Négyből három magyar nő máshogy szeretne kinézni - Nagy Szépségteszt, eredmények
Azt már tudjuk, hogy a magyar nők többsége elveszettnek érzi magát, ha szépségről van szó. A WMN és a Dove Nagy Szépségtesztjének kutatásában résztvevő 5500 ember (túlnyomó többségben nők) hadilábon állnak az önbizalommal és az egészséges testképpel. Ezt támasztja alá a kutatás többi eredménye is, amelyből kiderül, hogy a nők kétharmada elégedetlen a testével, és szívesen venné, ha másként nézne ki itt-ott. Cserébe viszont igyekszik sok mindent megtenni a jól ápoltságért (amit a szépség legfontosabb forrásának jelöltek meg a válaszadók). Az alvás, a sport és a fodrász vannak a dobogón. A szoláriumbarnaság pedig - nagyon úgy tűnik - kiment a divatból. Dr. Gyurkó Szilvia elemzése.
-
A nők saját maguk egyik legnagyobb ellenségei, ha szépségről van szó
Leginkább azért, mert (és itt többes szám első személybe „kapcsolunk" - mert még a látszatát is szeretnénk elkerülni annak, hogy különbnek tartjuk magunkat a Deákné vásznánál...) sajnos gyakran fertőzzük magunkat negatív gondolatokkal. A válaszok tanúsága szerint a Nagy Szépségtesztet kitöltő több mint 5000 nő 45 százalékának naponta vagy annál is gyakrabban jut eszébe valami negatív a kinézetéről.
Minden második magyar nő küzd azzal, hogy túl kövérnek látja magát, és 76 százalékuk szeretne másmilyen külsőt.
És bár az elégedetlenség általánosnak tűnik, mégis úgy tűnik, hogy a nők nagyobb problémát látnak a testükben, alakjukban, mint az arcukban. A felmérésben résztvevő magyar nők 46 százaléka volt elégedett az arcával, de csak 26 százalékuk a testével. A saját testükkel való elégedetlenségnek súlyos következményei vannak: például a magyar nők harmada csak akkor érzi magát szépnek, ha megfelelőnek érzi a testsúlyát és alakját.
Lássuk a konkrét számokat
Ha tetszik, ha nem, a külsőségek nagyon fontosak a nőknek. Sokszor gondolunk az alakunkra és az arcunk szépségére. A felmérés adataiból azonban azt is látjuk, hogy a nők jelentős részének az élet más területeihez képest is óriási problémát jelentenek a testükkel kapcsolatos negatív gondolatok. Ezt követik a párkapcsolatukkal, valamint a pénzügyi helyzetükkel és a szakmai életükkel kapcsolatos elégedetlenségek.
Úgy tűnik, az igazi erőforrást a magyar nők életében a baráti kapcsolatok és a család jelenti, hiszen ezen a területen a legkevesebb a negatív gondolat és az elégedetlenség.
A haj a lélek tükre?
A nők kiemelkedően fontosnak tartják a jól ápoltságot. 46 százalékuk egyenesen ezzel azonosítja a szépséget. És hogy ennek milyen következményei vannak? Például az, hogy – amint az a lenti ábrán is látható –, a legtöbb nő attól érzi magát vonzónak, ha jó a frizurája. Érdekes, hogy tízből nyolcan (!) jelölték be az ápolt hajat, mint önbizalom-növelő tényezőt. De tízből hat nőnek fontos a tiszta és ápolt arcbőr, és minden második válaszadó szebbnek érzi magát, ha ki van sminkelve. Ezen kívül az is hozzájárul a nők 45 százalékának a jóérzéshez, ha jó az illatuk. Harmadukat viszont elégedettséggel tölti el az, ha ápolt a körme. A kozmetikusok és a manikűrösök tehát örülhetnek, azonban a szoláriumtulajdonosok számára nincs jó hírünk (a bőrgyógyászok számára annál inkább): a Nagy Szépségtesztet kitöltő nők alig több mint 15 százaléka nyilatkozott úgy, hogy a barna bőr is része a szépségnek.
Mire vagy hajlandó a jól ápoltságért?
A szépség nemcsak a gondolataikat foglalja le a nőknek, hanem az idejüket is. Hajlandók például korábban kelni, hogy felkészülhessenek az előttük álló napra. A legtöbben (a válaszolók harmada) tíz és harminc perc közötti időt fordít reggelente szépítkezésre. És viszonylag kevesen, mindössze 18 százalékuk intézi el szupergyorsan, maximum öt perc alatt a szépítkezést.
Az átlagos reggeli készülődés azonban nemcsak bőrápolással és sminkeléssel telik, hanem a megfelelő ruha kiválasztásával is. Legalábbis arra következtethetünk abból, hogy a magyar nők túlnyomó többsége (85 százaléka!) úgy gondolja, hogy ruhában jobban néz ki, mint meztelenül. És nyilván nem mindegy számukra, hogy milyen az a ruha, amit reggel felvesznek.
De a reggeli készülődésen kívül is - felmérésünk szerint - elég sok időt töltenek a nők a szépségükért folytatott harccal. Próbálnak eleget aludni (50%), sportolnak (46%), elmennek fodrászhoz (29%), szőrtelenítenek (29%), elmennek kozmetikushoz (15%) vagy beülnek egy kád forró vízbe (17%). És minden harmadik nő tuti megoldása: vesznek valami új ruhát vagy más cuccot (35%)
Tündérpor
Mennyi idő, energia és persze pénz a szépség szolgálatában, és hogy szépnek érezzék magukat a magyar nők, akik közül egyvalaki így írta le, hogy mitől vonzó valaki:
„...életvidám, vicces, egyszóval szórja a tündérport, és olyan könnyedén sétál akár a piacra is, mint akinek ibolya fakad a lépte nyomán.”
Na, tessék. De tényleg ez az elvárás? Azért nem mindenki számára – hiszen a felmérésben résztvevő nők negyede szerint leginkább a mosolyától válik valaki vonzóvá, meg persze attól, ha ápolt és jól érzi magát a bőrében.
Lássuk be, ha nincs is a zsebünkben a mindennapokban tündérpor, azért legalább egy-egy mosolyra mindig futja.
-
A cikkben szereplő adatok a WMN és a Dove 2016. áprilisában zajló online felméréséből, a Nagy Szépségtesztből származnak, amelyben több mint 5500 fő, döntően (60 százalékban) 20 és 35 év közötti nő vett részt.
A kutatás eredményeiről szóló első cikkünket ITT OLVASHATOD.
Kiemelt képünk illusztráció - Forrás: Shutterstock/B-D-S Piotr Marcinski