Amit nagyon fontos megjegyezni a szuperfoodokkal kapcsolatban, hogy nagyon nem mindegy, honnan szerezzük be őket. 

Sajnos a mai világban nagyrészt túlvegyszerezett, nem természetes környezetben termesztett zöldségeket, gyümölcsöket és állati eredetű alapanyagokat vásárolunk, és nem feltétlenül azért, mert kevés a pénzünk, vagy nem érdekel bennünket az egészségünk (sokszor persze ez is közrejátszik.) 

A környezetszennyezés és a modern mezőgazdasági módszerek miatt egyre kevesebb a tápanyag a földben, így a termésben meg az állatok húsában is, fontos tehát, hogy a szükséges vitaminokat és az ásványi anyagokat mesterségesen pótoljuk, mert bár az volna a legjobb, ha természetes forrásokból vinnénk be mindet a szervezetünkbe, de ez majdhogynem lehetetlen. 

Azért mondok néhány olyan alapanyagot, amikből én rendszerint tartok otthon, legfőképpen azért, mert az egészségem megőrzése első számú szempont lett a rákból való felgyógyulásom után. És azt is elárulom, miért fontosak ezek az alapanyagok.

Acai bogyó (ejtsd ászái bogyó)

Acai bogyó (forrás: Getty Images)

A szőlőre hasonlító gyümölcs egy Dél-Amerikában őshonos pálma termése. Rendkívül alacsony kalóriatartalommal rendelkezik, viszont antioxidánsban és antociánban annál gazdagabb, ezért kiválóan szolgálja az immunrendszerünk megerősítését. Magas rosttartalma miatt az emésztésünket is segíti, de hatékonyan szabályozza a vércukorszintet is. Ráadásul tele van omega-3 zsírsavval, kalciummal, de öregedést gátló hatása is van, hiszen a sejtjeink védekezőképességét támogatja. 

Az acai bogyó frissen nem igazán található meg itthon, ne is nagyon keressétek így. Viszont por formájában vagy fagyasztva fellelhető, és ezekben is ugyanúgy megtalálhatók azok a hatóanyagok, amelyek a friss termésben.

Én leginkább por alakban szoktam venni, talán így egyszerűbben felhasználható. 

Nagyon gyakran keverem smoothie-kba, szinte bármely verzióba mehet, de a piros bogyós alapúakhoz ajánlom leginkább, vagy zabkásába téve. 

Spirulina

Spirulina por (forrás: Getty Images)

A spirulina algafajta az egyik legdögösebb szuperétel. Tele van A-vitaminnal, vassal, és a zöld szín előállításához szükséges klorofillal. Ez utóbbi azért fontos, hogy a szervezetből kiürítse az emberi test számára kártékony nehézfémeket. De nagyobb mennyiségben tartalmaz fehérjéket, és gyulladáscsökkentő hatásáról is ismert. 

Akkor kezdtem el fogyasztani a természetgyógyászom tanácsára, amikor már túl voltam a nehéz és hosszadalmas kezeléseken.

A spirulinát kifejezetten ajánlják olyanoknak, akik hosszan elnyúló betegeskedés után rehabilitálódnak. 

A mai napig alkalmazom kúraszerűen. Legfőképpen kapszula formájában viszem be a szervezetembe, de lehet kapni por állagút is. Nagyszerű kiegészítője lehet a zöld turmixoknak. (A zöld turmix receptemről olvashattatok már egy korábbi cikkemben: negyed kígyóuborkát összeturmixolok egy marék bébi spenóttal és két szem kivivel, kis citromlével, és ehhez jöhet még egy kis spirulina.) 

Kurkuma

Kurkumagyökér és por (forrás: Getty Images)

Elérkeztünk a kedvenc pontomhoz, a fűszeres részhez. Mert bár nálunk a legtöbb ember (a magyar konyhából kiindulva) a fűszeres ételekről azt gondolja, hogy nehezek, de léteznek olyan fűszerek, amelyek kifejezetten jótékony, sőt, gyógyító hatással bírnak. A kurkuma pont ilyen. Az egyik leghasznosabb, legfontosabb fűszer, a kedvenc indiai konyhám alapja. 

Először is a sárga színe ellenállhatatlan, gyönyörűen színezi az ételeket. A növényt Ázsia trópusi, szubtrópusi övezeteiben termesztik, és már egészen az ókortól kereskedtek vele. A sárga gyömbér elnevezést is ebben a korszakban kapta, hiszen nagyon hasonlít kívülről a gyömbérre. 

Az indiai gyógyászat egyik alapeleme, segíti az emésztést, vértisztító hatása is bizonyított, gyakran alkalmazzák bélgörcsökre, gyomorégésre vagy felfúvódásra, de számos egyéb népi gyógymódnak is része. Egyes kutatások szerint kiválóan be tud avatkozni a sejtek biokémiai reakcióinak láncolatába, ezért sokan a rák ellen is hatékonynak gondolják. Én magam is fogyasztottam gyömbérrel és mézzel összekeverve a kezeléseim alatt, de ez egyáltalán nem jelenti azt, hogy képes kiváltani az orvosi terápiát. Leginkább a kezelések elviselésében segített nekem. 

