Nincs karácsony társas nélkül: 8 játékot ajánlunk
Beszélgetős, gondolkodós, pörgős és vicces szórakozás mindenkinek
Mindenki, aki azon aggódott, hogy idén játékajánló nélkül hagyunk titeket, nyugodjon meg! Itt vagyok, és jó szokásomhoz híven, meleg szívvel ajánlok nektek 8 társast a karácsonyfa alá. Ezen a ponton fontos megjegyeznem: nem a levegőbe beszélek – drága kollégáimmal, Deli Csengével, Kerepeczki Annával, Pichler Zsófival és Tóth Flórával összeültünk, hogy teszteljük a játékokat. Ahogy tavaly, idén is remek napot töltöttünk együtt, baromi jól szórakoztunk, és biztos vagyok benne, hogy nektek is ilyen önfeledt pillanatokban lesz részetek, ha az alábbi társasok közül választotok. Dián Dóri írása.
–
Ünnep az ünnep előtt
Fantasztikus élmény volt, hogy ki tudtunk szakadni az év végi hajtásból néhány órára, és csak egymásra, illetve a játékra koncentrálhattunk. Ehhez persze az is kellett, hogy remek társasokkal játsszunk. Különböző tematikájú, mechanizmusú és műfajú játékokat válogattam össze arra a napra, és erre a listára, hogy minél többféle ember megtalálhassa a számításait.
1. Amivel alaposan megismeritek egymást: Jó tudni!
Kezdem azzal a kommunikációs játékkal, amivel mi is bedurrantottuk a társasdélutánt. A Jó tudni! nagyon egyszerű, de legalább annyira nagyszerű: a játékosoknak egy-egy számmal kell válaszolniuk a feltett kérdésre, majd úgy kell emelkedő sorrendbe tenniük őket, hogy nem tudják, a másik mennyit írt a lapkájára. A pakliban vannak mélyebb és mókásabb kérdések is,
ennek köszönhetően tudtam meg például, hogy a kollégáim hány napot töltenének el egy luxusszigeten, hány óra alvással tudnák kipihenni magukat, és azt is, hogy szerintük hány M&M’s drazsét tudnának a szájukba tömni.
Igazán könnyed partijáték, ami során érdekes beszélgetések alakulnak ki. Nagy előnye, hogy jobban meg lehet ismerni a másikat, és mivel együtt teljesítünk jól vagy gyengébben, teljesen konfliktusmenetes szórakozást nyújt. Négy–nyolc játékosnak 8 éves kortól ajánlott, családdal vagy barátokkal is szuper élmény.
2. Amin sírva röhögtök: Top 10
Ebben a játékban az egymásra hangolódás és a kreativitás van a főszerepben, ugyanis képtelen ötletek és nonszensz helyzetek tízes listáját kell kialakítanotok közösen. Először is mindenki kap egy számot 1–10-ig, majd kártyákat húzunk, amiken különböző helyzetek, kérdések vannak, és a két véglet, ami között a saját válaszunkat kell megadnunk az általunk húzott szám alapján. Mondok egy példát, így szól a feladat: „Mit tennél, ha egy napra láthatatlan lennél?” A teljesen érthetőtől a legnagyobb őrültségig kell megadni a válaszokat, akinél tehát az egyes szám van, a lehető legkézenfekvőbb választ adja, akinél a tízes, az valami elvetemült dolgot talál ki, a köztes számokkal rendelkező játékosok pedig igyekeznek belőni a saját válaszukat a kettő közé valahova.
Mindenki csak a saját számát ismeri, annak a játékosnak pedig, aki a kérdést felolvasta, fel kell állítania a válaszokból a helyes, növekvő sorrendet.
Fontos: pontos számot nem kell mondani, csak azt kell kitalálni, hogyan következnek egymás után az elhangzott vagy eljátszott válaszok. Nagyon vicces, kooperatív, igazi partijáték a Top 10, amiben mindenki kiélheti a benne rejlő színészt és kreatív állatot. Négy–kilenc főnek 14 éves kor felett ajánlott.
