„Művész úr, ne menjen olyan gyorsan, mint a Vin Diesel, és akkor nem lesz baj” – Galambos Péter a Popfilterben
Képzeld el, hogy ott ül veled a stúdióban David Schwimmer, Vin Diesel és Dwayne Johnson. Már legalábbis a magyar hangjuk, aki nem mellesleg nevéhez híven maga is egy Rejtő-regény hőse, és fesztelenül mesél a színészethez fűződő viszonyáról, iskolai kirúgásairól, arról, hogy mit tanít a fiának a bukásról, meg arról is, milyen érzés, ha élő adásban úgy kell gombákról beszélgetnie, hogy a leghalványabb fogalma sincs a témáról. Elmeséli, milyen viszony fűzi az egyes karaktereihez, miért fontos a szinkron és szerinte milyen jövő vár rá, de arról sem hazudik, ő maga hogyan néz filmet. Számít, milyen nyelvű karaktert kell szinkronizálnia? Volt olyan szerep, amire érthetetlen módon választották ki? Kik a legjobb szinkronszínészek idehaza? Mit irigyel Nagy Ervintől? Hogyan viselte a karantént? Hányszor szinkronizált burgonyát életében? Minderre és még sok egyébre választ ad a mai adásban Galambos Péter, Magyarország egyik legismertebb hangja. (Igen, lesz Ross is.) WMN Popfilter – Szűrjük a zajt!
–
1. Van, aki a Vin Diesel hangját kéri tőle, ha felismeri valahol nyilvános helyen, mások Dwayne Johnson vagy Ross Geller hangját – a legnagyobb sláger a „Nem én púztam!”. Azt mondja, érthetetlen, hogy ismerhetik meg ennyi év után is Ross karakterét a hangjában, ami azért öregedett és mélyült is az utóbbi tizenöt évben.
Úszott már meg büntetést azért, mert a rendőrök felismerték Vin Dieselt a hangjában: „Művész úr, ne menjen olyan gyorsan, mint a Vin Diesel, és akkor nem lesz baj” – szólt az intelem.
2. A legkedvesebb szereplő, akit valaha is szinkronizált, Omar Sy karaktere az Életrevalókban. Sokszínű, összetett személyiség, amilyen – ez garantáltan kiderül a Popfilterből – maga Galambos Péter is. Beceneve, a Galamb, egy Rejtő-hős, szeret is magára így gondolni. Halak alapjegy, Oroszlán aszcendens: „Nem vagyok egy homogén figura” – vallja.
3. Galambos Péter korábban dolgozott Marossy Kriszta kolléganőnkkel a Kultúrház című műsorban, és már mi magunk is hallottunk legendás történeteket arról, mi minden fordult elő élő adásban a stábbal. Galamb elmesélte a stúdióban azt a sztorit, amikor egy gombaszakértővel beszélgetett, de háromszor annyi ideig, mint tervezték, mert nem érkezett meg a következő két vendég. Ja, saját bevallása szerint semmit, de tényleg semmit nem tud a gombákról.
4. A magyar lakosság fő szórakozása még mindig a tévénézés, ezáltal
a szinkronnak (a szövegeknek és a szép beszédnek, helyes hangsúlyozásnak egyaránt) kiemelkedő szerepe van a nyelv elsajátításában, a szókincsünk bővülésében. Ettől függetlenül nem derűlátó sem a szakma jelenét, sem a jövőjét illetően: sarkos véleménye van arról, mennyire káros a gyér fordítás és a beszédhibáktól hemzsegő, kutyaütő szinkron.
5. Az adásban beszélgetünk arról, mi a különbség egy karakter szinkronizálása, egy hangoskönyv felmondása, egy reklámmunka és a narráció között. Galambos Péter azt mondja: ő az utóbbiban a legerősebb.
6. Elmeséli, hogy amikor a frissen Magyarországra érkező kereskedelmi tévék szinkronárajánlatokat kértek, a magyar cégek annyira egymás alá licitáltak, hogy végül mélyen a csatorna által elfogadhatónak tartott ár alatti ajánlatok születtek, ezzel pedig nagy szegeket vertek be a magyar szinkron koporsójába. Most sok a csatorna, de szűkös a büdzsé, így sok helyütt nem megfelelően képzett szakemberek dolgoznak – az kapja a munkát, aki olcsóbban elvállalja.
7. A szinkronszínészek jelentős hányada otthonról kezdett dolgozni a járvány idején, ő maga is a saját lakásában mondott fel szinte mindent. Az általa alapított szakszervezetnek nemrég búcsút intett: azt mondja, átlátja, hogy miért nincs összefogás a szakmában, miközben anélkül nem lehet áttörést elérni.
8. A nagy streamingszolgáltatók sokszor a külföldi főhadiszálláson döntik el, egy-egy film vagy sorozat fontos szerepét ki kapja – anélkül, hogy ismernék az adott színész korábbi magyar hangjait vagy a helyi piac igényeit.
9.
Ha egy napra nő lehetne, Galambos Péter a legszívesebben Julianne Moore-t szinkronizálná – esetleg Monica Belluccit.
10. Előre felkészítünk mindenkit, hogy ennek az epizódnak már a kezdése sem szokványos, Dián Dóri pedig annyit üzent, amikor végzett a vágással: „Hát, sírva röhögve se vágtam még podcastot.” Szóval: mi szóltunk. Jó szórakozást! Csapassuk!
Csepelyi Adrienn
A Popfilter további epizódjait itt találjátok: