A dal felelőse az amigdala

A jelenség bizonyára sokatoknak ismerős. 1979-ben (bőven a Groovehouse megalakulása előtt) egy német pszichiáter, Cornelius Ecker találóan earwormnak, azaz „fülféregnek” nevezte el a jelenséget, amikor egy dal, vagy annak bizonyos sorai a fejünkben ragadnak, és órákon, akár napokon át kísértenek bennünket. Ecker szerint leggyakrabban azok a dalok tapadnak meg, amik egy fontos életeseményt vagy emléket idéznek fel bennünk, és érzelmileg is hatással vannak ránk. (Mondjuk, bárhogy kutakodom az emlékeim között, egyelőre semmilyen kapcsolódást nem találtam a Vándorhoz, de kettőnk közül Ecker a pszichiáter.) A szakember azt is elmondta, hogy ezek a dalok a halántéklebenyre hatnak – többek között az érzelmi reakciók feldolgozásáért és tárolásáért felelős amigdalára –, így tudattalanul összekapcsolódik a hallott dal és a hozzá kapcsolódó élmény. 

De Eckeren kívül másokat is foglalkoztatott már a jelenség. Lutz Jancke például rámutatott, hogy a zene akár erősebben is hathat az érzelmeinkre és az emlékezőkészségünkre, mint a mindennapi teendőink, David Silbersweig agykutató pedig azt állapította meg, hogy

általában 20 másodpercnyi ragad be és pörög újra az agyunkban az adott dalból, és leginkább azok a számok raktározódnak el, amikben sok a repetitív rész, a hosszú, azonos hangjegyek és a kisebb hangközök.

Oké, és ez most jó vagy rossz nekünk?

Mint a kutatások rámutattak, a gondolataink közel 40 százaléka spontán kogníció, és a dallamtapadás is sokaknál kiváltó ok nélkül, teljesen váratlanul jelentkezik. Bár az „earworm” lehet kifejezetten idegesítő (főleg, ha te épp baromira nem Groovehouse-t akarsz hallgatni), azonban dr. Partha Nandi szerint akár hasznunkra is válhat. A jelenség hatására ugyanis a zenei emlékek megerősödnek a hallókéregben – az agynak ez a része felel a hang feldolgozásáért –, ezáltal pedig fejlődik az emlékezőképességünk. 

Nagyjából az emberek harmadát kifejezetten zavarják a bennragadó dallamok, és akár szorongást és erős stresszt is átélhetnek általa, így esetükben, amennyiben 24 órán belül nem múlik el a jelenség, akár orvosi segítség is indokolt lehet! Ez persze meglehetősen ritka, a legtöbbször bőven elég, ha engedünk a nyomásnak és meghallgatjuk a szóban forgó számot, majd más műfajú dalokat pörgetünk, ezzel elterelve a figyelmünket az eredetiről.

Úgy tűnik, Lady Gaga ragad be a legkönnyebben

2016-ban az American Psychological Association közzétett egy kutatást, amiben 3000 embert kértek arra, hogy számoljanak be azokról a dalokról, amik a leggyakrabban a fejükben ragadnak. A kutatást 2010 és 2013 között készítették, és az eredmény nem meglepő módon jelentős átfedést mutat az akkor futó legnagyobb slágerekkel.

A lista ugyanis a következő módon nézett ki:

  1. Bad Romance – Lady Gaga
  2. Can’t Get You Out Of My Head – Kylie Minogue
  3. Don’t Stop Believing – Journey
  4. Somebody That I Used To Know – Gotye
  5. Moves Like Jagger – Maroon 5
  6. California Gurls – Katy Perry
  7. Bohemian Rhapsody – Queen
  8. Alejandro – Lady Gaga
  9. Poker Face – Lady Gaga

És bár nem meglepő, hogy a listára olyan muzsikák kerültek, amiket a vizsgált időszakban unásig játszott a rádió, a felsorolt számok más közös tulajdonságokban is egyeznek. Amellett ugyanis, hogy mindegyik népszerű dallamformákat és szokatlan hangközöket tartalmaz, valamennyiben a tempó is gyorsul bizonyos időközönként. Mindemellett a szakemberek arra is rámutattak, hogy minél dallamosabb egy szám, és minél személyesebb a dalszöveg, annál nagyobb valószínűséggel okoz dallamtapadást. 

Úgyhogy most megyek, megadom magam a Vándornak, aztán békésebb vizekre evezek – hátha végre véget érhet mára ez a kálváriám.

Kiemelt képünk illusztráció – Forrás: Getty Images / stock_colors

Takács Dalma