Minden, amit tudni akartál a mobiltelefonos fizetésről – kérdések és válaszok egy helyen
Támogatott tartalom
Zsuzsa nemrég kipróbálta, hogy milyen az, amikor az ember egy hétig dobja a kápét és a bankkártyát, és kizárólag a mobiljával fizet mindenhol. Lett bőven tanulsága ennek a hétnek, meg is írta (ITT tudod elolvasni). És a tesztelési folyamat közben összeszedte a legfontosabb gyakorlati kérdéseket és rá a válaszokat erről az egész dologról – hogy neked ne kelljen. Nagyon szívesen! Zimre Zsuzsa írása.
–
Kérdés: Mit is nevezünk pontosan érintéses fizetésnek?
Válasz: Az érintéses fizetés során a bankkártyát vagy telefont elég odatenni a terminálhoz, és már meg is történik a pénzmozgás. Ez a tranzakció NFC (Near Field Communication) segítségével jön létre, amely kis hatótávolságú adatátvitelt jelent.
K.: Miért jó, hogy a telefonom lesz a bankkártyám?
V.: A telefonunk mindig a kezünkben van, így a bolti mobilfizetés egyszerűbbé, gyorsabbá teszi a vásárlást, mert nem kell a táska mélyén levő pénztárca után kutatni.
K.: Melyik banknál tudom ezt Magyarországon igénybe venni?
V.: Jelenleg a Simple by OTP, az MKB Pay alkalmazásokkal, a Gránit eBank alkalmazásban található Gránit Pay funkcióval, illetve a Budapest Bank által kibocsátott Mastercard bankkártyával a Telenor Wallet, MobilPass szolgáltatásán keresztül lehet igénybe venni a bolti mobilfizetést. Aki az említett bankoknál rendelkezik Mastercard vagy egyes bankok esetében Maestro bankkártyával, annak érdemes érdeklődni a lehetőségekről számlavezető bankjánál.
K.: A mobilszolgáltatóknak is van hasonló szolgáltatásuk, de ők azt mondják, cseréljek SIM kártyát. Ez most akkor ugyanaz a szolgáltatás? Vagy egy másik?
V.A mobilszolgáltatók közül jelenleg csak a Telenor kínál bolti mobilfizetést, amely új megoldás, méghozzá a fentebb említett Telenor Wallet alkalmazásban található Telenor MobilPass funkcióval. Ennek segítségével Budapest Bank Mastercard kártyáját költöztetheti a mobiljába.
K.: Kell internetkapcsolat a mobilfizetéshez?
V.: A fizetéshez nincs szükség internetkapcsolatra. Az egy érintéssel történő bolti mobilfizetéshez nem kell internetkapcsolat, ellenben az applikáció letöltéséhez szükség van rá, illetve az ún. tokenizáció során is kell. A tokenizáció során virtuális kártyánk egyedi, digitális kulcsokat kap. Ezek a kulcsok a beazonosításhoz és a vásárláshoz szükségesek.
K.: Mi a helyzet, ha ellopják a telefonomat?
V.: Ha elvész a mobil, ugyanaz a teendő, mint amikor a bankkártyánkat veszítjük el, vagy ellopják, minden esetben a kibocsátó bankot kell hívni, és a kártyát le kell tiltani.
Azt fontos tudni, hogy a mobilfizetés ugyanolyan biztonságos, mint a bankkártyás fizetés, sőt további biztonsági megoldások is alkalmazhatók: például számkóddal védhetjük a telefont vagy ujjlenyomatos azonosítást állíthatunk be.
K.: Mikor kell PIN-kódot megadni?
V.: A PIN-kódot az 5000 Ft fölötti fizetések esetében kell megadni, ugyanúgy, mint az egy érintéssel működő bankkártyás fizetésnél. A Simple by OTP esetében azonban az 5000 Ft fölötti összegeknél sem muszáj megadni a PIN-kódot.
K.: Állítólag csak Androidon fut a rendszer. Mi a helyzet a Windows-, Ios- és Blackberry-felhasználókkal?
V.: Igen, jelenleg csak a Google Playről lehet letölteni az androidos bolti mobilfizetéses alkalmazásokat (NFC-képes készülékekre), arról nincs információnk, hogy a többi operációs rendszer üzemeltetői mikorra tervezik a magyarországi bevezetést, ez nem a Mastercardtól függ.
K.: Mennyibe kerül ez nekem?
V.: A bolti mobilfizetés ugyanúgy díjmentes, mint a bankkártyás, egy érintéssel történő fizetés.
K.: Miért nem érhető el minden banknál?
V.: A bankok egyenként döntenek a bevezetés időpontjáról.
K.: A gyerekem/anyám/pasim is tudja használni a virtuális kártyát, vagy csak egy eszközön fut egyszerre?
V.: A virtuális kártyát kezeljük úgy, mint a hagyományos bankkártyát, az alkalmazásban használt kódot ne adjuk át másnak, és ügyeljünk arra, hogy a telefon képernyőzárának feloldását rajtunk kívül más ne tudja megtenni. A fizikai bankkártya digitalizálása rendkívül egyszerű, minden családtagnak lehet saját virtuális kártyája a saját mobileszközén.
K.: A költésem megjelenik ugyanúgy a számlakivonaton, vagy csak a telefonomon látom?
V.: A költéseket természetesen ugyanúgy nyomon lehet követni a bankszámlakivonaton, mint a hagyományos kártyás költéseket. Az SMS-értesítőt a számlavezető banknál kell igényelni, ennek költségei bankonként eltérőek lehetnek.
Kiemelt képünk illusztráció - Forrás: iStock by Getty Images/DragonImages