1. Pályaorientáció

Jó esetben az iskolában hosszú évek óta készítik a diákokat a pályaválasztásra, felmérik a képességeiket, és segítenek nekik eligazodni a szakmák rejtelmeiben. Erre számos lehetőséget kínálnak a különböző pályaorientációs napok, előadások. Ha azonban szülőként is szeretnének ráerősíteni, arra is maximálisan van lehetőség. Az interneten rengeteg, ingyen elérhető teszt áll rendelkezésre, amiknek a kitöltése után értékelést kap a diák. Ezeket érdemes közösön kitölteni, és a kapott értékelést is együtt megvitatni, értelmezni. A pedagógiai szakszolgálatok is nyújtanak segítséget, tartanak tanácsadásokat, ezeket szintén lehet és érdemes is igénybe venni, ha bizonytalan a diák abban, merre is menjen tovább. Nagyon fontos leszögezni, hogy

egyetlen pályaorientációs teszt vagy szakember sem mondja meg konkrétan, hogy az adott diák pontosan milyen szakmát válasszon. Inkább szakmacsoportokat, irányokat mutat meg, ezekkel szűkül a kör, és könnyebb lehet a döntés.

2. A diák döntése

Sokszor tapasztalom tanárként, pályaorientációs konzulensként, hogy a szülők túlzottan belefolynak a gyerekük pályaválasztásába, már-már erőltetik a saját elképzelésüket. Ez a diákokban ellenállást válthat ki, és komoly konfliktusok forrása is. A szülő természetesen elmondhatja a véleményét, de a döntést mindenképpen a diáknak kell meghoznia. Hisz az ő jövője, az ő álmai, az ő vágya ez. És ha csalódni fog, akkor is csak magát hibáztathatja a döntéséért, nem fog a szülőre haragudni emiatt. Tudom, nagyon nehéz tizennégy évesen dönteni, pályát választani, szülőként pedig még nehezebb ilyenkor nem beleszólni. De nagyon fontos, hogy erre figyeljenek a szülők.

3. Támogató szülő

Az előző ponthoz kapcsolódva: nagyon fontos, hogy a szülők támogató, elfogadó attitűddel forduljanak a gyerekekhez. Szeretettel, de mégis őszintén álljanak mellette a pályaválasztáskor is. Ha a gyermek képességei lehetővé teszik az adott szakma elsajátítását, akkor csak azért ne alkossunk negatív véleményt, mert szülőként nem tetszik, vagy nem lehet jól keresni vele. Igen, fogadjuk el, ha egy gyerek asztalos akar lenni, még akkor is, ha biológiából ötös, és mi jobban örülnénk neki, ha állatorvos lenne. És azt is, ha tanár akar lenni, pedig ügyvédnek is jó lenne – sokkal több pénzért.

A legfontosabb az, hogy a diák megtalálja azt a szakmát, ami az álma, a szülők pedig teljes mellszélességgel támogassák ebben, legyenek mellette.

Az is fontos feladat szülőként, tanárként, hogy őszinték legyünk a diákkal: ha nagyon irreális az elképzelés, ami szinte lehetetlen – tudom, az nem létezik, de néha mégis –, akkor mondjuk meg neki ezt is. Hisz vannak olyan dolgok, amik bizonyos szakmákat kizárnak: például egy színvak gyermek bármennyire szeretne, nem lehet tűzszerész. Ezt néha keményebb kimondani, mint megmondani neki, hogy mi legyen…

4. Határidők feljegyzése

A felvételinek előre meghatározott dátumai vannak, amiket a szülők néha rosszul tudnak vagy rosszul értelmeznek, és ezekből ideges kapkodás, kétségbeesés származhat. Íme, az idei év dátumai, hogy könnyebb legyen eligazodni.

2020. december 4.: A központi felvételi vizsgákra való jelentkezés határideje. Ezt közvetlenül abban az iskolában kell leadni, ahol a diák szeretné megírni a tesztet.

2021. január 23.: Az általános felvételi eljárás kezdete. Ezen a napon délelőtt írják a diákok a központi írásbeli felvételi vizsgát.

január 28.: Ezen a napon délután írhatják a diákok a pótló központi írásbeli felvételi vizsgát, ha az előző időpontban valamilyen okból (például betegség) nem tudtak megjelenni.

február 8.: A központi írásbeli felvételi vizsgát lebonyolító intézmények értesítik az eredményekről a tanulókat.

február 19.: A kinyomtatott és aláírt jelentkezési lapok és tanulói adatlapok postára adása.

február 23. – március 12.: Szóbeli meghallgatások, felvételik az érintett középiskolákban.

március 22–23.: Ezen a két napon lehet a tanulói adatlapokat módosítani az általános iskolában.

április 30.: A felvételt hirdető középiskolák elküldik a felvételről vagy elutasításról szóló értesítést a jelentkezőknek és az általános iskoláknak.

május 10.: A középiskolák innentől hirdethetik meg a fennmaradó helyeikre a pótfelvételi eljárást.

június 22–24.: Középiskolai beiratkozások ideje.

5. #hovatovább

2020 a tekintetben is megnehezíti az iskolaválasztást, hogy – az eddigi évekkel ellentétben – az iskolák többségében nem lehet nyílt napokat tartani, így a diákoknak, szülőknek sokkal nehezebb megismerniük egy iskolát, az intézményeknek pedig sokkal nehezebb megmutatniuk magukat. Ezért

a Felelős Szülők Iskolájával elindítottuk a #hovatovább online Középiskolai Felvételi Expónkat.

Három hónapon keresztül segítjük a diákokat, a szülőket és az iskolákat szakmai cikkekkel, videós tartalmakkal (annyira szuper érzés, hogy DTK is interjút adott nekem, mondjuk, remegett is a lábam közben), és iskolai bemutatókkal. Az ingyenes regisztrációt ITT éritek el. 

Az eseményünkhöz pedig ITT csatlakozhattok.

Szakmai házigazdaként garantálom, hogy senki sem fogja megbánni, ha velünk tart!

Balatoni József

Kiemelt képünk illusztráció – Forrás: Getty Images