Színház a vásznon, ahol nők játszanak minden szerepet – Megnéztük Xenia Hausner Igaz hazugságok című kiállítását
Az egyik legkiemelkedőbb osztrák kortárs festő műveit az is izgalmasnak találhatja, aki nem feltétlenül galériákban tölti minden szabad pillanatát. Hatalmas képeinek élénk, szinte vidám színei, éles kontúrjai gyakran komor üzeneteket hordoznak, amelyek még jóval a múzeumlátogatás után is velünk maradnak, befúrva magukat a bőrünk alá. A bécsi Albertinában augusztus 8-ig tekinthető meg a True Lies című igen látványos kiállítás (a múzeum látogatásához oltási kártya nem szükséges, ám az FFP2 maszk viselése kötelező). Fiala Borcsa írása.
–
Xenia Hausner 1951-ben született egy bécsi művész családba, édesapja Rudolf Hausner osztrák festő, szobrász. A bécsi Képzőművészeti Akadémián, illetve a londoni Királyi Akadémián (Royal Academy of Dramatic Art) díszlettervezést tanult, majd közel húsz éven át színpadi képeket tervezett színházi és opera-előadásoknak, illetve filmeknek, a londoni Királyi Operaháztól a Salzburgi Fesztiválig. Ez a háttér fellelhető a művészetében is, képei megkomponáltságában, a szereplők beállításán túl Shakespeare-től kölcsönzött művészi hitvallásáig, miszerint színház az egész világ, és mi mindannyian szerepeket játszunk benne. Xenia Hausner a mise en scéne-t (ejtsd: mizanszen; azaz a színpadi rendezést, megjelenítést) használja kreatív és kompozíciós elvként. „Megtanuljuk jobban megérteni a világot a fikción keresztül. Erről szól a művészet” – mondja.
Kizárólag festészettel 1992 óta foglalkozik, de hogy megszakította-e a színházzal való kapcsolatát azzal a mozdulattal, ahogy felvette az ecsetet, azt te is el tudod dönteni képeit elnézve.
A Nacht der Skorpione (A skorpiók éjjele) című 1995-ös festménye az első színpadképszerű műve, amelyhez Hausner modelleket szerződtetett, beállított pózban lefotózta őket, majd festménnyé transzformálta a képet. A vásznon szereplő nők mintha egy éjszakai titkos találkozóra gyűltek volna össze, akárcsak (Hausner szavaival élve) Macbeth boszorkányai, akiknek sötét társaságához az alkotó is csatlakozott, ecsettel a kezében. A kép készítése közben derült ki, hogy mindannyian a Skorpió jegyében születtek, innen született végül a cím.
Festményei középpontjában mindig emberek, és leggyakrabban pedig nők állnak, nem díszletként, dekorációs elemként, hanem akarattal, öntudattal, komplex gondolatokkal bíró, cselekvő emberekként.
„Az én univerzumom nőnemű. A munkám sarokpontjai és támasztékai a nők. A képeimen minden nemet ők képviselnek. Az emberiség összes témáját női szereposztással dolgozom fel.”
Idekapcsolódik szorosan a Das weibliche Maß (Női mérték) című kollázsa, amelyben a két női szereplőt összeköti, de egyben el is választja a T alakú vonalzó, amely egyúttal meg is méri őket. Végtére is a nők mindig szigorúbb elbírálás alá esnek, folyamatosan ki vannak téve a különféle külső szempontok alapján hozott méricskélésnek. „Mindig is független nőket festettem, már jóval a #metoo mozgalom előtt is. Véleményem szerint a nők sokkal jobban ábrázolhatók a művészetben. Többarcúak és komplexebbek, mint a férfiak. Többet tudnak tenni, és formailag is érdekesebbek. Az én figuráim nem pin-up szépségek, hanem határozott személyiségek. Férfiak is megjelennek alkalomszerűen, de inkább mint a vágy tárgya, amelyre a női tekintet kritikus szimpátiával tekint.”
