A darab címe: 3tél – ugyanis három idősíkon keresztül ismerjük meg a Kos-család történetét, méghozzá az étkezőasztal körül forogva. (Amellett az otthonalapító Ruža édesanyjának Zima, azaz tél a vezetékneve.) Ahogy másutt, az ő életükben is az étkezőasztal tölt be fontos központi szerepet, ott gyűlik össze a család akár esküvőre készülve, akár halotti torra, vagy akkor, amikor egy új élet alapjait próbálják meg letenni.

A család tagjainak magánélete elválaszthatatlan egységbe forr a háttérben zajló politikai fordulatokkal, melyekből akad bőven, és amikhez a túlélés érdekében folyamatosan kénytelenek alkalmazkodni. 

1945-ben a kommunista hatalomátvétel után a baloldali érzelmű Ruža (Berényi Nóra Blanka) a jó kapcsolatainak köszönhetően lakást választhat magának: Marinko kommunista hivatalnok kulcskarikáján fityegő több tucat kulcs mind egy-egy élet, egy-egy sors, egy-egy otthon ígérete. Ruža a nevek közül egyet felismer, és arra esik a választása: a házra, ahol az anyja cselédként szolgált annak idején, és ahonnan egyik pillanatról a másikra utcára lett téve a kétnapos csecsemőjével a karján. Itt teremtenek otthont a férjével és a lányával, Mašával (Tóth Ildikó). 

Európai Unió Alföldi Róbert kommunizmus Radnóti színház délszláv háború 3tél

1990-ben a család a nagymama temetésére gyűlik össze, ám nem csak a belső feszültségek vezetnek konfliktushoz, a ház falain kívül már a délszláv háború előszele érződik.

2011-ben Lucija (Sodró Eliza) esküvőjére készülődnek, amire a Londonban élő Alisa (Bata Éva) is hazautazik, miközben az EU-csatlakozás tartja lázban az embereket. 

A bő hetven év, amit a darab lefed, temérdek változást hoz magával, a ritmust azonban nem mindenki tudja egyformán felvenni, Maša már egyáltalán nem érti a saját gyerekeit, a férje, Vlado (László Zsolt) is csak közhelyekből és sztereotípiákból próbál magának hevenyészett fogódzkodókat gyártani – amin a családja néhol jót derül, de leginkább csak bosszankodik.

A lakás tulajdonlása azonban Ruža nagymama birtokbavétele óta kényes kérdés, mely most talán elrendeződhet.

De kit illet valójában az otthon? És kinek mit jelent a régi ház, amit szeretnének teljes joggal birtokolni, ám a lelkük mélyén ott motoszkál (személyiségtől függően különböző mértékben), hogy talán mégsem őket illetné meg.

Európai Unió Alföldi Róbert kommunizmus Radnóti színház délszláv háború 3tél

De hát ez egy ilyen világ,

a politika, a történelem fordulatai közepette normálissá válik, ami tegnap még abnormális volt. Amit el sem tudtál volna képzelni egyik nap, az másnapra valósággá válik.

Nem mindig tud az ember a maga sorsának kovácsa lenni, és hogy kit merre dobál az élet, arra nem mindig lehet hatással. Jól szimbolizálja a zavaros körülmények között evicklő szereplők válságait Marko, a szomszéd fiú sorsa, akinek harcolnia kellett a háborúban, onnan lelki roncsként tért haza, miközben azt sem tudja már, ki ellen küzdött valójában, és mi is az a haza, aminek a védelmére behívták. A feketéből fehér lesz, a fehérből fekete, az arisztokrata vérrel járó kiváltságok először magától értetődőek, majd ugyanez a kék vér titkolni való szégyenbélyeggé válik, hogy az új szelek nyomán aztán ismét elő lehessen venni büszkén a kutyabőrt. (Kováts Adél úgy remekel a nagyságos asszony szerepében, hogy szinte biztos vagyok benne, ő már élére vasalt csipkeblúzban született.) És a csecsemő is ezért kap csak késlekedve nevet, mert a sok változás közepette a szülők próbálják kiókumlálni, mi lehet az, ami nem hoz majd rá bajt, vagy akár előnyös is lehet számára.

Európai Unió Alföldi Róbert kommunizmus Radnóti színház délszláv háború 3tél

Ahogy haladunk a darabbal ebédről ebédre előre, úgy szépen lassan a kirakós utolsó darabja is a helyére kerül – de kell hozzá türelem. A darab egy szünettel több mint három óra hosszú, és elérkezik egy olyan pontra, amikor úgy érzed, tulajdonképpen bármeddig eltarthatna, hiszen a problémáknak, a családi konfliktusoknak soha nem lehet a végére érni.

Európai Unió Alföldi Róbert kommunizmus Radnóti színház délszláv háború 3tél

Nemrégiben mondta egy barátnőm, hogy hiába hívták őket külföldre dolgozni jó pénzért, remek körülmények közé, nem bír elmenni innen, „szadomazo kapcsolatban élünk az országgal” – fogalmazott. Így érezhet a Kos család néhány tagja is, akiknek bár lehetősége lett volna egy jobb élethez Angliában vagy Németországban, és el is mennek ugyan, de a szívük minduntalan hazahúzza őket. Hiányzik nekik az otthon, a család, a ház, ahol felnőttek, a környezet, ami egyedül alkalmas arra, hogy a gondolataikat rendezzék. De azért sem tudnak külhonban gyökeret ereszteni, mert ott minduntalan azt érzik (vagy éreztetik velük), hogy ők gyanús kívülállók, bugris balkánlakók.

Hazajönnek, újra ott találják magukat a többiekkel az asztal körül, és már egy fél szóból lehet tudni, épp melyik lemez fog felkerülni, ki milyen sérelmeket hánytorgat fel. Közben folyik a szesz, mert mindig akad valami ünnepelni vagy felejtenivaló, amire inni kell.

A legmegragadóbbak a szereplők közül az erős női karakterek, akik (ha szabad e képzavarral élnem) tökösen küzdenek azért, hogy a nehéz körülmények között a felszínen tartsák a családot, hogy tudjanak egyről a kettőre jutni. Talán Sodró Elizát (a vele készült Elviszlek magammal-epizódot ITT nézheted meg) emelném ki mind közül, olyan átütő erővel hozza Lucija Kos figuráját, hogy beleborsózik a néző. 

„Errefelé – kelet-közép-európai tájakon – az elmúlt évszázadban nagyon sokszor változott, hogy mi az az egyedüli, kizárólagos üdvözítő út, ami a Kánaán felé visz minket. Aztán hirtelen másfelé kellett menni. Majd megint másfelé. És sem időnk, sem szándékunk, sem lehetőségünk nem volt, hogy feldolgozzuk, szembenézzünk ezekkel a nagyon sokszor változó irányokkal. És mára elveszettek vagyunk. […] És ha összeülünk az étkezőasztalnál, csak bámuljuk és nem értjük egymást. Ideje lenne letenni a kanalat. És tényleg ránézni a másikra. Vagy elsősorban magunkra” – írja a rendező, Alföldi Róbert a darab kapcsán. Amire nekünk, magyaroknak is nagy szüksége van, hiszen olyan sok minden van, amivel nem néztünk, nézünk szembe, és amit csak úgy besöprünk a szőnyeg alá, míg az egészen fel nem púposodik.

Fotók: Dömölky Dániel

Fiala Borcsa