A szülők hiányos önismerete mindig a gyerekeken csattan – Elolvastuk Jonathan Franzen új regényét, a Keresztutakat
Bizonyára torz az észlelésem, de körülöttem mintha minden család krízisben volna. Talán nem is a Covid hozta ezt felszínre, és nem is arról van szó, hogy ma többet foglalkozunk magunkkal (és ezzel együtt többet is várunk az élettől, mint régebben), hanem mindig is így volt. Az élet közepén, a negyvenes éveiben különösen nagy erővel zuhan az emberre, hogy valóban azt az életet éli-e, amit szeretne, mert mi lesz, ha „ennyi volt” – ami kimaradt, annak örökre búcsút inthet. Ebben a dilemmában aztán az egész építmény megremeg, amit addig felépített, és bizonyos pillanatokban elkerülhetetlen, hogy úgy ne érezze: rá is fog omlani. A kortárs amerikai szépirodalom élő klasszikusa, Jonathan Franzen pedig azt mondja a 70-es években játszódó, új regényében: hadd omoljon. Sok hasznos építőkockát találunk majd a romok között, és ha elvész is a régi egység, egy új még születhet belőle. Gyárfás Dorka ajánlója.
–
Nem lehet könnyű azzal a címkével alkotni, hogy „a legnagyobb ma élő írók egyike”, vagy akár csak azzal, hogy „élő klasszikus” – Jonathan Franzen talán ezért is került némi hullámvölgybe a Szabadság és a Javítások után, bár azért sokan összetennék a két kezüket, ha olyan könyvet tudnának írni, mint amilyen akár a Tisztaság volt. Mindenesetre most, a Keresztutakkal valószínűleg sikerült ledobnia magáról ezt a terhet, és ezzel megint egy olyan művet alkotni, amiért méltán helyezik a legmagasabb polcra. A Keresztutak olyan nagyregény, amiből tényleg évtizedenként csak egy születik.
Franzennek eddig is, minden könyvében a legnagyobb erőssége az volt, hogy olyan mélyen hatolt az emberi lélek mélységébe, ahogyan csak kevesen képesek, és még fantasztikusabb, hogy ezt a regényei összes főbb szereplőjével megteszi, így egy történet minden nézőpontjába a velejéig belehelyezkedhetünk.
Mintha felülről, isteni perspektívából tekintene a hőseire, akiknek minden rezdülését ismeri, és együtt is érez velük.
Most is ezt a képességét járatta csúcsra: a Keresztutak egy amerikai lelkészcsalád krízisét bontja ki, ami egytől egyig minden családtagot érint – másképp.
A középpontban (mint a legtöbb esetben) a családfő áll: Russ, egy kisvárosi keresztény közösség segédlelkésze, akinek a személyes válságába már akkor csöppenünk bele, amikor tulajdonképpen tart egy ideje – a közvetlen előzményére csak később derül fény –, de hogy mekkora a baj, arra ő is csak akkor ébred rá, amikor ellenállhatatlan vonzalmat kezd érezni a gyülekezete egyik híve iránt: beleszeret a harmincas évei végén járó csinos özvegybe. A vonzalom már ebben a kezdeti szakaszában is kihat mindenre és mindenkire: a feleségére, akivel szemben egyre több apró árulásra készteti, és a kamasz gyerekeire, akiknek kritikus, éles szeme elől kezdettől nem tud elrejtőzni.
Bár a családban négy gyerek született, de a legkisebb, Judson, még túl fiatal ahhoz (olyan tízévesforma lehet), hogy külön cselekményszálat kapjon, a három nagyobb (Perry, Becky és Clem) viszont egyenrangú főhősei a történetnek, és mind egyéni utat járnak be, ahogyan szép lassan felismerik szüleik gyarlóságát, és ahogyan kénytelenek valamilyen helyet elfoglalni a játszmáikban. Russ feleségének, Marionnak a figurája csak ezután kezd kibontakozni, de annál erőteljesebben, hogy ismét megismerjünk valakit, akire egy külön regényt lehetne alapozni.