Egyes kutatások szerint a Crohn-betegeknek is segítséget nyújt a betegségük tüneteinek enyhítésében, míg más elméletek szerint Indiában azért ismeretlen szinte az Alzheimer-kór, mert ez a fűszer az étrendjük alapja. 

Ha igaz, ha nem, én nagyon sokszor használom a konyhámban a kurkumát. Nem drága fűszer, sok helyen beszerezhető. (EBBEN a cikkemben pedig egy csodás receptet találtok, tele van kurkumával. 

Chia

Chia puding gránátalmával (forrás: Getty Images)

Más néven: azték zsálya. Ez is egy a szuperfoodként emlegetett élelmiszerek közül, tele van nagyon hasznos omega-3 zsírsavval, magnéziummal, foszforral, cinkkel és káliummal.

Ez is segíti az emésztést, megelőzi a vércukorszint megugrását, sőt, vannak kutatók, akik feltételezik, hogy a daganatok legyőzésében is segítségünkre lehet. 

A chiamag könnyen beszerezhető manapság, és nagyon sokféleképpen fel lehet használni. Ha otthon sütöd a kenyeret, vagy szeretsz süteményeket készíteni, akkor simán keverhető a liszthez chiamag is.

Én a leggyakrabban kókusztejbe áztatva fogyasztom, így készítek belőle pudingot. Ugyanis a chiamag sokszorosára képes duzzadni, ha nedvesség éri. Úgy készítem el, hogy egy kis tál vagy csésze aljára valamilyen gyümölcsöt halmozok, arra rászórom a magokat, és kókusztejjel felöntöm. Elrakom a hűtőbe, reggelre finom puding lesz belőle. 

Cékla

Cékla sütőben sütve (forrás: Getty Images)

A cékla a másik nagy kedvencem. Ilyenkor télen nagyon jó arra, hogy a szűkösebb zöldség-gyümölcs palettát kipótoljuk vele, tele van tápanyaggal. Nálam mindig van itthon. Ha épp nincs ötletem a vacsorához, akkor bedobok néhány céklát a sütőbe, és egy kis sós kecskesajttal elmajszolom. 

Vérkeringés-serkentő és vérnyomáscsökkentő hatása van, tele van egy betalain nevű antioxidánssal (ez adja a gyönyörű színét), amely komoly puffadásgátló és méregtelenítő hatású. 

Egyes kutatók a céklát is javasolják a rák elleni küzdelemhez. Biztos, ami biztos, literszámra ittam a kezeléseim idején sárgarépával és almával vegyítve, préselve, nyersen. 

Mindezek mellett fontos a cékla vas-, lutein- és béta karotin tartalma is. 

Hihetetlenül egészséges alapanyag. Ajánlom nektek, hogy fogyasszátok akár burgonya helyett – a kalóriatartalma sem olyan magas, mint a krumplinak. 

A már fent említett módon szoktam a legtöbbször elkészíteni, de kiváló köretnek is. Készítem úgy is, hogy összevágok kisebb kockákra céklát, karalábét, répát, édesburgonyát és kelkáposztát, egy kis kókuszzsíron megpirítom mindet, majd ezt fogyasztom halak, alkalomadtán húsok mellé. 

Csak mondom, lehet fűszerezni például kurkumával a levét, és tehetjük turmixokba is, mondjuk, zellerrel bolondítva. 

Persze rengeteg szuperfood van még

A zöldségek közül a spenót, a brokkoli, a karfiol, a spárga, a kelkáposzta, a zöldbab, a csicseriborsó, a vöröslencse, a gyümölcsök közül a fekete bogyósok (például fekete málna és fekete berkenye is, amikben jóval magasabb az antioxidáns- és az antocián-tartalom, mint közkedveltebb társaikban például), a goji bogyó, a vörös szőlő, a citrusfélék, az avokádó tartozik ide például. A gabonafélék közül a quinoa, a zab, a hajdina, a barna rizs, a magvak közül a lenmag, a szezámmag, a tökmag, a kesudió sorolható a szuperfoodok közé. De a vadlazac, az algák nagy része, a különböző csírák (búzacsíra, retekcsíra, borsócsíra stb…), és néhány fűszer is, például a gyömbér, a fokhagyma vagy a fahéj illeszthető a magas vitamin-, antioxidáns- és/vagy ásványianyag-tartalommal rendelkező alapanyagok közé. 

Ha bátran használjuk ezeket a mindennapi táplálkozásunkban, sokkal többet tettünk az egészségünkért, mint gondolnánk.

Persze nagyon fontos tényező, hangsúlyozom, hogy honnan szerezzük be az élelmiszereket, de azt is tudom, hogy nem mindig van lehetőségünk válogatni. 

Amit még lényegesnek tartok kiemelni, az az, hogy sok szuperfoodnál említik a rákellenes hatást. Én is fogyasztottam szuperfoodokat a kezeléseim alatt, után és most is eszem/iszom ezeket. De tudnotok kell, hogy az étrendváltás nem alternatívája a javasolt kezeléseknek. Bár hiszem, hogy a táplálkozásunk nagyban befolyásolja az egészségi állapotunkat, de bizonyos esetekben, már kialakult betegségeknél nem elégséges csak a táplálkozáson változtatni. 

A szuperfoodokat tehát az egészséges életmód kialakításához javaslom, és nem az orvostudomány megkerülésére. 

Szentesi Éva

Képek: Getty Images