy mindezt az OnlyFansnek köszönhetően érte el. Szerintem ez a legaggályosabb ebben a kérdésben, hiszen így gyakorlatilag bármelyik, a közösségi médiába jogszerűen regisztráló tizenhárom éves két kattintással juthat el az OnlyFansre, és oda, hogy ezt nemcsak nézni, de csinálni is megéri.”

A YouTube és a Facebook meglehetősen szigorú a tartalmaiban megjelenő meztelenséggel kapcsolatban. Az elvileg a Facebookkal megegyezően szabályozott Instagram kicsit lazább, ott áttetsző ruhákkal vagy egy vékony vonallal kitakart mellbimbóval simán fent maradhat akár egy meztelen kép is. A Magyarországon kevésbé népszerű Twitter viszont ebből a szempontból egy pornópromotálási aranybánya, ugyanis semmilyen korlátozás nem vonatkozik az ott megjelenő tartalmakra. És akkor ott az OnlyFans, ahol a regisztráció ugyan korhoz kötött, de semmilyen iratot nem kell bemutatni hozzá, tehát feltételezhetően egy érdeklődő tizennégy éves ugyanúgy öt perc alatt az oldalon van, mint én. Ezen az oldalon vannak ingyenes, bármelyik regisztrált felhasználó számára hozzáférhető képek és videók, amik más közösségi oldalra is felkerülhetnének, tehát fehérneműs, nem sokat mutató, de annál többet sejtető tartalmak… és vannak a csak pénzért elérhető, valódi pornós tartalmak.  

  

Az üzenet: „Legyél te is pornós!”

Nemcsak a pornóinfluenszerek léte és ártalmatlannak látszó tartalmai üzenik azt, hogy pornósnak lenni szuper dolog, hanem az ilyen sikertörténeteket bemutató cikkek is. Bevallom őszintén, én magam is foglalkoztam már olyan témával, amit egy OnlyFanses „sikersztori” ihletett, egészen pontosan azzal, az egész világsajtót bejáró kérdéssel, hogy kirúghatják-e egy pornós anyuka gyerekeit az iskolából erkölcsi aggályokra hivatkozva. Bár azt továbbra is fenntartom, hogy a gyerekeknek semmi köze ahhoz, mivel keres pénzt a szülőjük, ennek a történetnek is káros a mögöttes tartalma: az, hogy

egy hétköznapi anyuka egy szinte (!) ártatlan, otthon is végezhető munkával lett pikkpakk többszörös milliomos.

Nemrég egy férfi ápolóról olvastam, aki pár hét alatt megkereste a korábbi éves bérét, mert váltott: egészségügyis helyett pornós lett. Ezek mind azt szolgálják, hogy minél többen regisztráljanak az oldalra, a sikertörténetek szereplőinek valószínűleg elég sok kattintást… és esetleg némi konkurenciát hozva. De

mielőtt bárki megihletődne és rohanna tartalomgyártói profilt indítani, nagyon fontos elmondani, hogy a néhány milliomos mellett több ezer olyan „wannabe” pornóinfluenszer van már most minden oldalon, akinek elenyésző bevétele származik abból, hogy meztelenül, intim helyzetekben mutatja meg magát szinte bárkinek.

És csak egyre többen lesznek. Szóval ezt mérlegelje mindenki, mielőtt egy ilyen csábító sikertörténet miatt kattint pár fotót, amíg suliban vannak a gyerekek, vagy ledobja az ápolói köpenyt egy videóban.

Tóth Flóra

 

*Guld Ádám tanulmánya a Szépirodalmi Figyelő számára készült 2021 májusában. 

Kiemelt képünk illusztráció – Forrás: Getty Images/Igor Ustynskyy