Pornhub: a szexkereskedelem és az erőszak melegágya
Megnéztük a Tetőpont: A Pornhub története című dokumentumfilmet
Minden történetnek van egy pozitív és egy negatív hőse általában. De a Tetőpont: A Pornhub története című dokumentumfilmben, amely a pornóoldal felemelkedéséről és aggasztó üzleti gyakorlatairól szól, a kettő közötti határvonal elmosódik, a másfél órás játékidő pedig kevés ahhoz, hogy tisztázza a helyzetet. Mózes Zsófi kritikája.
–
A Tetőpont egy egyszerű kérdéssel nyit:
emlékszel az első pornóra, amit láttál?
A film egyes szereplői, köztük több felnőttfilmes előadóművész, felidézik az analóg pornót, a szomszéd videókazettáját, valamint a Playgirl és a Playboy terjedését is. Noelle Perdue online pornószakértő más tapasztalatokról számol be: tizenegy éves volt, amikor először nézett pornót – a Pornhub oldalára tévedve egy olyan felnőttfilm került elé, amelyben nyolc idős ember szerepelt. „A látvány megadta az alaphangot ahhoz, hogy milyen extrém dolgok lehetnek az interneten” – meséli.
Ez a mondat pedig tökéletesen jellemzi a Pornhub-jelenséget
Az oldal, amely sok fiatal számára a felnőtt tartalmakhoz vezető kapu, egy olyan népszerű weblap, ami az évek során gyakorlatilag az online pornó szinonimájává nőtte ki magát – és mint ilyen, egyszerre foglalja magába az internet lehetőségeit és veszélyeit, a legintimebb felfedezés örömét a titkos adatgyűjtés közepette, a határtalan lehetőségek és a szélsőségek felé torzított információk sokaságát, a posztolás szabadsága mellett pedig a lopás, a zaklatás és a visszaélés lehetőségét is.
A film kezdetén rövid betekintést kapunk a Pornhub történetébe: a kanadai MindGeek cég tulajdonában lévő Pornhub egy olyan oldalnak indult, ahol kalóz vagy amatőr erotikus tartalmakhoz lehetett ingyenesen hozzáférni.
A 2010-es évekre a Pornhub az erotikus tartalmak SEO-domináns hatalmává vált, milliárdokat keresett a hirdetéseken és promóciókon keresztül, bár ebből a profitból kevés jutott a tartalomgyártóknak.
Ezen a felálláson változtatott a Modelhub 2018-as megalapítása, amely lehetővé tette az alkotók számára, hogy a nagy stúdióktól függetlenül, szabadon gyártsanak, tegyenek közzé és pénzzé tartalmakat az oldalon.
A kontrollálatlan szabadság szülte konfliktus
A dokumentumfilm nagy része azonban nem a platform történetére, sokkal inkább arra a megkerülhetetlen problémára összpontosít, amellyel az oldal az elmúlt években szembesült. Az egyiken ott vannak a látszólagos jófiúk: ügyvédek és aktivisták, akik azért kampányolnak, hogy a Pornhub – ami szerintük a szexkereskedelem és a gyermekbántalmazás melegágya – egész egyszerűen tűnjön el az internetről, szűnjön meg létezni.
A rosszfiú pedig az alapértelmezés szerint a pornósite és anyavállalata, a MindGeek, ami állítólag hirdetéseken és felhasználói adatokon keresztül profitál az illegális tartalmakból, ráadásul szándékában sem áll küzdeni a probléma ellen.
A bejegyzés megtekintése az Instagramon
Az interneten azonban azonban semmi sem egyszerű
A Pornhub elleni küzdelemben élenjáró Szexuális Kizsákmányolás Elleni Nemzeti Központ (National Center on Sexual Exploitation, NCOSE) nemcsak az áldozatok szószólója, hanem egy vallási indíttatású, sokkal szélesebb körű pornóellenes kampány. Az NCOSE évente kiad egy listát olyan mainstream szervezetről, amelyek szerintük „elősegítik, lehetővé teszik, sőt profitálnak a szexuális visszaélésekből és kizsákmányolásból”, a 2021-es felsorolásban pedig ott szerepel a Google, a Netflix, az Etsy, de még a Visa is. A szervezet minden szexuális tartalmat visszaélésnek és kizsákmányolásnak tekint, és azt akarja, hogy minden távolról is szexuális jellegű dolgot töröljenek ki a közéletből.
Egyik fél sem vitatja a tényt, miszerint a MindGeek – tudatosan vagy tudtán kívül – nem ellenőrzött nemi erőszakról szóló videókat tárolt, és az ilyen felvételek mellett futó hirdetésekből rengeteget profitált.
Megdöbbentő és megbocsáthatatlan, hogy míg a Facebooknak például közel tizenötezres, néhány évvel ezelőtt a Pornhubnak mindössze harmincfős moderátori csapata volt.
Ráadásul a moderátorok napi nyolcszáz-ezer videót kénytelenek átnézni, ami elkerülhetetlenné teszi a felületes ellenőrzést.
Suzanne Hillinger producer nem sokkal azután kezdett el dolgozni a filmen, hogy 2020 decemberében megjelent Nicholas Kristof The Children of Pornhub (A Pornhub gyermekei) című cikke, amely a weboldalra feltöltött, tinédzserek elleni nemi erőszak és szexuális visszaélés valós eseteiről számolt be – az ügyekben pedig alig, vagy egyáltalán nem született jogorvoslat. A cikk, valamint a közösségi médiában tapasztalt visszhang arra késztette a MindGeeket, hogy letiltsa az ellenőrizetlen felhasználók minden feltöltését.
A lépést sok tartalomgyártó már évek óta szorgalmazta a kalózkodás megakadályozása érdekében, a negatív médiafigyelem azonban a Mastercardot és a Visát is arra késztette, hogy megszüntessék a Pornhubbal való együttműködésüket.
Az így kiesett pénzforgalom pedig – ahogy arról több előadóművész is mesél a filmben – közvetlenül és hirtelen veszélyeztette a megélhetésüket, miközben valójában keveset tett a tényleges kereskedelem visszaszorítása érdekében.
A film szerint a reakció valódi áldozatai a pornóipar dolgozói
Ők azok, akiknek karrierje – egyre inkább – anyagilag is leértékelődik, azzal ugyanis, hogy a Pornhubról lekerül a hitelkártyás fizetés lehetősége, valójában semmit sem tesznek a nemi erőszakról készült videók rögzítése vagy terjesztése ellen, miközben több területen is fokozzák a tartalomgyártók bizonytalanságát.
A pornó, ahogy arra a film számos szereplője rámutat, egy olyan üzletág, amelyet éppúgy áthat a rasszizmus és a nőgyűlölet, mint bármely másikat, és amely éppúgy képes etikus vagy etikátlan működésre, mint bármely más vállalat.
Amint azonban elkezdjük összehasonlítani az áldozati viszonyokat, nagyon hamar ingoványos talajra érkezünk. Ehelyett érdemes lenne arra összpontosítani, hogy lehetőségeikhez mérten az internet legfontosabb szereplői is tegyenek meg mindent a szexkereskedelem felismerése és megállítása érdekében.
A problémára nincsenek könnyű válaszok, és a Tetőpont nem is akar úgy tenni, mintha megoldást javasolna vagy bármilyen következtetésre jutna. De mindenképp örömteli, hogy elindult egy olyan párbeszéd, amiben az összes szereplő helyet kap.
Kiemelt képünk forrása: Netflix