Ahonnan én jövök, ott nem készülnek az emberek a Holdra

1974. április 28-án született Madridban egy teljesen átlagos családban. Édesanyja fodrász, édesapja autószerelő, van három testvére, és a két lánytesója közül az egyik történetesen kiköpött hasonmása. Penélope és Monica Cruz szerepelt néhány éve együtt például egy nagy fast fashion márka reklámkampányában is. Monica színésznőként és táncosként dolgozik, és bár feltűnt filmekben (például A Karib-tenger kalózai egyik részében), mégsem sikerült akkorát szakítania, mint nővérének (ebből is látszik, hogy az előnyös külső még nem garancia Hollywoodban semmire.)

Penélope először balettozni tanult. Aztán tizennégy évesen megnézte Almodóvar Kötözz meg, és ölelj! (Tie Me Up, Tie Me Down, 1989.) című moziját, amire később így emlékszik vissza: 

„Elmentem moziba, hogy megnézzem azt a filmet, és az lett az a nap, ami nagyon sok dolgot megváltoztatott bennem. Azon a napon döntöttem el, hogy színész leszek.

Olyan volt ez, mintha a Holdra készülnék. Szinte lehetetlen.

Onnan, ahonnan én jövök. Nem volt senki a családomban, akinek köze lett volna a művészetekhez."

Az egyetlen hívás, amit vártam

Nagyon fiatalon, alig tizenhat évesen fedezték fel, és rögtön kapott kisebb-nagyobb szerepeket reklámfilmekben, tévéműsorokban. Ezzel pedig el is indult karrierjének rögös útja. Mert persze, hogy nem ment minden azonnal.

Nem sokkal később Bigas Luna 1992-es filmjében, a Sonka, sonkában (Jamón, jamón) már főszerepet kapott, ekkor még nem volt tizennyolc éves. Ezen a forgatáson ismerkedett meg Javiér Bardemmal (ma már hites ura), de csak jóval később lettek egy pár. Viszont a karrierje szempontjából sokkal fontosabb dolog történt ekkor: ebben a filmben fedezte fel magának Pedró Almodóvár is.

„Emlékszem, éppen a kádban ültem, amikor valaki kiabált nekem, hogy Pedró Almodóvar van a vonalban. Azért, mert

mindenki tudta, hogy ez az egyetlenegy hívás, amit akartam. Nem hittem nekik" 

– emlékszik vissza Cruz arra a pillanatra, amikor Almodóvar felkereste.

Sonka, sonka (R.: Bigas Luna, 1992)

De aki a Holdról álmodik, az a csillagok között landolhat

A színésznő életében Almodóvar neve jelentette az ugródeszkát Hollywoodba. Tény, hogy akit Almodóvár felfedez magának, arra okkal kezdenek el figyelni a nagy álomgyárban is. De ez még önmagában nem elég, hiszen nem minden Almodóvár-múzsa fut be a tengerentúlon.

A rendező így nyilatkozott a Penélope karrierjének indulásáról: „Nem volt olyan szerencsés az elején. Nagyon gyorsan Hollywoodba ment, mindenki vele akart dolgozni. Mert gyönyörű… és sokkal inkább ehhez volt köze akkor még az érdeklődésnek. Divatikon lett, őket pedig nem érdekelte, hogy jó színész-e vagy sem. Pontosan ez az, amit én nem szeretek Hollywoodban."

Amerikai berobbanása óta eltelt már majdnem húsz év, és Penélopéból végül nem hullócsillag lett, kiderült az istenáldotta tehetsége is. Cruz nemcsak hogy elnyerte Hollywood kegyeit, hanem a lábai elé terítették az egész filmszakmát (na, meg a fél világot is).

Ő az első spanyol színésznő, aki a legjobb ajánlatok közül válogathat A-listás színészként, közben pedig Golden Globe- és kétszeres Oscar-díjas is. 

(Ha gondolod, mielőtt tovább olvasnál, nézegess képeket Penélope-ról. A fotóra kattintva olyan képgalériát, találsz, amelyben pontosan 44 képen csodálhatod meg a színésznő stílusát.)

Üdv az A-ligában!

