„Suttog, kiabál, finom, markáns, elegáns, érzékeny, ködszerű…” – A szürke szín sokkal többet tud, mint gondolnád
Tudtátok, hogy a szürke szín napját május 25-én ünnepeljük? Az ötlet a divatszférából ered, amely arra szerette volna felhívni a figyelmet, hogy méltatlanul negatív érzések, jelzők társulnak ehhez az árnyalathoz, amely közben rengeteg pozitív hatást tud elérni – például az öltözködésben. Személy szerint nagyon szeretem a szürkét, de nekem is hosszú időbe telt, mire teljesen kiegyensúlyozott kapcsolatba kerültem vele. Kíváncsi voltam, hogyan látja ezt a sokszor lebecsült színt egy építész, egy költő-grafikus, valamint egy színtanácsadó: miben viszonyulnak másként a szürkéhez a különböző területek, és hogyan befolyásolja ez a mi hozzá való viszonyunkat a hétköznapokban? Széles-Horváth Anna írása.
–
Bevallom, fogalmam sem volt eddig arról, hogy a szürkének is van napja, a legnagyobb gyerekem érkezett haza nemrég a hírrel az iskolaújságot lobogtatva. Akkor olvasgattam utána a szürke napjának, amiről egyébként kevés információt találni, csupán annyit, hogy a divatvilágból eredeztethető.
Érdekes módon nagyon közel esik a National Gray Dayhez, amely május 27-én esedékes, és az agyrák elleni küzdelmet jelképezi. A kettő között azonban természetesen semmiféle összefüggés nincs, és persze nem keverendő egymással, hiszen nyilvánvaló melyik a nagyobb jelentőségű dátum. Ennek ellenére úgy gondoltam, kicsit utánamegyek ennek az unalmasnak kikiáltott színnek – ha már ünnepnapja is létezik a modern világban.
Összeköti a régit az újjal, miközben kortalan
Ha a szürkét a Google képkeresőben szemlézzük, az első fotók között főként lakásokkal, bútorokkal, építkezéshez használható anyagokkal találkozunk.
A szürke – miközben első hallásra a többségnek inkább az unalmas vagy a rideg érzet jut eszébe róla – igazán közkedvelt árnyalata a mai építészetnek és lakberendezésnek. Bár a divat a lakás- és háztervezésben is változik, és sokban visszatükrözi a társadalmi, politikai rendszereket, a szürke viszonylag időt álló eszköznek bizonyul és többféle stílus is magáénak érzi.
„Sokan preferálják az építészetben ezt az árnyalatot: a pala mint kő, igazán népszerű az antracittól a galambszürke árnyalatig, valamint a látszóbeton-felületek is gyakoriak mind a külső, mind a belső terekben. A betonhatás ma már a konyhában vagy a nappaliban is kedvelt és megszokott, a megrendelőinknek pedig a 80 százaléka szürke burkolatot választ a fürdőszobába” – kezdi Gódor-Nagy Rita építészmérnök.
Rita szerint a szürke tulajdonképpen alapszínként működik az építészetben, hiszen nem hivalkodó, könnyű vele dolgozni, van egyfajta semlegessége, amelyet talán még a fehérnél is jobban kedvelnek.
„Létezik egyébként egy ökölszabály, amely talán már kissé elavult: eszerint három színt érdemes egy épület homlokzatán alkalmazni, hogy az harmonikus maradjon.
Ma a homlokzat terén is rendkívül népszerű a szürke, van olyan budapesti kerület, ahol a főépítész például kifejezetten ezt preferálja, és ez meg is mutatkozik az újonnan épült házakon. Illetve ma már ritka olyan frissen épült lakóparkot találni, ahol nem a szürke az egyik domináns szín” – fűzi hozzá Gódor-Nagy Rita.
A szakember hozzáteszi: a szürke mellett szintén jolly joker a bézs, amelynek azonban néhány évtizeddel ezelőtt volt nagyobb divatja.
„A szocializmust jellemző betonépületek után, a rendszerváltást követően nagyon népszerűek lettek a mediterrán házak és színek, velük jött a kávé, a bézs, a barnás árnyalatok. Néhány éve kezdte ezt felváltani a szürke. Ez egyébként bizonyos szempontból szerencsés: a szocialista középületek ugyanis a mai napig részei a városképnek, és csak úgy lehet őket integrálni, ha az utána létrejött épületek nem mutatnak idegenként mellettük. A szürke valahol össze tudja kapcsolni ezt a két nagyon különböző világot” – magyarázza Rita.
Persze a számos árnyalathoz fűződhet más-más üzenet vagy szándék. Az antracit például egy sokkal erőteljesebb megjelenése ennek a színnek, amelyet nem véletlenül használunk inkább kis felületeken: például az ablakkereteken. Gódor-Nagy Rita alapvetően úgy véli, mivel egy ingatlannal sok évtizedre tervezünk, ezért igyekszünk visszafogottabb árnyalatokban gondolkodni: a szürke így biztosan időtálló marad, hiszen egyszerre kézenfekvő és aktuálisan divatos.
„Nem lehet elfelejteni a szürkét, annyira összetett szerepe van. Integrál, harmóniát ad, összeköti a régit az újjal. Egyszerűen kortalan.”
A kiemelés és elrejtés színe
Azért a szürke, vagy a „szürke nap” keresésekre a Google természetesen nem csak bútorokkal vagy háztetőkkel szolgál. Hanem versekkel is.
Borongós, szomorú, fájdalmas vagy épp közömbösséget leíró sorokkal arról, amit az írók és költők nagy része egyszerűen nem tud más színnel, csak ezzel a – szerencsétlenül szerencsés – szürkével társítani.
