wmn - neckermann

Hogyan NE csomagolj, ha babával indulsz nyaralni

Nagyjából egy hónappal a nyaralás előtt már vad előkészületi lázban égtem: gyermekorvossal konzultáltam, hogy eltolható-e egy héttel a hozzátáplálás, elmerültem a babanaptejek tanulmányozásában, olyan úti patikát állítottam össze, hogy egy kisebb kórház gyermekosztálya megirigyelhette volna. Amúgy is kedvelem az előkészületeket, mert nekem a várakozás kicsit az élmény része is, de most már inkább fejben és jegyzetekben hangolódom, nem pakolással.

Egy héttel az indulás előtt kikészítettem a bőröndöket, és elkezdtem a parázást azon, hogy hárman nem fogunk beférni egy (nagyon) nagy és két kicsi bőröndbe, valamint egy táskába. Egy hétre mentünk, de a lányunk egy hónapig is maradhatott volna a bepakolt holmik alapján.

Minden napra tettem el neki ugyanis egy nyári szettet, egy pót nyári szettet, és egy pót-pót nyári szettet. Valamint egy teljes öltözet ruhát rossz idő esetére, szintén minden napra, és még 2-3 tartalékot.

Ez már önmagában is vicces, de akkor hozzátenném, hogy megnéztem az időjárást, 35 fokot jeleztek előre minden napra, a kislányunk akkor még csak anyatejjel táplálkozott, így le sem tudta enni a ruháit, és mászni sem nagyon tudott, hogy bárhogyan összekoszolhassa magát.

A ruhák mellett úgy ítéltem meg, hogy azért a napi öt korty vízért, amit elfogyaszt, megéri megkérdezni az apartmanhotelt a konyhához tartozó mikró pontos méreteiről és elcsomagolni a mikrós sterilizálót a cumisüvegeknek. Valamint három szett cumisüveget, amiből kettőt sosem használtunk (és persze a nyaraláskor sem).

Egy európai országba történő repülős nyaralásra sikerült minden fogyóeszközből (pelenka, törlőkendő, babavíz) annyit csomagolnom, hogy mindenből maradt a nyaralás végére. Persze beszéltünk róla, hogy valószínűleg Görögországban is élnek kisbabák, ezért ott is lehet kapni nekik való dolgokat. De nagyjából addigra sikerült annyi rutint szereznünk szülőségből, hogy tudtuk: nekünk ezek a dolgok váltak be, és tartottunk attól, hogy ha nem a megszokott holmik vannak körülöttünk, ráadásul egy idegen helyen és egy új helyzetben, akkor mind a hárman kapaszkodók nélkül maradunk.

A repülős táskába néhány öltözet ruha mellett a lányunk majdnem összes játékát és néhány újat is belegyömöszöltem.

Természetesen ő (és az apukája is) végigaludta mindkét utat, én pedig (odafelé) bánatosan konstatáltam, hogy a könyveimnek a nagy bőröndben jutott hely, így csak nézelődni tudtam.

Mindezt úgy, hogy több bőröndünk volt, mint amennyit húzni tudtunk, csomó pénzt költöttünk csomagfeladásra és utólag visszagondolva, ha a komplett nagy bőröndünk nem érkezik meg, akkor sem lett volna semmi gond (maximum a könyvek hiányoztak volna). A lányunk a nyaralás nagy részében pelenkát és napi egy db pólót viselt, mint a legtöbb kisbaba nyáron.

Amit megtanultam a saját káromon

1. Nem kell mindent elvinni, főleg nem minden ruhát. Napi egy szett, két-három tartalék (összesen, nem minden napra!), és az előrejelzések függvényében néhány meleg ruha. Már eléggé koszolódós korúak a gyerekeim, de ennél több ruhát akkor sem érdemes csomagolni. Volt már olyan, hogy tusfürdővel kiöblítettem egy-egy pólót, még mindig jobb, mint végigvonszolni két reptéren nyolc csomagot teljesen feleslegesen. És a ruhák tényleg kevesebb helyet foglalnak feltekerve (lásd még: Szentesi tanácsai), én sem tudom, miért, de így van.