Fantasztikus, ahogy az öt cselekményszál váltakozásával egyre nő a feszültség, és ezáltal letehetetlenné válik a könyv, mert amit a saját életünkben nem élhetünk meg, azt itt igen: kívülről, minden nézőpont feltárásával látjuk napnál is világosabban, hogy ez a vonat már végsebességgel zakatol a szakadék felé, a zuhanás pedig elkerülhetetlen.
Amikor az ember egy ilyen sztorit a saját életében él meg, egyrészt próbálja elhitetni magával, hogy még meg lehet állítani a vonatot (és minden erejével azon van, hogy be is fékezze), másrészt képtelen vállalni, hogy ez mindenkit magával ránt majd, ezért nem tud belehelyezkedni a többiek helyzetébe, vagyis igyekszik a saját felelősségét minimalizálni, önmagát áldozatnak tekinteni.
Ugyanakkor – és ehhez szintén Franzen zsenialitása kell – hibáztatni sem lehet mindezért, mert törvényszerű, hogy ide jutott. Ahhoz azonban, hogy kiderüljön: miért kellett így lennie, valójában mi az az elemi igény, amit addig elnyomott (a felszíni válaszokon túl), és aminek a teljesülése nélkül az élete folytathatatlanná vált, illetve, hogy jó helyen keresi-e a beteljesülését, sajnos végig kell járni minden stációt. Nem lehet a közepén kiszállni, mert csak a legvégén derül ki, mivel kellett szembesülni.
Franzen annyiban vigasztaló felállást választott, hogy egy szimmetrikus történetet mesél el, ahol az apa- és az anyafigura is átmegy a purgatóriumon, így pedig a végén sokkal könnyebb megbocsátani egymásnak, mintha csak az egyikük vétkezett volna. De azért így is nagy árat kell fizetni az önismeret hiányáért, méghozzá a gyerekek szintjén.
A szülők rossz döntései, eltévelyedései, öncsalásai és hazugságai mind a gyerekeken csapódnak le, és ha éppen kamaszok a téves stratégiák lelepleződésekor, akkor nem is lehet előlük elrejteni.
Olvastam már egy hasonló könyvet: Domenico Starnone Hurok című (jóval kevésbé vaskos) regényét, ami – ha a magját tekintjük – hasonló sztorit mesélt el, és ugyanerre a konklúzióra jutott. Nem lehet egy életet elfojtásban leélni, vagy ha igen, azt a következő generáció sínyli majd meg. De nem lehet ingyen megúszni a késői felismeréseket sem: önmagunk feltárása és vállalása áldozatokkal jár majd. Baromi fájdalmas, és eszerint nincs olyan megoldás, amiben valaki ne sérülne, de még mindig jobb, mint öntudatlanul, önreflexió nélkül élni – na, az kerül csak igazán sokba. Egyébként meg eljön az a pont az ember életében, amikor nincs is választása, a dolgok maguktól kulminálódnak.
Mi lehetne annál nagyobb tabu, mint hogy egy lelkész házasságtörést követ el, ráadásul a gyülekezetén belül? Ezzel is csak azt üzeni Franzen: senki sem kivétel, mindenki gyarló.
És ezen túl még remek lehetőség arra, hogy hitről, Istenről, egyházról és Russ szenvedélyén keresztül egy törzsi társadalom sokkal tisztább, de kiszolgáltatottabb létezéséről gondolkodjunk.
Bár a Keresztutak a 70-es évek közép-nyugati Amerikájában játszódik, amit hihetetlen részletességgel fest le Franzen, időutazást mégsem lehet megélni vele, mert annyira örök érvényű a meséje, hogy akármikor játszódhatna. Végül is ez is egy üzenete: ami lényeges, az az emberben változatlan, legfeljebb a díszlet cserélődik körülöttünk.
Nem lehetünk olyan okosak húszévesen, hogy negyvenévesen ne kopogtassanak be a gyerekkorunk traumái, és ne kelljen végre kibogozni a családi gyökerek kusza tekervényeit – akár egy elsöprő szerelem, akár egy idegösszeomlás által (vagy a kettő kombinációjában). De ha elég bátrak vagyunk a szembenézéshez, és elég erősek a változtatáshoz, akkor mindenkinek jár egy második esély.
A Keresztutak az az olvasmány, ami után nehéz lesz bármi mást kézbe venni.
Gyárfás Dorka