A világ legnagyobb luxuscégei – többek között az LVMH, a Moncler, a Ralph Lauren, a Gucci és Giorgio Armani – több millió eurót adományozott a járványellenes harchoz. Armani nemcsak maszkok, hanem orvosi köpenyek gyártásába is kezdett, és nyílt levélben írta meg gondolatait a vírus hatásairól az iparágat tekintve:

„A luxusnak nem szabad sietnie, nem lehet gyors. Semmi értelme annak, hogy a zakóim és öltönyeim alig három hét elteltével idejétmúltnak tűnjenek az üzletekben, és velük szinte mindenben azonos új termékekkel kelljen leváltani őket. (…) 

Vége a világot behálózó bemutatóknak, lejárt a lagymatag ötleteket prezentáló, öncélú szórakozást nyújtó show-k ideje. Mára mindez illetlennek, mi több, kissé vulgárisnak hat. Olyan gigantománia ez, amely végül jelentéktelen pénzkidobássá silányult.”

Egy olyan – évtizedek óta működő – luxusvállalat, mint az Armani abszolút irányadó és példamutató lehet a divatipar megreformálásában. De hogyan éljen túl egy jóval kisebb piacra dolgozó tervező?

Aki Magyarországon divattervezésre adja a fejét, nincs könnyű helyzetben. Jelentős tőke nélkül, befektető hiányában gyakorlatilag lehetetlen életben maradni ezen a piacon. Sok év befektetett munkája, rengeteg tanulás, brandépítéshez szükséges tudás kell ahhoz, hogy egy hazai tervező egyáltalán fennmaradjon a felszínen. A legtöbben ezért terveznek külföldre is. 

Megkérdeztem három személyes kedvencemet, rájuk milyen hatással van a kialakult járványhelyzet, mivel kell most szembenézniük, és milyen taktikát alkalmaznak a túlélésre.

Szegedi Kata és Benus Dániel a Kata Szegedi márka tervezői a Helsinki divathéten 2019-ben

Szegedi Kata így felelt a kérdésekre:
„Sok izgalmas projekt maradt el vagy halasztódik, így ez – sokakhoz hasonlóan – nekünk is nehéz időszak. Nálunk abszolút nem működik a home office, bejárunk a showroomba, és a műhelyben is készülnek a rendelések, kollekciók. Mivel kis csapat vagyunk, így nem okoz gondot, hogy fokozottabban figyeljünk egymás egészségére és a vendégeinkére is. A kreatív folyamatok talán picit lelassultak, átgondoltabb minden.

A divat világa az elmúlt években indokolatlanul felgyorsult, telítődött, és nem feltétlenül minőségfókuszú piacként megkérdőjelezhető teljesítményt nyújtott.

Mi kisvállalkozásként szeretnénk továbbra is a legmagasabb minőségben, itthon gyártani limitált, a kortárs művészet által inspirált darabokat. A következő tervünk pedig az online térben való komolyabb megjelenés, hisz úgy tűnik, ez most kikerülhetetlen.”

Tomcsányi Dóra pedig ezt válaszolta:

Tomcsányi Dóra, a márka tervezője az általa hímzett pólóban

„Az üzletünk (The Garden Studio) több mint egy hónapja zárva van, a forgalmunk körülbelül hetven százalékkal esett vissza. Mi viszonylag korán, a vírus ideérése elején elkezdtünk maszkokat varrni és azokat pénzért árulni, ami hatalmas felháborodást keltett, viszont így szerencsére annyi bevételünk van, hogy ne kelljen elküldeni senkit ebben a nehéz helyzetben. A taktikám jelenleg az, hogy a maradék anyagainkból pizsamákat, hálóingeket, köntösöket varrunk, és ezeket értékesítjük a maszkok mellett.

A jövőképem, mint ahogyan a kedvem is, napról napra változik.

Nálunk a tavaszi-nyári szezon a legerősebb, majdnem triplája a téli ruhák értékesítésének. Viszont az őszi-téli kollekció majdnem készen, szomorúan lóg a vállfákon, ahogyan másfél hónapja abbahagytuk a varrását. Egyelőre nem tudom, mi legyen vele. Próbálom felelősségteljesen átgondolni a márka jövőjét, hogy még fenntarthatóbbak legyünk. Van, amiből nem tudok engedni – a minőségi alapanyagból és a hazai kis szériás gyártásból –, de van, amiről le tudok mondani, például a szezonokról, vagy az egy évre előre dolgozásról a fashion week miatt. 
Jelenleg otthon vagyok, és kézzel hímzek virágokat a meglévő egyszínű pólóimra, és közben ezerrel pörög az agyam, próbálok minden lehetséges szcenáriót végigpörgetni a következő fél évre. Nagyon szeretem, amit csinálok, és nagyon szeretem a csapatomat is.

Nem akarom elengedni a márkát a nehézségek és a negatív divatipari előrejelzések ellenére sem, hanem szeretném megtalálni a hosszú távú működőképes megoldást.”

