The Dark Side of the Moon: Marvel-hős is lehetett volna rajta, mégis a prizma került a borítóra
Ötvenéves a Pink Floyd ikonikus albuma
A Pink Floyd népszerűségének csúcsán, az 1970-es években a banda lenyűgöző albumborítói egészítették ki a zenét, és olyan visszhangot generáltak, amire a legtöbb marketingügynökség ma is büszke lenne. Ötven évvel ezelőtt megjelent The Dark Side of the Moon című album, aminek a borítója pillanatok alatt vált kultúrtörténeti ikonná. Mózes Zsófi írása.
–
A The Dark Side of the Moon a valaha készült egyik legsikeresebb album
És ha ez nem lenne elég, a borítója hamar a Pink Floyd ikonjává vált – egy visszafogott, sokszor titokzatos, négy zenészből álló csapaté, akik hagyták, hogy a zenéjük és a vizuális történetek beszéljenek helyettük.
A The Dark Side of the Moon borítója már akkor intrikát keltett, amikor az album 1973 márciusában a lemezboltokba került. Abban az időben a Pink Floyd éppen a mainstream küszöbén állt, egyre nagyobb rajongótábora körében egyre nagyobb sikereket aratott. A borító – amely egy prizmán áthaladó fehér fényt ábrázol, ami a spektrum élénk színeit formázza – körüli találgatások azután kezdődtek, hogy a rajongók végighallgatták az albumon sorakozó számokat, amihez Roger Waters basszusgitáros mélyen személyes dalszövegei párosultak, az elidegenedés, a veszteség és az anyagiasság témáit körüljárva.
De az ilyen erős és intenzív témákhoz vajon milyen szálon kapcsolódott az album borítója?
Voltak, akik úgy értelmezték, hogy a zene hatását jelképezi a prizma, míg másokat nem győzött meg ez az elmélet. Az viszont biztos, hogy a rejtély tovább mélyült, amikor a rajongók észrevették a borító tokjában található piramis alakú posztert és matricákat.
A zenekar egyik tagja sem adott magyarázatot
Inkább a közönségükre bízták a koncepció értelmezését, akik újra és újra meghallgatták a lemezen található számokat, így nem csoda, hogy az album 50 millió példányban kelt el, és közel ezer hétig szerepelt a Billboard listáján.
A The Dark Side of the Moon dizájnja a Hipgnosis művészeti tervezővállalat kreatív csapatának, egészen pontosan Aubrey Powell és Storm Thorgerson nevéhez fűződik, akik a rock legemlékezetesebb albumborítóinak megalkotásáért felelősek. Az eredeti dizájn állítólag Powell és Thorgerson késő estétől hajnali négyig tartó ötleteléséből született:
Thorgerson mutatott Powellnek egy fekete-fehér fényképet egy prizmáról, amelyen egy színes sugárnyaláb vetült keresztül – ugyanazt a képet, amit korábban egy fizikatankönyvben is látott.
Miután a grafikus George Hardie a csapat rendelkezésére bocsátotta szakértelmét, a Hipgnosis néhány más ötlettel együtt – köztük egy olyan dizájnnal, ami a Marvel Comics hősét, az Ezüst Utazót ábrázolta – bemutatta a prizma tervét a zenekarnak.
„Mindannyian rajongtunk a Marvel képregényekért, és az Ezüst Utazó egy újabb fantasztikus, egyedülálló ötletnek tűnt” – emlékezett vissza Powell egy interjúban. „Soha nem kaptunk volna engedélyt a használatára, de tetszett a kép az ezüst emberről, aki egy ezüst szörfdeszkán robog át az univerzumon. Misztikus, mitikus tulajdonságokkal rendelkezett, nagyon kozmikus volt!”
A bejegyzés megtekintése az Instagramon
A csapat szinte azonnal jóváhagyta a prizma koncepcióját
Amikor az album megjelent, rövid időn belül kereskedelmi és kritikai sikereket aratott – annak ellenére, hogy a zenekar nem sok energiát fordított az újdonság reklámozására.
A borítók azonban remekül mutattak a lemezboltok kirakataiban, az előlapot és a hátlapot díszítő prizmákból kiindulva pedig az albumok példányait különböző kombinációkban állították ki.
A Dark Side többszörös platinalemezes eladási számait és a Pink Floyd későbbi stúdióalbumainak lenyűgöző sikerét figyelembe véve, könnyű elfelejteni, hogy a zenekar első hét (!) lemeze mindegyike jóval gyengébben teljesített az Egyesült Államokban. De az amerikai rádiók által rendszeresen játszott Money című számnak köszönhetően a The Dark Side of the Moon a megjelenését követő két hónapon belül a Billboard 200-as lista élére került.
Az album jelentős szerepet játszott abban, hogy a Pink Floyd a világ egyik legnagyobb zenekarává váljon, széles rajongótábort és jelentős kritikai elfogadottságot szerezve magának.
Az albumból származó bevételeknek hála született meg a Gyalog galopp
Mintha a The Dark Side of the Moon önmagában nem lenne elég popkulturális mérföldkő, az album sikere részben a Gyalog galopp című, 1975-ös filmvígjáték létezéséért is felelős. A Pink Floyd tagjai az album munkálatai alatt gyakran töltötték szabadidejüket a Monty Python Repülő Cirkusza című komédiasorozat nézésével, így amikor a brit vígjátéktársulatnak nehézségei támadtak az első egész estés játékfilmjükhöz szükséges pénz előteremtésével, a Pink Floyd – a Dark Side eladásaiból származó pénznek köszönhetően – örömmel állta a film kezdeti kétszázezer fontos költségvetésének tíz százalékát.
A The Dark Side of the Moont a valaha volt egyik legnagyobb és legnagyobb hatású albumként emlegetik, emberek millióit érintette mélyen, mert mindenki más történet olvasott a sorok között.
Őrület, halál, az idő múlása, kapzsiság, feszültség, minden, ami az élettel jár, megtalálható volt a The Dark Side of the Moon soraiban – és mint minden jó művészeti alkotás, a borító is teret enged a különböző értelmezéseknek.
Ráadásul 2023 elején Waters bejelentette, hogy felvett egy új változatot a The Dark Side of the Moonból, amit tervei szerint még ebben az évben ki is ad. Az új változatban nincsenek gitárszólók, hogy – ahogy ő fogalmaz – „zeneileg és spirituálisan is kihozza az album szívét és lelkét.”
Források: ITT, ITT, ITT, ITT és ITT
Kiemelt képünk illusztráció – Forrás: Getty Images/ SOPA Images / Contributor