„Kifúrtam egy falat, hogy a folyosóról minicsőpostát építsünk a terembe” – Hajmeresztő puskázós történetekből sosem elég!
Néhány napja én is posztoltam Dián Dóri cikkét, amelyben megosztottuk veletek híres puskázós-lebukós történeteinket. Igen, én voltam az a Cs. A., aki két egyest és egy kettest kapott UGYANARRA az elsőpadosra. A szerzői oldalam követői erre annyi vicces, meghökkentő vagy épp igazán lúzer puskázós sztorit soroltak kommentekben, hogy arra gondoltam, összegyűjtöm ezeket nektek. Okulásként? Vagy hogy nevessünk magunkon egy jót? Leginkább az utóbbi, ugyanakkor az is kiderül a végére: a puskázás igenis hasznos tevékenység! Csepelyi Adrienn gyűjtése.
–
Első történtünk szereplője, Niki… nos, megszívta, mielőtt még bűnözhetett volna!
„Egyetemen úgy kaptam egyest egy ZH-ra, hogy még a kérdéseket se mondta el a tanár. A padtársam kérdezett valamit, gondolom, a dátumot, mert még csak a »mindenki írja fel a nevét a papírra« résznél jártunk, én meg közben megigazítottam a pulcsimat, erre ránk rivallt, hogy mi puskázunk és csalunk!
Hiába mondtam neki, hogy »de tanárnő, még a kérdéseket se tudjuk, hogy tudnánk csalni?« (Mondjuk, igaza volt, tényleg volt nálam egy harmonikapuska, de na!)”
Van, aki akart puskázni, de amikor rászánta magát, akkor se sikerült – mint például Szilvia:
„1. Nyolcadik, fizikadoga. Kaptam egy puskát, de annyira frászt kaptam a tanárnő közeledésétől, hogy visszadobtam a padtársam/barátnőm padjába. Hála az égnek, nem buktunk le, lett volna örihari…
2. Gimi, rajzóra. Műalkotások elemzése. Mindenki megírta előre. Én is, de mivel egyrészt untam magam, másrészt szégyelltem, harmadrészt szeretem a kihívásokat, írtam egyet az órán, és azt adtam be. Mindenki ötöst kapott, csak én nem…”
Meglepetésemre tanárok is reagáltak a cikkre
Sőt, akadt, aki egészen formabontó módon áll a puskázáshoz. István különleges módszere sokakat elgondolkodtatott:
„Na, én az egyetemen úgy tanítottam meg a hallgatókat jegyzetelni, hogy azt mondtam: a füzetükből puskázhatnak a ZH-n.”
Kiderült, nem annyira egyedi az eset – nyilván csak én nem találkoztam ilyesmivel, hát köszi, élet! Lilla édesapja hasonló felfogású tanárhoz járt:
„Szerintem a világ legjobb puskáját az apukám írta. Egyetem. Mindent felirt a periódusos rendszer hátuljára, bolhafing betűkkel. Kidolgozva képletekkel, összefüggésekkel, rendszerezve az egész anyag. A prof. aznap túl akart lenni a vizsgáztatáson, ezért négy embert hívott be egyszerre. Az apu mellett ülő csoporttárs viszont felemelte apu periódusos rendszerét. A prof. látta a hátulját. Elkérte. Nézte, nézte, és mondogatta, milyen faca puska, ilyen jó puskát még sosem látott. Megkérdezte, kié. Apum nagy szerényen feltette a kezét.
Ötöst kapott. Nem is kellett felelnie. A prof. azt mondta, hogy aki ilyen puskát tud írni, az tudja az anyagot. Szerintem édesapám az egyetlen, aki kifejezetten a puskájára kapott ötöst.”
Nos, gyorsan kiderült, hogy nem ő, ugyanis Gizella is így járt:
„Drága Ströbl Aladár tanár úr ötöst adott a töripuskámra, amit egy osztálytársam adott át nekem. Tanár úr észrevette, elvette, átnézte, megkérdezte, hogy én készítettem-e a puskát. Nem mondhattam, hogy nem én voltam, hanem a Jutka az előttem lévő padban… Erre a tanár úr azt mondta, hogy ha ezt így sikerült összeállítanom, akkor az egész anyagot át kellett vennem, tehát tanultam. Szégyelltem nagyon.”
László tanára is hasonló elveket vallott:
„Volt egy tanárom, aki azt mondta, hogy ha valaki puskázik, megkapja a kettest, elvégre készült az órára, és a puska a bizonyíték. Persze ez a szabály csak akkor érvényes, ha lebukik.”
Puskázás level: egymillió
Szinte általánosnak mondható, hogy életünk egy pontján mindannyian kipróbáljuk, milyen az illegalitás az iskolapadban. Úgyhogy nézzük is a kommentekben érkező speckó módszereket! Például a titkosírást!
„Én egy sajátos titkosírást és rövidítéseket fejlesztettem ki, és szemtelenül a padra írogattam ceruzával. Főleg történelemből évszámokat. Felnőttként már érdekel a töri, de akkoriban…” (Henrietta)
„Én német szódolgozathoz írtam a szavakat ceruzával egy sima lapra, folyamatosan, a kezdőbetűket tollal, hogy hamarabb megtaláljam őket. Majd a lapot betettem a nejlonborító alá, hogy kicsit csillogjon. A tanár messze ült tőlem. Soha nem szúrta ki.” (Rebeka)
„Bevált módszerem volt szóbeli vizsgákon, a zakóm belsejébe ferdén bevarrt A4-es belső zseb, telepakolva az előre kidolgozott tételekkel! Az első padban, a prof. orra előtt másfél méterrel is észrevétlenül elő tudtam, húzni amíg az előttem vizsgázó lefoglalta.
