A hétindító értekezleten épp azt nézegettem, mennyit költöttem a balatoni nyaraláson, mert rendkívül tudatos módon, idén elhatároztam, hogy felírom, mennyi is az annyi. Persze ez az egész csak arra jó, hogy sokkot kapjak, mert úgysem azt fogjuk évekig emlegetni, hogy mennyire jó volt a méregdrága hamburger X helyen, hanem azt, hogy milyen jót társasoztunk a strandon.

Vannak nálam jóval tudatosabb emberek is, akik gondosan megtervezik a nyaralást, és elkülönítik rá a megfelelő összeget. Én meg nekiindulok némi készpénzzel meg egy bankkártyával, aztán amikor véget ért a nyaralás, szörnyülködöm kicsit, majd igyekszem elfelejteni a pontos összeget.

Szögezzük le, nyaralni akkor is sokba kerül, ha az ember kölcsön kapja a kecót, ha csak maga készíti az ételt, és szinte mindent otthonról visz. Ráadásul én szeretek beülni egy kávézóba, megnézni egy filmet, enni valamelyik új- vagy régi hullámos strandbüfében, egyszerűen szeretem elengedni magam. Mert nekem ez hozzátartozik a nyaraláshoz. És meg is tehetem, miközben tudom, hogy sokan nem. Pedig – basszus – mindenkinek járna egy kis nyaralás, legalább belföldön.

Lejutás

A cél nálunk Balatonakali volt, ami Pomázról az M7-en 165 km. Az autóm szerencsére 100 kilométeren mindössze 4 litert fogyaszt – jó, ezzel véget is ért az előnyeinek sora –, így megúsztam egy heti matricával és némi gázolajjal. Ha csak oda mentünk volna és vissza, az egész 5120 forintba került volna, plusz 2975 a matricáért. De persze nem ennyit mentünk, hanem jóval többet, olyan 700 kilométert, szóval összesen 11 200 forintot költöttem csak gázolajra, közlekedésre meg 14 575 forintot, beleértve a parkolójegyeket.

Bérlés

A balatoni házak, szobák, hotelek és motelek évről évre telt házasak. Nekem szerencsém volt, megcsíptem egy szuper, 1960-as években épült nyaralót, amelyet már szinte teljesen felújítottak. Mivel ismerősé, ezért csak 7000 forintot fizettünk ketten egy éjszakára, így az egy hét 49 000 forintunkba került. Az összes strandjáték és társas helyben volt, ami pluszajándék volt a sorstól. A kecó mellé járt két bringa is, amivel a strand nettó 5 percre volt, a bolt háromra.

Megítélésem szerint nagyon olcsón laktunk, mert különben nagyságrendileg 10 000 forint/éjszakáért lehet találni vállalható apartmant.

Bevallom, szállodában sosem gondolkodom a Balatonon, de persze erre is van lehetőség, csak még jóval magasabb az ára.

Étkezés

Az egyik kardinális kérdés nálam. Én a balatoni kiadványokkal vonultam le, és határozott célom volt a térség végigevése, különös tekintettel a Káli-medencére, hisz gyakorlatilag ott nőttem fel, ezért különösen kedves a szívemnek. Köveskál viszont már kicsit sok nekem, így végül csak Kővágóörsön, Zánkán és Mindszentkállán kóstoltunk, valamint igyekeztem olyan helyet találni – tekintettel a kamaszra –, ahol készítenek hamburgert.

Na most, a hamburgerárak azokon a helyeken, ahol megfordultunk (jellemzően strandbüfékben a kifinomultabb fajtából), magasabbak, mint Budapesten.

2500 forint alatt nem találtunk hamburger-sült krumpli-coleslaw triumvirátust, ráadásul volt, ahol igen spórolósan bántak az egyébként olcsó burgonyával is. Ehhez képest pozitív meglepetés volt a zánkai Neked főztem 890 forintos grillezett kecskesajtja céklás csicseriborsó-salátával – de itt véget is ért a kellemes csalódások sora.

A reggelit otthon oldottuk meg, viszont a faluban csak egy CBA volt helyi árakkal, amelyek pont azt mutatták meg, milyen, ha összesen egy bolt van egy településen. A helyiek azt javasolták, menjünk át Füredre, mert ott vannak diszkontok, és még üzemanyaggal együtt is olcsóbb, mint helyben vásárolni.

Sok salátát ettünk, egyszer főztem zöldbabfőzeléket, volt rántott mindenféle – igen, gyorsfagyasztott, de nem vagyok hajlandó 30 fokban panírozni – és hideg vacsora is. Éttermi szolgáltatásra 19 500 forint ment el, 14 300 pedig bolti kiadásokra, de ebből volt, amit hazahoztunk. Összesen tehát 33 800 forintért ettünk.

Strand

Akalin nincs szabadstrand, csak egy nagyon cuki fizetős. Tényleg. Van strandkönyvtár modern könyvekkel, a gyerekekkel ingyen foglalkoznak, van környezettudatos, lebomló műanyagokat használó büfé is, ahol házi jellegű sütiket árusítanak. A strandbelépő kettőnknek egy napra 1000 forint volt, ezt korrektnek éreztem a szolgáltatásokért cserébe, ráadásul zsúfolt sem volt, nem kellett kerülgetni a törülközőket, és még árnyékot sem volt nehéz találni. 5000 forint volt a strandköltségünk.

Kultúra, szórakozás

Igyekeztem némi kultúrát is csempészni a nyaralásba, amennyire a lehetőségek engedték. Voltunk a Sümegi Várban (2900 forintért), ami hatalmas csalódás volt. Nehezen olvasható vagy hiányzó tájékoztatással találkoztunk. Az elvileg autentikusan berendezett régi szobákról semmi nem derült ki, és az autentikustól is igen távol volt némelyik, csak néhány poros tárgyat láttunk egy tárolóban... Ezt kompenzálandó óránként tartanak valamilyen előadást, ami a kisgyerekkel érkezőknek izgalmas lehet: solymászok, íjászok, boszorkányok várják a kicsiket, de aki arra kíváncsi, hogyan éltek ott elődeink, annak nem javaslom. Ellátogattunk Balatonfüreden a Vaszary-villába (2700 forintért), ahová több kiállítás miatt is érdemes beugrani, az épület és a kert is nagyon mutatós, illetve Akaliban megnéztük az 1960-as évek nyaralóit bemutató tárlatot – ez ingyenes volt. Kétszer voltunk kertmoziban (2400 forint/film), aztán – bár ez inkább sport, mint kultúra – minigolfoztunk is egy szeles napon (900 forintért). Nagyon jó móka, mi ahol járunk, játszunk. Így összesen 11 300 forintot költöttünk szórakozásra.

Saldo

Összesen tehát egy hétnapos balatoni út cakompakk 113 675 forintba került kettőnknek, úgy, hogy nem éreztem azt, hogy túlságosan elengedtem magam, ugyanakkor nem volt lelkiismeret-furdalásom sem, amikor 2000 forintot hagytunk egy süti-kávéért a Pazarban, mert úgy éreztem, megérdemlem.

Zimre Zsuzsa

Kiemelt képünk illusztráció - Forrás: Getty Images/ Romeo Reidl,  d3sign

A további képek a szerző tulajdonában vannak