1. Éjszaka az állatkertben

A bejegyzés megtekintése az Instagramon

Tímea Ferth (@timeaferth) által megosztott bejegyzés

Ebben a fantasztikus grafikájú, a memóriát alaposan megdolgoztató játékban az éjszakai állatkertbe csöppenünk, ahonnan ki kell jutnunk. Igen ám, de nem megy az olyan könnyen, különféle lények és viharok nehezítik, hogy minden fontos állomást elhagyva, a többieket lehagyva, elsőként kavarodjunk ki az állatkertből.

Bojti Anna azonos című kalandjáték-regényét ültette át Miló Bélával egy kompetitív társasjátékba, ami remekül sikerült. Okosan csavartak egyet a mindenki által ismert memóriajátékon, és további nagy előnye, hogy a három játékmódnak köszönhetően (kezdő, haladó, profi) újabb és újabb kihívásokkal találkozhatunk a játékon belül. Azt talán mondanom sem kell, hogy a memóriajáték-jellege miatt erős koncentrációt igényel – ez nem az a társas, amiben két köröd között simán válaszolhatsz valakinek messengeren, cserébe egy mesés világban merülhetsz el. Hétéves kortól ajánlott, de a határ a csillagos ég, felnőttek is élvezni fogják és nekik is bőven tartogat kihívást.

2. Llamageddon

Lámák. Akarom mondani: llámák. Igen, szerintem is bőven elég ennyi ahhoz, hogy máris a szívedbe zárj egy társast, de az a jó hírem, hogy nem csak a témája imádnivaló, hanem a játék is. Pedig a tét nem kicsi: Puhafrikát elérte a vég, közeledik az armageddon (pardon: llamageddon), a bolygót lakó lámák fennmaradásának utolsó esélye az űrhajó. Igen ám, de ezen a hajón már nincs mindenkinek hely.

A játékosok feladata pedig, hogy a saját lámáiknak szó szerint kidumáljanak egy-egy, a túlélést biztosító helyet.

Ennek az egyik alapja, hogy minden lámának van egy saját szakterülete. Van orvos, ügyvéd, szakács, fitneszedző, de még politikus és influenszer láma is. A csavar a dologban pedig, hogy minden leendő utasnak van egy rossz tulajdonsága is, ami csak akkor derül ki, amikor már elfoglalta a helyét az űrhajón. 

 

Győri Zoltán partijátéka egy parádés kommunikációs játék, ahol a meggyőzésé a főszerep. Ugyanis együtt döntünk arról, hogy melyik láma megy és melyik marad. Ebből a folyamatos érvelésből pedig iszonyú vicces történeteket kerekednek a végére, ahogy haladunk körről körre a játékban, részletesen kidolgozott történetet és személyiséget kapnak ezek a lámák tőlünk annak érdekében, hogy ebben a beszavazó show-ban eredményesen szerepeljenek.

Ami nekem kifejezetten tetszik ebben a játékban, hogy egyáltalán nem magától értetődő, hogy mely lámák lesznek a befutók. Nagyban függ ugyanis a játékosoktól a játék humorossága, dinamikája és hosszúsága is. Ha egy társaság a racionalitás mentén hozza meg a döntéseit, akkor gyorsan kipörgethető egy menet, mehet az orvos, az építész, a mezőgazdasági munkás, de ez egyáltalán nem törvényszerű. Amikor először játszottam a játékkal, például a humorista ülhetett fel először a gépre, mert az őt ajánló játékos verhetetlenül érvelt mellette.

A Llamageddon egy nagyon vicces, pörgős, könnyen és gyorsan tanulható játék mókás illusztrációval, ami remek szórakozás családi és baráti körben, de akár még ismeretlen ismerősökkel is – garantáltan összehoz minden társaságot.

3. Fröccs

A bejegyzés megtekintése az Instagramon

Zsuzsa Telek (@molymacska) által megosztott bejegyzés

Hiányoznak a hosszú, forró, fröccs áztatta nyári esték? Ezzel a társassal egy szempillantás alatt valamelyik borgőzös kocsma pultja mögött találhatjátok magatokat a fröccsmester szerepében. A cél, hogy te keverd a legjobb fröccsöket, amit aztán eladsz a vendégeknek, és az nyer, aki a legtöbb bevételt szerezte a játék végére. Eddig nagyon idillien hangzik, ám van egy kis csavar a történetben: ahhoz, hogy a te fröccseid legyenek a legkelendőbbek a környéken, a többi kocsmáros dolgát bizony nehezíteni kell.

Ebben segítenek a szivató kártyák, de ha ügyesen alkudozol, esetleg tartogatsz a kezedben egy-két beintés lapot, elkerülheted, hogy mások belekontárkodjanak a fröccseidbe.

Hajnóczy Soma partijátéka pörgős és kellemesen konfrontatív – hatalmas hangsúly van ugyanis a már említett alkudozáson, ez adja szerintem a játék sava borsát. Remekül eltalálta az egyensúlyt aközött, hogy a saját pecsenyédet sütögeted fröccsödet kevergeted és hogy a többiekkel konfrontálódsz. Ne aggódj, itt nem fenyeget évezredes barátságok megtörésének a veszélye, kellemesen bizsergető mások orra alá borsot törni – amit aztán, ne legyenek kétségeid, visszakapsz. Nemrég pedig megjelent hozzá egy kiegészítő is Kisfröccs néven, amiben újabb karaktereket és hozzájuk kapcsolódó, a játék folyását igencsak megkavaró tulajdonságokat kapunk, valamint megjelentek a pohártalpak hozzájuk tartozó képességekkel és további szivatókártyákkal, hogy tovább fokozzák az élvezetet.