Középiskolás kollektív puskázás: valaki, aki profi szinten tudta az adott tárgyat, egyszerűen felírta a legfontosabb dolgokat a frissen lemosott, még vizes táblára krétával, majd letörölte. A trükk lényege, hogy cirill betűket használt! (még tanultunk oroszt.)
A tábla száradása után halványan, de olvashatóan látszott minden, mégsem tűnt fel soha senkinek!” (Hunor)
Rend a lelke mindennek
Ez a jelszava Reginának és Lillának:
„Több kisebb cetlin puska, minden lap beszámozva. Az első lap egy tartalomjegyzék ábécésorrendben, hogy gyorsan megtaláljam, ami kell. Az egész az asztalon a kezem alatt. Megkeresem, ami kell, felülre teszem, és simán leírom.”
„Általános iskola hatodikban fizikadoga. Nagyobb papírokra írtam, és betettem a padba. A barátnőm benyúlt, elhúzta, hogy megnézzen valamit. Én érte nyúltam. A tanárnő észrevette. Kaptam egy szaktanári figyelmeztetőt. A szüleim röhögve írták alá. Az ofő közölte: Lilla, tanuljon meg puskázni. Nos, megtanultam. Következő fizikaórán ötösre feleltem a doga anyagából, amire nem készültem különösebben, mert mindent tudtam a puskaírással.”
Így is kell!
Ne ejtsünk amatőr hibákat!
Lilla és Diána felhívja a figyelmet: puskázni csak taktikusan érdemes.
„Én egyszer a kettővel mögöttem ülőnek írtam meg egy puskát töridogára. Elírtam egy évszámot mindkét puskán. A dolgozataink hibátlanok lettek, csak ez az évszám lett rossz. A tanár úr kiosztotta a dogákat, és megkérdezte, hogyan lehetséges ez, hiszen nem ülünk egymás mellett. Mire benyögtük, hogy együtt tanultunk. Az osztály vinnyogott a visszafojtott röhögéstől, mert tudták, hogy nem vagyunk különösebben jóban, illetve hogy én megtanultam puskázni…”
„Gimi, háromszemélyes pad falra merőlegesen, én voltam a külső helyen. Témazáró dolgozat, tudtuk, hogy két csoport lesz, A és B, tehát a két szélső mindenképp egy csoportba tartozik. Ezért a dolgozat órájára helyet cseréltem a középsővel, és vagy lapcsere volt a helyemen ülővel, vagy eleve annak a csoportnak a kérdéseit írtam le. Így a barátnőmmel (belső szélső) ugyanazt a csoportot írtuk. A következő órán filmet néztünk lent a pincében. A tanár szólt nekünk, hogy fent a teremben beszélni akar majd velünk. Hát, lezsibbadtunk rendesen. Mondtam, hogy ebből jól kell kijönnünk, mese nincs. Tehát, a nagy hasonlóság azért van, mert együtt készültünk. Majd felmentünk a terembe, és leültünk az eredeti helyünkre, a két szélső helyre. A tanár bejött, ránk nézett, látta a távolságot meg a köztünk ülő osztálytársat, és nem kérdezett semmit. A film a Spartacus volt, míg élek, nem felejtem, de fogalmam nincs, hogy miről szólt.”
Apropó, amatőr hibák:
„Én belevarrtam a szoknyába érettségin, de pechemre fordítva… cseszhettem az egészet!” (Kati)
Rengeteg egyéb sztori érkezett még, azt hiszem, a puskázás mint olyan tényleg kiapadhatatlan forrás. Hadd zárjam a cikket egy egészen különleges sztorival, Peyo története ugyanis már-már mágikus realizmusba hajlik!
„Én a Könnyűipari Műszaki Főiskolán a '90-es évek végén előadás közben csendben kifúrtam egy falat, hogy a folyosóról egy keskeny minicsőpostát építsünk a terembe. Meg is csináltuk. Egy délutánon egy koleszos ikerpár a suli koleszépületéből oda lopózva kibélelte a lukat egy sikamlós műanyag csővel.
A terv az volt, hogy kint a folyosón a legkiválóbb műegyetemista haverjaik megírják nekünk a megoldást, és befújják a csövön, aminek a nyílása a fal melletti pad alatt volt. Leteszteltük, minden működött, meg is lett szervezve a dolog.
Eljött a sorsdöntő vizsga napja. Igen ám, csak pont én, aki több előadáson át fúrva a legtöbbet dolgoztam a rendszer kiépítésén, aznap elkéstem. És sajnos már mindenki a csőposta kimenete körül ült. [Potyázók!] Nem volt mit tennem, magamnak kellett az írásbelit megoldanom, méterekre tőlük.
Aztán mit hozott a sors… Kint a műegyetemisták véletlenül elrontották a megoldást, és akik az általuk postázott infókat másolták le, azok kissé pórul jártak. Én meg valahogy összehoztam tök véletlenül az egyesnél jobb jegyet.
A malőrök ellenére nem felejtem a pillanatot, amikor a csendes írás közben hallottam a fal irányából a hátam mögül egy halk futtyot, ahogyan beérkezett a küldemény. Profi megoldás volt, félprofi szereplőkkel. Ha ez a történet esetleg valami irodalmi műben megjelenik, jogdíjként szeretnék legalább egy sört kapni érte. A járat kibélelését végző ikerpárra is emlékszem, tudom a nevüket [I. Zs. és I. Sz.], élsportolói tagozaton voltak. Azóta sem láttam őket, de ha még valahol megtalálhatók, tudnák igazolni, hogy igaz a történet”
Jelentem: a sört kiutaltuk!
Csepelyi Adrienn
Kiemelt képünk illusztráció – Forrás: Getty Imaegs/Charles Gullung