Nem tudom, más hogy van vele, de én mindig zavarba jövök, ha parfümöt kell választani. Elegáns üzletek, az eladók szépek, jól öltözöttek, klassz a sminkjük – kissé elveszettnek érzem magam köztük, meg az irdatlan mennyiségű üvegcse között, holott az lenne a feladat, hogy kitaláljam, milyen illat passzolna hozzám. Hálás vagyok, ha ilyenkor felkarol valaki.

Van állandó parfümöm, amit használok, de én is vágyom új illatokra – nyárra más kéne, mint télre, tudjátok, nyáron könnyű fehérbor, télen telt vörös –, de nem találom az igazit.

Bár a márkaneveket nagyjából ismerem, fogalmam sincs, melyik milyen, és mennyire intenzív, illetve mennyire tartós illatokat kreál. Mert azt azért elvárom, hogy egy 15 ezer forint feletti parfüm illata hosszú ideig érezhető legyen rajtam.

Én nem szeretem a tolakodó illatokat, más viszont pont az ilyenekért őrül meg

Ráadásul divatok jönnek-mennek, parfümök tűnnek el a süllyesztőben, pont, mire megszeretnéd őket, már nincsenek sehol.

Az, hogy kinek mi ízlik, mit talál vonzónak és mit nem, valahol mélyen gyökerezik a tudattalanban, ezt nem lehet befolyásolni. Az viszont érdekes, hogy az orrnyálkahártya segítségével nagyságrendileg tízezer illatot tudunk megkülönböztetni – sokkal többet, mint ahány ízt – és egy részük érzelmi reakciót is kivált belőlünk.

Gondolj csak arra, milyen, amikor megérzed valakin az első szerelmed illatát… vagy az apukád arcszeszé? Mennyi minden fut át rajtad pillanatokon belül?

Ha bemész egy parfümériába, és beleszagolsz egy illatba, akkor minden illathoz egy embertípust tudsz társítani, az illat alapján már tudod, milyen emberhez passzolhat. Vannak harsány illatok, szinte alig érezhető, diszkrét darabok, vidám, színes, bohókás illatok, „komoly üzletasszony” illatok, és naná, hogy vannak delejes, csábító illatok is. Ám attól, hogy magadra fújsz egy ilyet, sajnos még nem leszel sem delnő, sem pedig komoly ember – legalábbis nálam ez sosem sikerült. Valahogy meg kell találni, melyik illat vagy te, melyikkel tudsz azonosulni.

De ki segít ebben? Az eladók.

Persze a boltokban nem tudhatják, hogy ki milyen személyiség

De vannak „titkos” módszerek, amelyről az eladók tanulnak, ilyen például az úgynevezett „DISC-módszer”, ami segít különbséget tenni köztünk, vásárlók között. A DISC mozaikszó: a domináns, befolyásoló, stabil és szabálykövető szavak angol megfelelőinek kezdőbetűiből született, és a látható, megfigyelhető jegyek alapján segít azonosítani és tudatosítani, ki melyik kategóriába tartozik. Nincs jó vagy gyengébb kategória, csak tipizálás van, amely segít az eladóknak a vásárlóhoz tökéletesen passzoló illatot ajánlani.

Fontos tudni, hogy egy illat másképp szerethető, ha simán csak leemeljük a polcról, és megszaglásszuk, mint ha tudatosabban választunk a saját személyiségünk ismeretében, vagy ha egy adott illatban megtaláljuk önmagunkat.

Ma már minden illathoz társítanak a gyártók egy üzenetet – ez persze főképp az eladást szolgálja, de akár jótékony segítő lehet számunkra is. Például a Paco Rabanne One Million Lucky illatpárjánál a „Bátraké a szerencse” a szlogen, míg a Boss Ma Vie L’eau illatával kapcsolatban az egyik összetevőre, a kaktuszvirágra került a hangsúly, amivel azt sugallják, hogy olyan nőkhöz passzolhat, akik erősek, szívósak és függetlenek. 

Hogyan találhatod meg a saját illatod?

Íme, a profik tippjei:

Egyszerre maximum hat illatot szaglássz meg. Az orr hamar fárad, ezért tarts szüneteket.

Bár a jobb helyeken van pár szem kávé az állványokon, hogy semlegesítse az előző illatot, de érdemes tudni, hogy az is illatélményt hagy az orrban, inkább hagyj elegendő időt a vásárlásra, és térj vissza többször, ha bizonytalan vagy.

Nyugodtan kérj segítséget, nem kell feltétlenül vásárolni ahhoz, hogy az eladók készségesek legyenek. 

Fogalmazd meg, mi a fontos neked: a tartósság, az, hogy mennyire legyen intenzív az illat, mit szeretsz és mitől vagy rosszul stb.

Fontos, hogy elmondd: milyen alkalomra keresel illatot: nappalra, estére, partira… Mindenhova más passzol. Legalábbis elvileg.

Ne hagyd magad a kinézettől befolyásolni, hallgass az orrodra!

Azért, mert nem tetszik az üveg vagy a dizájn, még lehet, hogy álmaid illata rejtőzik benne. 

Ha mindig farmerben jársz, de egy kivételes alkalommal körömcipőben és kosztümben mész parfümöt keresni, akkor ezt jelezd, mert lehet, hogy félreinformálja a segítődet.

Az ár általában azt tükrözi, mennyire drága alapanyagok kerültek egy üvegbe, de ez nem jelenti azt, hogy az olcsóbb termék ne lehetne jó. Illatok esetén tényleg a csillagos ég a határ. Hidd el, mindig fogsz találni drágább darabot. 

Vigyázz, mert ha rákattansz az illatokra, az elég drága hobbi lesz – bár kétségkívül nagyon izgalmas világ! 

Zimre Zsuzsa