Fontos: a Fröccs nem ivósjáték, így bátran ajánlom 18 alatt és felett, könnyen tanulható, gyors és izgalmas partijáték.

4. Sakura

Senkit ne tévesszen meg a japán tematika, a Sakura egy csodás magyar játék Hegedűs Csaba tervezőtől, aminek egyedi képi világa és hangulata azonnal berántja a játékosokat. A mechanizmusa egyszerű: számozott kártyákat pakolgatunk szín szerint két paklira egymás után emelkedő és csökkenő sorrendben, a forduló végén pedig pontokat kapunk – ám az a cél, hogy ezekből minél kevesebbet gyűjtsünk össze.

Ezt a pofonegyszerű folyamatot kavarja meg néhány szabály, a megszerezhető pénzek és az azokon megvásárolható segítők, így kellően izgalmas játékélményt kapunk. A Sakura egy taktikai játék, mindig az adott helyzetre kell reagálni és mérlegelni, hogy milyen döntéssel járunk a legjobban. Kettő-hat játékos játszhatja, és ami igazán nagy pozitívuma szerintem, hogy ez esetben tényleg működik minden játékosszámmal. Az a tapasztalatom ugyanis, hogy sok játéknál ugyan feltüntetik a minimális és maximális játékosszámot, de ezek tényleg a határértékek, és általában a köztes szám a nyerő, ami a legjobb játékélményt illeti.

Itt viszont nincs ilyen, ketten is ugyanolyan jó élmény, mint hatan.

Ha szeretsz taktikázni, mérlegelni, valamint gyönyörű kártyapaklival játszani, érdemes adnod a Sakurának egy esélyt, szerintem nem fogod megbánni!

5. Pesti Srácok 1956

Nagyon szeretem a megtörtént eseményeket feldolgozó, vagy történelmi témájú társasjátékokat (egyik kedvenc kétfős társasom A Watergate-ügy), ezért külön öröm számomra, hogy van a piacon a magyar történelem egy fontos pontját feldolgozó játék. A Pesti Srácok 1956-ban nem meglepő módon az ’56-os eseményeket élhetjük át október 23-tól október 29-ig, rögtön három különböző játékmódban. Az első, legkönnyebb és leggyorsabb a Felkelő mód: ebben a cél, hogy közösen, együttműködve érjük el, hogy győzzön a forradalom. A második, Bajtárs módban még mindig közösen játszunk, ám már az ÁVH-val állunk szemben, és az eseményeket a nemzetközi hírek is befolyásolják. A legnehezebb és leghosszabb, Szembenálló módban pedig három fél áll egymással szemben: a forradalmárok, a szovjetek és az ÁVH.

A játékról szóló vélemények között gyakran találkozhatunk azzal, hogy a Pandemic-hez hasonlítják, nem véletlenül. Vincze Mihály, Turczi Dávid és Nimmerfroh Katalin játéka hasonló mechanizmusra épül, ám egy hozzánk nagyon közel álló témát dolgoz fel, az élményhez pedig az is hozzájárul,

hogy illusztrációként a forradalom idején készült fényképeket használtak.

A Pesti Srácok 1956 egy-másfél órás játékidővel egy hosszabb, a fentiekhez képest kicsit bonyolultabb stratágiai játék, de megéri rááldozni az időt és az energiát, igazán különleges játékélményben lesz részünk.

+1. Anachrony: A jövő útjai

A bejegyzés megtekintése az Instagramon

BoardGameShots (@boardgameshots) által megosztott bejegyzés

Az Anachrony egy többszörösen összetett igazi gémer játék, amit azoknak ajánlok, akik otthonosan mozognak a társasjátékok világában és kifejezetten szeretik a hosszú (átlagosan 120-150 perces), komplex stratégiai játékokat. Egyértelműen haladó szintű játék, így kezdőknek nem ajánlom, viszont, ha már volt szerencséd hasonló játékokhoz, biztosan találkoztál az Anachrony nevével –

így én inkább csak bíztatni szeretnélek: ha még nem vetted le ezt a játékot a polcról, itt az ideje, egy bámulatos világba csöppenhetsz általa.

Az Anachrony: A jövő útjai ugyanis a jövőben játszódik. A XXVI. században járunk, amikor az emberiség már tud utazni az időben, és egy hatalmas katasztrófa előtt állunk: egy meteor fog becsapódni, a túlélők egyetlen esélye pedig, ha egy táborban egyesülnek. Négy frakció küzd azért, hogy övék legyen a legnagyobb hatalom, és az időutazás segítségével ők legyenek azok, akik az elkerülhetetlen becsapódás után vezetik a maradék emberiséget. 

 

Turczi Dávid, Péter Viktor és Ámann Richárd nagyszabású játéka nem véletlenül lett világhírű. Az időutazás nemcsak történeti elemként jelenik meg, hanem ténylegesen jelen van: a játékosoknak az az élményük, hogy a jövőbeni énjükhöz fordulnak segítségért, ez pedig igazán különleges kalanddá teszi az amúgy is elképesztően részletes és kidolgozott világot, amiben az Anachrony játszódik.

Dián Dóri