Mi az ügy és mik a vádak?

Lizzo egykori táncosai, Arianna Davis, Crystal Williams és Noelle Rodriguez pert indítottak a sztár és a cége ellen (nemcsak őt magát, de a céget, sőt Lizzo vezető táncosát, Shirlene Quigley-t is több dologgal vádolják). Ron Zambrano, a három táncos ügyvédje így nyilatkozott: „Lizzo és menedzseri csapatának elképesztő viselkedése ellentmond mindennek, amit Lizzo nyilvánosan képvisel.”

A Los Angeles-i legfelsőbb bíróságra kedden benyújtott összes kártérítési panasz a következőket tartalmazza: ellenséges munkahelyi környezet, szexuális zaklatás, vallási zaklatás, faji zaklatás, fogyatékossági megkülönböztetés, valamint a zaklatás megelőzésének vagy orvoslásának elmulasztása.

A bejegyzés megtekintése az Instagramon

Lizzo (@lizzobeeating) által megosztott bejegyzés

Egy amszterdami sztriptízklubban a táncosokat arra kérte, hogy felváltva érintsék meg a meztelen előadókat, és arra bátorította őket, hogy az előadók hüvelyéből indított vibrátorokat kapják el, és az előadók hüvelyéből kiálló banánokat egyék meg. Szintén Amszterdamban Lizzo nyomást gyakorolt az egyik vádló táncosra (Arianna Davis), hogy egy meztelen nő mellét érintse meg. Davis nem akarta megtenni, erre Lizzo egyre hangosabban kántálta, hogy tegye meg, így végül megtette.

Egy másik esetben a felperesek azt állítják, hogy Lizzo meghívta a táncosokat egy párizsi klubba – de nem említette, hogy az egy meztelen-kabarébár. Ez „sokkolta” a táncosokat, akik szerint Lizzo „megfosztotta őket attól a választási lehetőségtől, hogy ne vegyenek részt”.

A vádiratban szerepel még 12 órás „kínzó” próba, amely során Williams nem mert kimenni vécére, mert félt, hogy elveszíti az állását, ezért – sejthetitek, mi történt. 

Ezek után egy átlátszó ruhában, alsónemű nélkül kellett befejeznie a próbát.

Volt olyan táncos, akinek a hízására megjegyzéseket tettek (ez nem derül ki, hogy pontosan ki), és rendszeres volt a testszégyenítés.

Lizzo közben az állította róluk, hogy alkoholt fogyasztottak az előadás előtt, ami a táncosok szerint hamis vád volt, nem is kerülhetett alkohol az öltözőjükbe. Ráadásul Lizzo azt mondta nekik: „Nem számít, ha én csinálom, ha a zenekar csinálja vagy bárki más, nektek akkor is tilos.”

A bejegyzés megtekintése az Instagramon

Lizzo (@lizzobeeating) által megosztott bejegyzés

Amikor egy április 27-i megbeszélést (amelyen arról volt szó, hogy mit kell majd csinálniuk a színpadon) egyikőjük rögzíteni szeretett volna a telefonjával a szembetegségére hivatkozva, ami miatt állítása szerint zavart volt, a biztonságiak elkobozták a táncosok telefonjait. Davis hiába próbálta bizonygatni, hogy nem akart rosszat, szidalmazták és végül elbocsátották, elvileg pénzügyi okokra hivatkozva, majd Williamst is (bár az nem egyértelmű, hogy őt pontosan mikor). Ők ketten szerepeltek Lizzo Amazon Pride-os háttértáncos-kereső valóságshow-jában is, amelynek neve „Lizzo’s Watch Out for the Big Grrrls” – de erről később.

Rodriguez ezek után panaszkodott egy menedzsernek Williams nyilvános kirúgásáról, ezek után Lizzo azt mondta a táncosoknak, hogy „mindenhol szeme és füle van”. Végül Rodriguez felmondott, amit Lizzo két középső ujj felmutatásával és kiabálással fogadott.

Lizzót kifejezetten a fogyatékossággal kapcsolatos diszkriminációval, ellenséges munkakörnyezet teremtésével, szexuális zaklatással és az e problémák megállításának elmulasztásával vádolják.

Vezető táncosa, Shirlene Quigley ezzel némileg ellentétben állva keresztény hitét próbálta ráerőszakolni a többi táncosra, szidta azokat, akik házasság előtt szexelnek, és nyilvánosan megvitatta az egyik felperes szüzességét.

Lizzo cége, a Big Grrrl Big Touring Inc. is szerepel a vádlottak sorában, a cég esetében az is a vád, hogy a turné szüneteiben a szokványosnál kevesebb „rendelkezésre állási díjat” fizettek nekik.

