Miben más egy SNI-s gyerekeket oktató intézmény?

Zelena Noémi, a Kispesti Móra Ferenc Óvoda, Általános Iskola és EGYMI igazgatója nemcsak körbevezett bennünket a nyár folyamán nagyrészt megújult intézményben, de arról is mesélt, hogyan zajlik ott a munka: „Van két óvodás csoportunk, és általános iskolás osztályaink tanulásban akadályozott és autista gyerekekkel. Nálunk kiscsoportos oktatás zajlik, az autizmusban érintett gyerekek hatan vannak egy osztályban” – mondja, miközben haladunk a kétszintes épületben teremről teremre. Az autista gyerekek termeiben láthattuk azt is, milyen extra tárgyak és helyiségek segítenek abban, hogy azok a gyerekek, akik sokkal könnyebben értelmezik a vizuális információt, tudják követni a napi menetrendet és a feladataikat.

Visszaszámlálóóra, piktogramokkal vagy fotókkal végigvezetett napirend, szeparált tanulósarkok önálló munkához kétoldali polcokkal, ahol a gyerekek önállóan megtalálják, milyen feladatot kell megoldaniuk és a megoldottakat a másik oldalra teszik – csupa olyan apróság, amelyek azt segítik, hogy a különböző sajátos nevelési igényű gyerekek olyan körülmények között tanulhassanak, amelyekkel a legtöbbet ki tudják hozni magukból.

Amikor ott jártunk a nyári szünet végén, már éppen elkezdődött a tanévet előkészítő munka, és amennyit láttunk az iskola dolgozóiból, abból egyértelművé vált, hogy lelkesedésből sincs hiány: otthonról hozott segítő tárgyak, új ötletek tesznek hozzá az intézményben zajló munkához. Mivel fotóztunk és forgattunk náluk, arra is külön figyelmet fordítottak, hogy mindenhonnan levették a gyerekeket ábrázoló fotókat – ügyelve arra, hogy szükségtelenül ne mutassunk kiskorúakat, engedélytől és szabályozástól függetlenül. 

Az autizmusban érintett gyerekek teljesen másképp tanulnak
Forrás: PPG Trilak

„Az elmúlt időszakban megváltozott a tanulóink aránya, ma már egy picivel többen vannak az autizmusban érintett diákok, mint a tanulásban akadályozottak. A világ is efelé megy, egyre többen kapnak diagnózist, és hozzánk kerülve speciális fejlesztést. Az intézményi munka mellett utazó gyógypedagógusi intézményegységünk is van, a kerület befogadó intézményeiben tanuló SNI-s diákokat segítik munkatársaink. Az iskola kislétszámú csoportjaiban az autizmusban érintett gyerekeknél a gyógypedagógusok munkáját egy vagy két gyógypedagógiai asszisztens segíti. Van olyan csoportunk, ahol az ép értelmű autista diákokat integrálásra készítjük fel, de olyan is, ahol az integrált nevelés nem opció a későbbiekben sem.

Autista tanulóink számára nagyon fontos a kiszámíthatóság, a rendszer. Mellettük tanulásban akadályozott, vagyis enyhe értelmi fogyatékos osztályaink vannak 8 évfolyamon, ők egy kicsit nagyobb csoportban tanulnak,

mint az autizmusban érintettek, de itt is jóval nagyobb az egy diákra jutó szakemberek száma, mint egy átlagos iskolában – a sajátos nevelési igényű tanulók oktatása nagy emberigényű feladat” – folytatja az igazgató.

Idén nyáron megújult az iskola egy jótékonysági kezdeményezésnek köszönhetően

Természetesen a sajátos nevelési igényű gyerekek ugyanúgy használják az iskola falait, ahogy a legtöbb gyerek, aminek következtében a falak elhasználódnak. Ráadásul beázás- és penészproblémával is küzdött az intézmény, szerencsére a tetőt, ami a gondot okozta, már kijavították – de ettől még a falak és a festés állapota nem volt biztató. Ebben a helyzetben kereste meg az iskolát a PPG Trilak az idén 10 éves Colourful Communities program keretében és nemcsak elegendő festéket, de a problémás részekhez szükséges szakmai munkát és egy egészen különleges, közösségi munkában készülő falfestményt ajánlott az intézménynek. 

Büszkék vagyunk arra, hogy több mint 1000 négyzetméternyi belső területet újíthattunk meg a Kispesti Móra EGYMI-ben, és kollégáimmal két önkéntes nap keretében egy Móra Ferenc meséi által ihletett, több mint hatméteres murállal tehettük még barátságosabbá az intézmény ebédlőjét

– mondta az ünnepélyes átadáson Miavecz István, a PPG Trilak ügyvezető igazgatója.

Az iskola igazgatója végigvezetett minket a lefestett termekben, közös terekben és irodákban, felidézve, hogy korábban hol hullott a vakolat és hol voltak penészfoltok. A legtöbb terem napsütéses halványsárga színű lett, és az a hatalmas oszlop is megújult az aulában, amit a gyerekekkel együtt szoktak feldíszíteni a különböző alkalmakra. A változás – a képeket elnézve – jelentős, de a leglátványosabb mindenképpen az ebédlőbe készült különleges falfestmény.

Az autizmusban érintett gyerekek teljesen másképp tanulnak
Forrás: PPG Trilak

Az iskola névadója, Móra Ferenc meséi ihlették a murált (vagyis a nagy méretű, falra készült festményt), amely várta a nyári szünet után érkező gyerekeket. Oroszlán Anett szakpszichológus, meseterapeuta kiemelte, hogy a meseterápia, a mesékkel való munka nincs intellektushoz kötve, vagyis a tanulásban akadályozott gyerekek is ugyanúgy tudnak kapcsolódni ezekhez a történetekhez. A mesék ugyanis nagyban segítenek abban, hogy a gyerekek ki tudják fejezni az érzéseiket – akár egy mesés falfestmény kapcsán is.

PPG Trilak Colorful Communities kezdeményezés

A PPG Colorful Communities programja világszerte arra törekszik, hogy megszépítse és funkcionálisan fejlessze azokat a közösségi tereket, ahol a vállalat jelen van. 2015 óta a PPG közel 600 projektet valósított meg több mint 50 országban, amelyek több mint 10,2 millió ember életére voltak hatással.

A 10 éves jubileum alkalmából a PPG világszerte további 10 évre meghosszabbítja a Colorful Communities programot, és újabb 10 millió dollárral támogatja a kezdeményezést, amelynek teljes globális befektetése így 2035-ig eléri a 25 millió dollárt.

Tóth Flóra

A képek forrása: PPG Trilak