A szereplők jelenléte szimbolikus, túlmutat önmagukon, a kép többletértelemmel bír. Ám azt, hogy mi e kettősfenekű üzenet jelentése, nem rágja a szánkba, a megoldást, illetve az odáig elvezető gondolkodási folyamatot rábízza a nézőre.
„Nem kínálok használati utasítást vagy olvasási útmutatót. Épp ellenkezőleg. Az egyértelmű magyarázatokat unalmasnak találom. Az élet egy nagy kérdőjel. A művészetnek titokzatosnak, rendhagyónak és irracionálisnak kell lennie.”
E gondolat alapján lett a kiállításból a kedvenc képem az Adler und Engel, azaz a Sas és Angyal. Hausner gyakran állítja be a szereplőit egy jelenetbe, a mozdulatok, a testtartás, az arcok valamiféle kapcsolatot feltételeznek, ám az sohasem egyértelmű, hogy milyen a köztük lévő viszony. Harmonikus? Vagy toxikus? A képen ki a sas és ki az angyal? Az ölelés mennyire számít birtoklásnak? „A képeimnek nincs egyértelmű, tiszta üzenetük. Ezek töredékek. Nem szándékom, hogy egyértelmű helyzeteket teremtsek. Az élet nem fekete és fehér. A képek alapszituációi ambivalensek, de a néző mégis képes bennük olvasni, mert megérintik, mert értelmezni tudja őket a saját tapasztalatai alapján. A művészetnek meg kell mozgatnia dolgokat, stimulálnia kell a gondolatot” – mondja.
Xenia erős színeket használ, a kompozíciói nagyok és látványosak. Ahogy a folyamat, ahogy elkészíti őket, is rendkívül kimunkált: először megalkotja a hátteret a műtermében, mintha csak egy színpadot rendezne be, majd azt lefotózza. Azt, hogy mennyi munkát fektet egy-egy műalkotás hiteles létrejöttébe, jól példázza a Cage People (azaz Ketrecemberek) című festménye is. Hongkong a világ egyik leggazdagabb városa, a lakhatás mégsem megoldott mindenki számára. Több mint ötvenezren élnek egymásra pakolt, furnérkoporsókban szorongva. A festményhez Hausner megépíttetett a műtermében egy ilyen börtönszerű otthont, amelyet az ázsiai utazásáról hazahozott műanyag órával és piros összecsukható székkel rendezett be, mielőtt beköltöztette volna a két lakót, modelljét, egy ázsiai és egy európai származású nőt.
Ez a másik dolog, ami közel viszi az emberhez a képek által megformált történeteket: a világpolitikai események illusztrálására gyakran használ különféle nációjú nőket.
Míg az ember talán könnyebben elfordítja a fejét egy olyan migrációról szóló kép láttán, amelyen kizárólag ázsiai, afrikai vagy közel-keleti szereplők vannak, a divatos platformcipőt viselő szereplő, a világító vonatablakban rémült tekintetű szőke férfi, vagy az anyja után hiába kapaszkodó világosbarna hajú kisgyerek már túlontúl ismerős kép ahhoz, hogy ne vegyünk róla tudomást.
Hasonló a menekültekről szóló sorozatának egyik darabja, a Welcome: a három nő közül a két fehér bőrű az, akik baseballütővel és kalapáccsal felfegyverkezve, mindenre elszántan várnak a neonfényű vonatfülkében, ugrásra készen. Menekülnek, de hogy honnan és hová, azt nem tudhatjuk. Egy biztos, a címmel ellentétben egyáltalán nem a vendégszeretet jut eszünkbe e kompozíció láttán. És abban sem lehetünk biztosak, vajon nem keveredünk-e egy nap mi is ilyen kiszolgáltatott helyzetbe, hogy ne legyen másunk, mint egy piros bőrönd, amibe kapaszkodva menekülőre kell fognunk, egykori kényelmes, gondtalan életünkről pedig talán csak a (még) rendezett ruháink árulkodnak.
Fiala Borcsa