A bejegyzés megtekintése az Instagramon

Lizzo (@lizzobeeating) által megosztott bejegyzés

A vádak megjelenése óta többen is a korábbi táncosok mellé álltak nyilvánosan – hasonló tapasztalatokról beszámolva

Courtney Hollinquest táncos (aki korábban szintén dolgozott Lizzóval) az nyilatkozta, hogy nem vesz részt a perben, de nagyon is ez volt a tapasztalata az ott töltött ideje során, és bátor kiállásnak nevezte a vádak napvilágra hozását. Ehhez csatlakozott Quinn Wilson, aki korábban Lizzo kreatív igazgatója volt, azzal a megjegyzéssel, hogy nem véletlenül nem része ennek a világnak három éve.

Sophia Nahli Allison rendező két hétig forgatta Lizzo dokumentumfilmjét, és olyan mértékű tiszteletlenséget érzett az előadó részéről, hogy az volt az érzése: azonnal el kell menekülnie. Szerinte 

Lizzo arrogáns, énközpontú és egyáltalán nem kedves, a közös munka során őt is kellemetlen helyzetbe hozta.

Tapasztalatait a szintén filmes Charlene Sanchez is megerősíti, aki szintén dolgozott Lizzóval.

Beyoncé nem nyilatkozott ugyan, de a fellépése során kihagyta Lizzo nevét a Break My Soul remixéből, ami a példaképekről szól.

Hogyan lett Lizzo a feminizmus és a testpozitivitás ikonja?

A Melissa Viviane Jefferson néven született popsztár Lizzo néven lett ismert 2019-ben, akkori slágerei a Juice és a Good As Hell című dalok voltak – és már azok is nagyon fontos üzenetet közvetítettek.

A bejegyzés megtekintése az Instagramon

Lizzo (@lizzobeeating) által megosztott bejegyzés

Ha kicsit visszaugrunk az időben, Lizzo 21 éves volt, amikor elveszítette az édesapját, nehéz volt megőriznie a mentális egészségét, és kitartania a zenei pálya mellett. Eredetileg fuvolaművész, de mindig is írt dalokat, és szeretett volna sokakhoz szólni, ezért a családjától távol költözött, és igyekezett beindítani a zenei karrierjét – miközben – jobb lehetőség híján – az autójában élt. 2017-ben elbukott a Truth Hurts című száma, ami miatt majdnem feladta, de végül 2019-ben elérte a vágyott sikert (és a korábban bukott szám is megtalálta az utat a közönséghez). A sikereiről ezt mondta: „Megtanultam, hogyan legyek sebezhető olyan emberekkel, akiket ismerek, és ez bátorságot adott, hogy énekesként sebezhető legyek.” A zenei eredményei mellett pedig abban is sikeres lett, hogy kiállt olyan fontos ügyek mellett, mint a testpozitivitás és a feminizmus. (Az útjáról korábban is írtunk cikkeket, Csepelyi Adrienn például a róla szóló dokumentumfilmről.)

Sokat beszél a testképről, a Vogue-nak azt nyilatkozta, hogy ő inkább „testnormatív” szeretne lenni, semmint „testpozitív”, de továbbra is egyengeti az utat, ami az ellen megy, hogy a kövér lányokat hátrasorolják. A per fényében különösen kettős az, hogy korábban azzal került a mozgalom élére, hogy fekete, plus size táncosokat keresett (ami a menedzsmentje szerint egy anomália volt eleve), és arra biztatta táncosait is, hogy foglaljanak el annyi helyet a világból, amennyit csak szeretnének. „Újra kényelmetlen helyzetbe kell hoznunk az embereket, hogy továbbra is változtathassunk. A változás mindig kényelmetlen, igaz? – mondta ezzel kapcsolatban. Ha nem szereted a zenémet, az oké. De sokan nem szeretnek engem a kinézetem miatt.” 

Mi is írtunk a kövérfóbiáról, ami ellen keményen küzd… eddig elég sikeresen. Ebben az egész ügyben talán azt is fontos megjegyezni róla, hogy a világba sugárzott pozitív energiája ellenére rengeteg bántást kapott eddig is. 2023 májusában egy rosszindulatú megjegyzést kapott Lavah Heilpern szerzőtől a Twitteren: „Hogy lehet, hogy Lizzo még mindig ilyen kövér, amikor állandóan ennyit mozog a színpadon? Kíváncsi lennék, mit eszik.” Aztán valaki hozzátette, hogy biztos sok gyorskaját fogyaszt – mire Lizzo kikelt magából, hogy évek óta nem eszik gyorskaját: „Így néz ki a testem, amikor tisztán eszem és edzek.”

A bejegyzés megtekintése az Instagramon

Lizzo (@lizzobeeating) által megosztott bejegyzés

A testpozitivitás részeként Lizzo hangot adott a nőkkel szembeni kettős mércének is az iparban, és kimondott olyan dolgokat, amiket kevesen:

„Amikor az emberek a testemre néznek, azt mondják: »Úristen, olyan bátor«, de ha látnád Anne Hathawayt bikiniben egy hirdetőtáblán, nem neveznéd bátornak” – mondta.