Én is végigjártam azt az utat Penélope Cruzzal, mint Hollywood. A Vanília égboltban láttam legelőször, amit valószínűleg még egyszer meg kellene néznem, mert nem emlékszem rá igazán. Talán erre a szerepére is gondolt Almodóvar, amikor arról beszélt, hogy Hollywoodban a szép színésznők esetén a tehetség legfeljebb másodlagos szempont.

Nem annyira mellékesen ezen a forgatáson jött összeTom Cruise-zal (Cruz és Cruise… a kétezres évek elején jobban megőrült értük a közönség, mint Beckhamékért), abban az időszakban, amikor Tom Cruise még igazán menőnek számított. Állítólag Tom Pénelope miatta vált el az akkor már állapotos Nicole Kidmantől (Kidman el is vetélt a szakításuk idején – de ez persze egy sokkal bonyolultabb történet annál, minthogy egyenletet lehessen felállítani az eseményekről), majd Cruzzal három évig alkottak egy párt. Aztán – szintén állítólag – Penélope gyomra nem vette be a szcientológiát, de a valós okokat természetesen sosem tudjuk meg. Cruz ugyanis kényesen ügyel arra, hogy óvja a magánéletét, és sosem nyilatkozott sem a Tommal való szakításról, se jelenlegi férjével való kapcsolatáról. (Az is elképzelhető, hogy ezt szigorú szerződések szabályozzák.)

Vanília égbolt (Paramount Pictures, 2001)

Szóval a Vanília égbolt és a Cruise-kapcsolat elhozta a színésznőnek a világhírt. A tehetségét azonban még bizonyítania kellett.

Nálam a Betépve (Blow, 2001) című filmjével törte át a falat. Ezt mozit ugyanabban az évben forgatták, mint a Vanília égboltot, és Cruz a Johnny Depp által megformált karakter feleségét alakítja benne. A sztori egy valós személy életét dolgozza fel, ő terítette be a fél USA-t kolumbiai kokainnal. Én ettől a filmtől kezdve figyelek Penélope Cruzra, és hiszem el, hogy egy zseniálisan tehetséges, bámulatosan szép ember és művész.

A filmvilág felületes szemlélői, akik nem látták Almodvárnál játszani, és kimaradt nekik a Betépve is, végül a 2007-es Woody Allen-féle Vicky Cristina Barcelonában, amelyben bravúrosan hozza a neurotikus, vadítóan temperamentumos, spanyol nőstényoroszlánt, már biztosan meggyőződtek a tehetségéről. Nem véletlenül kapott érte Oscar-díjat, pedig nem is a főszerepet osztották rá (amit Scarlett Johannsson alakított, és szerintem Penélope lemosta őt a vászonról). 

Vicky Cristina Barcelona (Mediapro, 2008)

Örökké istennő

Közben lassan a magánélete is sínre került. Ugyanebben az évben, 2007-ben kezdett el randizni Bardemmel, 2010-ben összeházasodtak, és azóta már két gyermekük is született, akiket nem mutogatnak. Tartja magát ahhoz, hogy a magánéletéről nem nyilatkozik, bár sokszor fölreppentek már a pletykák, hogy szétmennek, eddig mindegyiket szavak nélkül cáfolták. Nemrég jelent meg ismét egy közös filmjük a Love Pablo, amely Pablo Escobar életét dolgozza fel (úgy látszik Penélopenak bejönnek a kokainbárós sztorik). 

A színésznő egyébként lelkes filantróp is, bár nem annyira hangosan és látványosan, mint Jolie, de támogatja az AIDS-betegeket, az árvákat, dolgozott Teréz anyával egy leprásokat gyógyító klinikán, részt vett a PETA szőrmeellenes kampányában, továbbá Ugandában, Indiában és Nepálban is végzett jótékonysági munkát. 

Stílusa pedig állandó. Mindig is istennő volt, mindig is istennő marad.

44 éves korára olyan ikon, akinek csillaga Hollywood vörös szőnyegein túlra is elér. Azon ritka emberpéldányok képviselője, aki egyszerre érzékeny, tehetséges és gyönyörű. Alaprecept az örökkévalóhoz. 

Szentesi Éva

Források: ITTITT és ITT

Képek: Getty Images