3. Amiben közösen nyomoztok: Mysterium Park
A kooperatív vonalon maradva következik a Mysterium Park, egy igazi elvarázsolt kaland, amiben médiumok vagytok, akik azután nyomoznak, hogy ki ölhette meg a cirkusz pár éve eltűnt igazgatóját. Ebben maga a halott lesz segítségetekre, a szellem látomások formájában kommunikál a médiumokkal, így próbálja rávezetni őket arra, ki és hol tette el láb alól.
A Mysterium Park a nagy sikerű Mysterium társasjáték kompaktabb és rövidebb változata, de az alapkoncepció ugyanaz: egy játékos alakítja a szellemet, aki gyönyörűen megrajzolt – a Dixit játékban lévőkhöz hasonló – kártyák segítségével vezeti rá a médiumokat, hogy ki a tettes, és mi a helyszín. Egy igazán szemkápráztató játék, ami fejleszti az asszociációs készséget, miközben összekovácsolja a játékosokat, akik megtanulnak kicsit a másik fejével is gondolkodni. Kettő–hat személynek 10 éves kortól ajánlott.
4. Amivel a Roxfortban érezhetitek magatokat… Harry Potter: Stupor!
Ebben a játékban mindannyian a Roxfort Boszorkány- és Varázslóképző Szakiskolába jártok, és az a célotok, hogy a tanév végén a ti házatok legyen a legeredményesebb. Ehhez elengedhetetlen, hogy minél több tanórán részt tudjatok venni, a többi ház diákjait pedig meg kell akadályoznotok abban, hogy csengetésre a tanteremben legyenek. Ehhez a stupor kábítóátkot kell használnotok, és ha ügyesen taktikáztok, és kikezdhetetlen pókerarccal bírtok, akkor bizony a ti házatok lesz a befutó év végén.
Ennek a versengős játéknak az egyik legnagyobb húzása,
hogy élethű pálcákkal szórhatjuk az átkokat vagy védhetjük meg magunkat,
ezáltal pedig valóban olyan a hangulat, mintha a Roxfort folyosóin folyna a versenyfutás. Ha Potter-rajongók vagytok, és egy könnyed, mégis kompetitív játékra vágytok, a Harry Potter: Stupor! társast nektek találták ki. Négy–nyolc főnek 8 éves kortól ajánlott.
5. Amiben kiélhetitek a bennetek szunnyadó seftes kofát: Nottingham bírája – 2. kiadás
Ezt a játékot félig-meddig tavaly is ajánlottam nektek, akkor azonban nem tudtuk kipróbálni, mert az első kiadás elfogyott, és még úton volt a második verzió. Ám most itt van, megérkezett a kibővített Nottingham bírája, amiről így írtam tavaly: „ebben a játékban kereskedők vagyunk, akik be akarják vinni a portékájukat a városba, ám Nottingham bírájának minden alkalommal be kell vallanunk, mit rejt a zsákunk. Ekkor jönnek a bonyodalmak, a végén pedig az nyer, aki a legtöbb pontot gyűjtötte össze a portékájával.” Ez az alaphelyzet,
továbbra is lehet, sőt érdemes csempészni, hazudni és korrumpálni a bírót,
ám ebben az új verzióban végre hatan is lehet játszani a korábbi maximum öt fő helyett. Ez pedig új helyzetet hoz: ugyanis, ha hatan játsszátok, nem egy bíró van, hanem két segédbírót kell megdumálni, hogy átléphessétek Nottingham kapuit. Fantasztikus blöffölős játék 3–6 főnek 14 éves kortól.