Sorozatot is indított, hogy láthatóvá tegye ezeket a fontos dolgokat

2022-ben indult az úttörő Amazon Prime sorozata, a Watch Out For The Big Grrrls. A sorozat Lizzót követi, amint megpróbál egy háttértáncoscsapatot összeállítani, amelynek tagjai jobban hasonlítanak rá, nem olyanok, mint a többi előadó mögött megszokott, általában kifejezetten vékony táncosok. „Nagyobb szükségem volt a nagy táncos lányokra, mint egy televíziós műsorra” – mondta a műsor kapcsán. A peranyagot látva úgy tűnik, talán mégsem becsülte meg őket kellőképpen.

A sorozat kapcsán azt is hangsúlyozta, hogy a többi hasonló műsorral ellentétben itt nem cél, hogy a versenyzők kegyetlenek legyenek egymással, hogy előbbre jussanak, szóval dupla küldetéstudattal vágott bele: a különböző méretű testek mellett a kedvességet is szerette volna reflektorfénybe állítani. A sorozat nagy siker lett, Emmy-díjat is kapott kategóriájában. 

Lizzo pedig végre reagált a vádakra, bár csupán érintőlegesen, nem részletekbe menően

Két nap hallgatás után Lizzo kiadott egy rövid közleményt:

„Az elmúlt napok gyomorszorítóan nehezek és végtelenül kiábrándítók voltak. Megkérdőjelezték a munkaetikámat, a morálomat és azt, vajon tiszteletre méltó vagyok-e.

A személyiségemet kritizálták. Általában nem szoktam hamis vádakra reagálni, de ezek amennyire hihetetlenek, annyira felháborítók, így lehetetlen figyelmen kívül hagyni őket.

A bejegyzés megtekintése az Instagramon

Lizzo (@lizzobeeating) által megosztott bejegyzés

Ezek a szenzációkeltő történetek volt alkalmazottaktól jönnek, akik korábban elismerték, hogy azt az üzenetet kapták, miszerint a viselkedésük a turnén helytelen és szakmaiatlan volt.

Művészként mindig nagy szenvedéllyel álltam ahhoz, amit csináltam. A zenét és az előadásaimat nagyon komolyan veszem, mert a lehető legjobb művészi produkciót szeretném létrehozni, olyat, ami a legjobban képvisel engem és a rajongóimat is. A szenvedéllyel végzett kemény munkával magas elvárások járnak. Olykor nehéz döntéseket kell meghoznom, de sosem áll szándékomban bárkit kényelmetlen helyzetbe hozni vagy azt a benyomást kelteni, hogy nem tartom őket a csapat fontos tagjának. Nem azért vagyok itt, hogy áldozatnak állítsam be magam, de azzal is tisztában vagyok, hogy nem vagyok az a gonosztevő, akinek az emberek és a média beállítottak az elmúlt napokban. Nagyon nyílt vagyok a szexualitásommal és az önkifejezésemmel kapcsolatban, de azt nem fogadom el és nem is engedem, hogy e miatt a nyíltság miatt olyannak állítsanak be, amilyen nem vagyok. Semmit nem veszek komolyabban, mint a tiszteletet, amit nőként megérdemlünk. Tudom, milyen elszenvedni a testszégyenítést napi szinten, és sosem kritizálnék vagy rúgnék ki egy alkalmazottat a súlya miatt. Bántás ért, de nem hagyom, hogy ez beárnyékolja a jó dolgokat, amiket tettem. Köszönöm mindenkinek, aki a támogatásával segít nekem átvészelni ezt a nehéz időszakot.” A teljes közleményt angolul ITT találjátok. 

Engem ez kicsit az Ellen DeGeneres-ügyre emlékeztet (erről olvassátok el D. Tóth Kriszta cikkét, ha nem emlékeztek rá), bár a média világában jóval rutinosabb Ellen ennél sokkal bocsánatkérőbben reagált a vádakra. Mert ebből a közleményből azért nem egyértelmű az sem, hogy a Lizzótól személyesen érkező testszégyenítésen kívül a többi vád mennyire megalapozott.

Itt van egy csomó ember, akinek rengeteget adott a munkásságával, a testszégyenítés és kirekesztés ellen tett nyilatkozataival és az önszeretetről szóló dalaival… és akik nagyon nehéz helyzetbe kerültek, hiszen lehetetlen eldönteni, mi is az igazság. Kérdés, hogy az ilyen fontos üzeneteket mennyire hitelteleníti az, ha Lizzo maga sem gyakorolja őket a mindennapokban. 

További információkat találtok az ügyről ITTITTITT és ITT (meg még nagyon sok helyen).

Kiemelt képünk forrása: Getty Images / Dave J Hogan / Contributor

Tóth Flóra