egy nagy bőrönd, egy kicsi, két hátizsák, két gyerekülés

2. Amit megvehetsz ott, azt ne vidd magaddal. Pelenka, úszópelenka, törlőkendő, papírbili… az eddigi tapasztalataim alapján az alapkészlet a legtöbb európai országban nagyon hasonló, mint nálunk. És ha nagy üzletben vásárolsz, akkor árban sincs óriási különbség, nem fog kétszer annyiba kerülni az olasz pelenka. Nekünk több új hasznos holmink lett nyaralásoknak köszönhetően. Volt olyan, hogy arra készültünk, veszünk kint egy olcsó bilit, ehhez képest találtunk picire összehajtható vécészűkítőt, amit itthon még mindig nem láttam sehol. Azóta azt visszük nyaralni. És a vízi+homokozó játékok kombóját is mindig a nyaralóhelyen szerezzük be, hogy azután ott is hagyjuk a következő családnak, ez ezer forint alatti kiadás.

3. Fontos dologban ne kockáztass. Volt idő, amikor a lányaim minden reggelt turmixszal indítottak. Akkor egy minimál kis botmixer, kés, műanyag kancsó szettet magunkkal vittünk a szállodás nyaralásra is, ami nem volt hülyeség, mert ilyesmi nem szerepelt a reggeli kínálatában, volt viszont a szobában minibár, amibe bőven befért pár gyümölcs és egy liter tej. Így nem sérült a reggeli rutin, de nem hoztunk érte nagy áldozatot. A lányaim nagyon érzékeny bőrűek, így azt, ami a bőrükre kerül, itthon szerzem be, mert ebben tényleg fontos a bevált márka.

4. Az apróságokban viszont legyél nagyvonalú. A nyaralási napi rutin nem lesz soha olyan, mint az otthoni. Azt pedig minden család maga dönti el, hogy mennyire laza. Nálunk pont az első nyaralás során derült ki (sajnos a csomagolásnál még nem), hogy a lazaság jól megy nekünk, és később ebből már a hétköznapok során is profitáltunk. Szóval nekünk nyaraláskor sok minden belefér (olyan is, ami máskor nem). Így voltunk éjfélkor vidámparkban két öt év alatti gyermekkel, ettünk már vacsora helyett chipset és gyümölcsöt egy téren, és aludtak már a lányaim délután városnéző kisvonaton az ölünkben. Vagy egy parkban. Ez a csomagolást is érinti annyiban, hogy nem kell túlgondolni például a játékkérdést. Ha sok programot terveztek a nyaralásra, akkor elég csak néhány játék.

városnéző kisvonaton ölben alvó gyerekek

5. Gyerekekkel apartmanba. Bár imádom a szállodai reggeliket, és azt, hogy nem kell semmit tenni érte (csak fizetni), mégis sokkal komfortosabb egy bérelt lakás vagy egy apartman(hotel). Mert a gyerekek igénylik az „otthon” töltött időt, amihez praktikus a szállodai szobánál nagyobb tér. Egyszerűbb alkalmazkodni mindenki igényeihez, ha van lehetőséged egy uzsonnát adni nekik nagyobb áldozatok nélkül, vagy nyugalomban inni egy kávét, amíg mindenki alszik. Egy kávénál többet főzni meg nem kötelező akkor sem, ha rendelkezésre áll a konyha.

Tehát az elmúlt négy nyár alatt sikerült odáig fejlődnünk, hogy tíz napra, két gyerekkel egy nagyobb és egy kisebb bőrönddel, valamint két hátizsákkal utaztunk. Amiből az egyiket megtöltötte a fényképezőgép-felszerelés és a laptop. Szóval kedves elsőgyerekes szülők, akik most készültök az első nyaralásra: ne izguljatok, jövőre kevesebb holmit visztek. Vagy tanuljatok az én káromon már most. De legalább röhögjetek egy jót pakolás előtt. Vagy közben.

Tóth Flóra

A cikkben szereplő képek a szerző sajátjai

A kamasz gyerekek pakolása viszont újra nagy bonyodalmakkal jár, Zimre Zsuzsa élményei itt olvashatók róla.