6. Amiben nem tudjátok, ki kicsoda: Stranger Things – Attack of the Mind Flayer
Imádom a titkos szerepes társasokat, amikor a játék egyik fő eleme, hogy rá kell jönnünk, ki kicsoda, ki az ellenségem és ki a barátom. A műfaj egyik – szerintem – kiemelkedő játéka a Légy résen!, amit rommá játszottunk már a barátainkkal, ezért amikor jött a hír márciusban, hogy készül egy titkos szerepes játék Stranger Things-tematikában, azonnal tudtam, hogy bérelt helye van az idei karácsonyi ajánlóban. A megelőlegezett bizalmamat pedig bőven megszolgálta: nagyon izgalmas kalandban van annak része, aki a Stranger Things – Attack of the Mind Flayerrel játszik.
Az alapfelállás szerint két csapat küzd egymással: a megszálltak és az épelméjűek. Az épelméjű játékosok célja, hogy kiüssék a megszálltakat, az elmenyúzottaknak pedig, hogy mindenki az ő oldalukra álljon.
Mindezt úgy, hogy a játék legeslegvégéig nem tudni, ki kivel van, kiben bízhatunk, és kiben nem.
Az izgalom garantáltan a tetőfokára hág ebben a játékban, amit 10 éves kortól 4–10 főig ajánlanak, de azt javaslom, nagyobb társasággal próbáljátok ki, úgy lesz igazán titokzatos. Pluszpont, hogy nem szükséges a sorozat ismerete a játékhoz, de nyilvánvalóan hozzátesz az élményhez, mert remekül hozza azt a szembenállást és bizonytalanságot, amit a sorozatban átélnek a szereplők.
7. Amiben szolidan egymás levesébe bulijába köphettek: Hívatlan haverok
Naná, hogy nem maradhat le erről a listáról a cuki szemétládák – hivatalos nevén Unstable Games – játékcsalád egy tagja, ez alkalommal pedig partiszervezők leszünk, akiknek a lehető legjobb bulit, és a hozzá tartozó vendégeket kell összehozniuk. Ebben vannak segítségünkre – vagy épp masszív hátráltatásunkra – a különc kisállatvendégek, akik kedvelnek és utálnak dolgokat, nekünk pedig ezekhez a preferenciákhoz kell alkalmazkodnunk. Ezek a cukiságok sok előnyhöz juttatnak minket, de ha más kezébe kerülnek, jócskán meg tudják nehezíteni az életünket, így nemcsak azt kell jól meggondolnunk, melyik vendéget hívjuk meg a bulinkba, de azt is, melyiket hagyjuk meg a többi játékosnak.
Az első partik lassabb tempóban fognak folyni, de nem a játék bonyolultsága miatt – ugyanis egyszerű, könnyen tanulható ez a társas –, hanem mert a 152 vendégkártya majdnem mindegyikén más és más állatka szerepel, akik nagyon aranyosak és borzasztó viccesek. Külön imádnivaló, hogy hatásukat tekintve nem, csak a poén kedvéért vannak egymásra reflektáló kártyapárosok.
A kedvencem a nyuszi, aki cicajelmezbe bújt, és a cica, akire nyuszijelmezt kényszerítettek.
Zseniális, szolidan genyózós játék 2–5 főre 12 éves kortól.
8. Amiben ókori városok építészei lehettek: Akropolisz
A fordulatos és olykor hangos játékok mellett hoztam egy csendesebb, gondolkodós társasjátékot is. Az Akropoliszban építészek vagyunk, akik a legélhetőbb ókori várost akarják felépíteni különböző szempontok alapján. Ezt úgy tudják megtenni, hogy különböző városrészeket és kerületeket ábrázoló lapkákat tesznek le maguk elé, amikből a végére szépen kirajzolódik a saját poliszuk. Külön kuriózum, hogy nemcsak egymás mellé tehetjük az épületeinket, hanem egymásra is, a felfelé építkezés pedig pluszpontokat hoz a játék végén. Gyönyörűen kivitelezett, könnyed agytorna az Akropolisz, igazi családi játék 2–4 főnek 8 éves kortól.
Olvasd el a korábbi társasajánlóinkat is.
Jó játékot kívánok mindenkinek!
Képek: Kerepeczki Anna / WMN