A szavak szintjén tehát hányattatott sorsú ez az árnyalat (de hát a negatív reklám is reklám, ugye), azonban vizuálisan már jobb eséllyel indul, ahogy ez az előbbiekben kiderült. Szabó Imola Julianna költő, tervezőgrafikus (a WMN szerzőjeként is ismerhetitek őt – a szerk.) mindkét arcát megtapasztalja a szürkének, és bevallása szerint teljesen másféle funkciót lát benne, amikor verset ír, mint amikor rajzol.
„Költőként konnotációk sokaságát hozza fel a szürke szó. Túlterhelt melléknév, borús metaforák terepe. Nem szoktam a szövegben használni, inkább a köd és a hamu vagy a tompa szavakat választom. A szimbolikája kódolt, kontextusban lehet talán csak igazán jól árnyalni. Tervezőgrafikusként viszont nagyon sokszor használom. Kifejezetten szeretem az okkersárgával vagy az élénk türkizzel egy lapra tenni. Tipográfiai eszközként a cím vagy az oldalszám színének választani. Izgalmas módja a kiemelésnek, vagy az elrejtésnek. Szép, letisztult, puha lehet. A grafikában inkább a kiválasztott technika ad számára hangot: más egy szürke grafitvonal, mint egy szürke vízfestékfolt vagy egy szürke vektoros kör. A szürke egy „híd-szín” a fehér és a fekete között” – foglalja össze Imola.
Illusztrátorként ő nemcsak letisztult és semleges jelentést köt ehhez a színhez, hanem a játékosságot is felfedezi benne.
„A szürke szín számomra a stabil elegancia. A nyomdaköltség-barát eszköz, amivel varázsolni lehet. Árnyalatok, telítettségek, hangsúlyok bújnak meg benne. A legtöbbször nem lehet egy kiadványnál színes és hatalmas képekben gondolkozni, és akkor ott a szürke, ami annyi színné válhat, amennyivé »százalékolod«. Suttog, kiabál, finom, markáns, elegáns, érzékeny, ködszerű… Mindegyik egyszerre” – fejti ki a grafikus-költő. Imola egyébként nemcsak a szakmájában, hanem a hétköznapokban is kötődik a szürkéhez, az öltözködésben kifejezetten sokszor választja.
„Ruháknál rajongásig kedvelem a praktikumát. Koszolható és koptatható, minden, amire sokgyerekes-sokkutyásként szükségem lehet. Ugyanakkor kiemeli, ha valami színes ékszert vagy cipőt veszek fel. Mint amikor keverem a decens és az őrült részemet, anélkül, hogy feltűnő lennék. De most megint visszaértünk oda, ahonnan indultunk is: hogy teljesen másként hat vizuálisan, mint verbálisan. Egyszerűen máshogy kódoljuk” – foglalja össze Imola.
A szürke a dobogó tetején
Ha pedig már szóba került az öltözködés, maradjunk is a témánál, hiszen a szürke napja elméletileg a divatszférából indult kezdeményezés hatására született. Gellért Éva színtanácsadó szintén összetettnek látja a szürke szerepét, amelyet a különböző tónusokkal bíró nők más-más módon használhatnak.
„A szürke színnek az öltözködésben általában két tábora van. Akadnak, akik rettentő unalmasnak tartják, de sokak szerint egy talpig szürke outfit maga a megtestesült elegancia.
Sajnos a szürke szín névmarketingje sem a legjobb az olyan megnevezésekkel, mint verébszürke, patkányszürke, börtönszürke, betonszürke vagy hamuszürke, így nem hibáztatom azokat, akik fantáziátlan színnek tartják” – kezdi Éva, aki szerint mégis érdemes meggyőzni a kétkedőket, hiszen a szürke egy szuper bázisszín lehet egy ruhatárhoz a sötétkék, a fekete és a fehér mellett.
„Ha színtanácsadóként belemegyek a részletekbe, akkor a nyár típusok alapruhatárának egyik favoritszíne a szürke, mert rajtuk kicsit sem unalmas, hanem inkább letisztult-elegáns külsőt kölcsönöz számukra. Nekik szokott csodásan állni minden kicsit »szürkésített« szín, azaz a telítetlen, szürkével kevert árnyalatok derítik a legjobban az ő arcukat a túl élénk színekkel ellentétben. Ehhez képest egy élénk típuson már hathat a szürke kicsit semmilyennek, nekik kiegészítő színekkel feldobva ajánlanám csak a szürkét, mert az ő arcuk alapvetően élénkebb színekben kap előnyös megvilágítást” – foglalja össze Éva.
Abban ő is egyetért, hogy a szürke valóban az a szín, amely soha nem megy ki a divatból. „Ezt bizonyítja például a »groutfit« néven létrehozott és nagy népszerűségnek örvendő hashtag is az Instagramon, (gr(-ey) + outfit = groutfit), amely kapcsán talpig szürke szettekben pózolnak a népszerű divat bloggerek és influenszerek” – mondja.
2021-ben egyébként a következő év trendjét 2000 óta előre jelző Pantone Intézet az év színének választotta a szürkét. Igaz, egy vibráló sárgával párosítva győzött, de 20 év után mégis a dobogó tetejére ért az aktuális divatot meghatározó árnyalatok sorában.
Szó, mi szó, ne legyünk szigorúak a szürkével: ez a szín a nyugalom, a semlegesség, az elegancia mellett a szavak szintjén gyakran megjelenő negatív érzetek ellenére is magában hordozhatja a pozitív jelentést. A szürke esős napok, a szürke magányos órák, a szürke reménytelen időszakok – mind magukban cipelik a volt és a leendő jót is, amihez viszonyítjuk őket. Szóval hajrá, szürke!
Ti hogyan viszonyultok ehhez a színhez?
Kiemelt képünk illusztráció – Forrás: Getty Images/ jeffbergen