Így néz ki egy létjogosultságában sokat vitatott, tervezői maszk (TOMCSÁNYI)

A magyar olimpiai formaruha gyártásáért is felelős NUBU pedig így felelt a fenti kérdésre:

„A munkánkkal kapcsolatban elsősorban az olimpiai ruhapróbákra volt hatással a járványügyi helyzet, hiszen azok márciusban indultak. A próbákon kifejezett problémát jelentett, hogy a sportolók nem maszkban érkeztek, emiatt úgy gondoltuk, hogy a sportolók és a dolgozók védelmében maszkokat fogunk készíteni. Sajnos abban az időszakban a maszk még kifejezett hiánycikk volt – és ezzel is szerettük volna felhívni az emberek figyelmét a maszkviselés fontosságára. Legfőképp ezért indítottuk el a #viseljmaszkot, #tartstávolságot, #vigyázzunkegymásra #maradjotthon kampányainkat, és elkezdtünk olyan terveken dolgozni, hogy a járványidőszakban mi az, amivel mi a vásárlóinknak és a közösségnek segítséget, vagy akár kedvességet, gondoskodást nyújthatunk.

A maszkviselés hangsúlyozása, és az adományprogramunk mellett elkezdtünk egy #stayhome-kollekció összeállításán is dolgozni a NUBU és NUDE by NUBU darabokból, ami kényelmessé teheti az otthonlétet mindenki számára. A járvány elterjedése miatt Magyarországon is korlátozások léptek életbe, ami nekünk első körben az üzleteket bezárását eredményezte.

A munka természetesen lelassult, folyamatosan csoportosítottuk át, hogy bizonyos feladatok home office-ból is elvégezhetők legyenek, illetve a bedolgozóinkat is be tudjuk vonni bármilyen munkába.

Arra is kíváncsi voltam, mit gondolnak a mi tervezőink arról, hogyan fog, illetve hogyan kellene átalakulnia a divatiparnak a jövőben, lesz-e szerintük globálisan, illetve lokális szinten hatása a járványnak? 

A NUBU is tervezett maszkokat

„A lassítás, »a kevesebb több« elve biztosan jó hatással lesz a piacra, kérdés majd, hogy estélyi ruhákat mikor tudunk újra felvenni…” – kezdi a válaszát Szegedi Kata. 

A márkák storytellingje, a karakteres, könnyen felismerhető brand-image eddig is fontos szempont volt a siker érdekében, mostantól ez még inkább fókuszban lesz, a minőség és a fenntarthatósági effektek mellett.

A mi vásárlóink eddig is kvázi gyűjtötték az általunk készített ruhadarabokat, több év múlva is örömmel viselték őket. Nem egy szezonra készültek, hanem próbáltunk művészeti alkotásokként tekinteni rájuk, nem pedig egy trendek által vezérelt pillanatnyi képnek.

A közeljövőben kijövünk egy, a ruháink esszenciáit megtartó, mégis könnyebben elérhető kapszulakollekcióval.”

Tomcsányi Dóra szerint: „Sokan csődbe mennek, sokan megmaradnak. Remélem, a kis manufakturális márkák nagyobb figyelmet kapnak, de ehhez alapvetően a vásárlói attitűdnek kellene megváltoznia, hogy ne azt válasszák, aki a legtöbbet költ influenszerre, hanem aki a legnagyobb szeretettel és odaadással tervezi és készíti a ruháit. Ehhez persze nekünk, tervezőknek is változnunk kell. Az én ruháim a nemzetközi piacra vannak árazva, hiszen a vásárlóink hatvan-hetven százaléka külföldi.

Azt már látom, hogy a hazai közönség nem tudja megfizetni, hiába szeretnének vásárolni. Ez mindenképpen egy olyan dolog, amit nem fogok figyelmen kívül hagyni, mert bízom abban, hogy a hazai márkák, termékek iránti kereslet növekedni fog.” 

Garam Judit, a NUBU alapítója bizakodó. „Szerintünk a kialakult helyzetnek globálisan lesz jelentős gazdasági hatása a divatiparra, illetve egy elég erős üzenetet hordoz a világ számára, ami a divatiparban összeköthető a fenntartható divat népszerűsítésével.

Itt az idő, hogy a világ egy kicsit lelassuljon és a tömegtermelés felől a társadalom a minőségi, fenntartható és innovatív termékek felé forduljon.” 

 

A NUBU modellje az otthonra tervezett kollekció egyik darabjában

Hogy a szakemberek által jósolt lassulás megvalósul-e, és valóban fókuszba kerül-e a minőségibb, tovább hordható, egyedibb darabok megvásárlása, az még a jövő zenéje. Az is egy sarkalatos kérdés, hogy a járvány milyen hatással lesz a sokat kárhoztatott fast fashionre, és ha az bedől, annak milyen globális gazdasági következményei lesznek azokra a nemzetekre, amelyek nagyrészt a ruhaiparból tartják fenn magukat. A legnagyobb vállalatok már most visszamondták megrendeléseik jelentős részét, a ruhaüzletek zárva tartanak, emiatt pedig milliók munkája és megélhetése került veszélybe. 

Nem kérdés, hogy az ipar változásért kiált, de hogy milyen ára lesz ennek, azt egyelőre csak aggódva figyeljük. 

 

Szentesi Éva

Források: ITTITT és ITT

Kiemelt képünk illusztráció - Forrás: Unsplash/Raden Prasetya