Az autizmusban érintett gyerekek teljesen másképp tanulnak
Támogatott tartalom

Bepillantást nyerhettünk egy olyan intézmény munkájába, ahol tanulásban akadályozott és autista gyerekek tanulnak, és már egy rövid látogatásból kiderült, mennyire más igényeik vannak intézményi szinten, mint a neurotipikus gyerekeknek. A szép környezet viszont természetesen minden iskolásnak jár(na) – a Kispesti Móra Ferenc Óvoda, Általános Iskola és Egységes Gyógypedagógiai Módszertani Intézmény (EGYMI) a PPG Trilaknak jótékonysági programjának keretében kapott teljesen új színeket. Mi az ünnepélyes átadásra látogattunk el, szintén nekik köszönhetően. Tóth Flóra írása.
–
Miben más egy SNI-s gyerekeket oktató intézmény?
Zelena Noémi, a Kispesti Móra Ferenc Óvoda, Általános Iskola és EGYMI igazgatója nemcsak körbevezett bennünket a nyár folyamán nagyrészt megújult intézményben, de arról is mesélt, hogyan zajlik ott a munka: „Van két óvodás csoportunk, és általános iskolás osztályaink tanulásban akadályozott és autista gyerekekkel. Nálunk kiscsoportos oktatás zajlik, az autizmusban érintett gyerekek hatan vannak egy osztályban” – mondja, miközben haladunk a kétszintes épületben teremről teremre. Az autista gyerekek termeiben láthattuk azt is, milyen extra tárgyak és helyiségek segítenek abban, hogy azok a gyerekek, akik sokkal könnyebben értelmezik a vizuális információt, tudják követni a napi menetrendet és a feladataikat.
Visszaszámlálóóra, piktogramokkal vagy fotókkal végigvezetett napirend, szeparált tanulósarkok önálló munkához kétoldali polcokkal, ahol a gyerekek önállóan megtalálják, milyen feladatot kell megoldaniuk és a megoldottakat a másik oldalra teszik – csupa olyan apróság, amelyek azt segítik, hogy a különböző sajátos nevelési igényű gyerekek olyan körülmények között tanulhassanak, amelyekkel a legtöbbet ki tudják hozni magukból.
Amikor ott jártunk a nyári szünet végén, már éppen elkezdődött a tanévet előkészítő munka, és amennyit láttunk az iskola dolgozóiból, abból egyértelművé vált, hogy lelkesedésből sincs hiány: otthonról hozott segítő tárgyak, új ötletek tesznek hozzá az intézményben zajló munkához. Mivel fotóztunk és forgattunk náluk, arra is külön figyelmet fordítottak, hogy mindenhonnan levették a gyerekeket ábrázoló fotókat – ügyelve arra, hogy szükségtelenül ne mutassunk kiskorúakat, engedélytől és szabályozástól függetlenül.
„Az elmúlt időszakban megváltozott a tanulóink aránya, ma már egy picivel többen vannak az autizmusban érintett diákok, mint a tanulásban akadályozottak. A világ is efelé megy, egyre többen kapnak diagnózist, és hozzánk kerülve speciális fejlesztést. Az intézményi munka mellett utazó gyógypedagógusi intézményegységünk is van, a kerület befogadó intézményeiben tanuló SNI-s diákokat segítik munkatársaink. Az iskola kislétszámú csoportjaiban az autizmusban érintett gyerekeknél a gyógypedagógusok munkáját egy vagy két gyógypedagógiai asszisztens segíti. Van olyan csoportunk, ahol az ép értelmű autista diákokat integrálásra készítjük fel, de olyan is, ahol az integrált nevelés nem opció a későbbiekben sem.
Autista tanulóink számára nagyon fontos a kiszámíthatóság, a rendszer. Mellettük tanulásban akadályozott, vagyis enyhe értelmi fogyatékos osztályaink vannak 8 évfolyamon, ők egy kicsit nagyobb csoportban tanulnak,
mint az autizmusban érintettek, de itt is jóval nagyobb az egy diákra jutó szakemberek száma, mint egy átlagos iskolában – a sajátos nevelési igényű tanulók oktatása nagy emberigényű feladat” – folytatja az igazgató.
Idén nyáron megújult az iskola egy jótékonysági kezdeményezésnek köszönhetően
Természetesen a sajátos nevelési igényű gyerekek ugyanúgy használják az iskola falait, ahogy a legtöbb gyerek, aminek következtében a falak elhasználódnak. Ráadásul beázás- és penészproblémával is küzdött az intézmény, szerencsére a tetőt, ami a gondot okozta, már kijavították – de ettől még a falak és a festés állapota nem volt biztató. Ebben a helyzetben kereste meg az iskolát a PPG Trilak az idén 10 éves Colourful Communities program keretében és nemcsak elegendő festéket, de a problémás részekhez szükséges szakmai munkát és egy egészen különleges, közösségi munkában készülő falfestményt ajánlott az intézménynek.
„Büszkék vagyunk arra, hogy több mint 1000 négyzetméternyi belső területet újíthattunk meg a Kispesti Móra EGYMI-ben, és kollégáimmal két önkéntes nap keretében egy Móra Ferenc meséi által ihletett, több mint hatméteres murállal tehettük még barátságosabbá az intézmény ebédlőjét”
– mondta az ünnepélyes átadáson Miavecz István, a PPG Trilak ügyvezető igazgatója.
Az iskola igazgatója végigvezetett minket a lefestett termekben, közös terekben és irodákban, felidézve, hogy korábban hol hullott a vakolat és hol voltak penészfoltok. A legtöbb terem napsütéses halványsárga színű lett, és az a hatalmas oszlop is megújult az aulában, amit a gyerekekkel együtt szoktak feldíszíteni a különböző alkalmakra. A változás – a képeket elnézve – jelentős, de a leglátványosabb mindenképpen az ebédlőbe készült különleges falfestmény.
Az iskola névadója, Móra Ferenc meséi ihlették a murált (vagyis a nagy méretű, falra készült festményt), amely várta a nyári szünet után érkező gyerekeket. Oroszlán Anett szakpszichológus, meseterapeuta kiemelte, hogy a meseterápia, a mesékkel való munka nincs intellektushoz kötve, vagyis a tanulásban akadályozott gyerekek is ugyanúgy tudnak kapcsolódni ezekhez a történetekhez. A mesék ugyanis nagyban segítenek abban, hogy a gyerekek ki tudják fejezni az érzéseiket – akár egy mesés falfestmény kapcsán is.
A PPG Colorful Communities programja világszerte arra törekszik, hogy megszépítse és funkcionálisan fejlessze azokat a közösségi tereket, ahol a vállalat jelen van. 2015 óta a PPG közel 600 projektet valósított meg több mint 50 országban, amelyek több mint 10,2 millió ember életére voltak hatással.
A 10 éves jubileum alkalmából a PPG világszerte további 10 évre meghosszabbítja a Colorful Communities programot, és újabb 10 millió dollárral támogatja a kezdeményezést, amelynek teljes globális befektetése így 2035-ig eléri a 25 millió dollárt.
A képek forrása: PPG Trilak