Hogyan élhetik túl a pedagógusok (és segítségükkel a diákok) a tanév végi hajrát?
Már mindenki vágja a centit, számolja vissza a napokat. Amikor ez a cikk megjelenik, még tizennégy nap van hátra a tanévből. Tizennégy hosszú, eseményekkel teli nap. Ha valaki ebben az időszakban egy pedagógussal beszélget, akkor az alábbi szavak kerülése erősen ajánlott: „vizsga, kompetenciamérés, bizonyítvány, témazáró”. Ha ezek mégis belekerülnek a kommunikációba, senki ne lepődjön meg, ha a vele szemben álló tanár arca kissé rángatózni kezd. Valahogy így érezzük magunkat. Balatoni József, alias Jocó bácsi írása.
–
Minden iskolában zajlik az országos kompetenciamérés
Jönnek az osztályozóvizsgák, próbaérettségik, a NETT Fit mérési eredményeinek rögzítése. Évek óta próbáljuk elérni, hogy ne minden májusban legyen, de egyelőre hiába. Szóval marad az idegrángás, a kiborulás. Mert ilyenkor sajnos ez van. Mindenki feszült és fáradt. A tanárok ugyanúgy, ahogy a diákok is. Arról nem is beszélve, hogy a felsorolt pluszmunkák mind a normál napi munka mellett, az év végi zárás időszakában zajlanak.
Szinte látom a lelki szemeim előtt, hogy mire ideáig eljut az olvasó, máris klaviatúrát ragadva pötyögik be az unalmas lemezt: „Ne sírjak, mert utána ott van a két és fél hónap nyári szünet”. Én meg leírhatnám ezredszerre, hogy nem két és fél, hanem másfél.
De ezt úgyis csak az hiszi el, akinek van pedagógus a családjában… Igen, a nyári szünet szuper, várjuk is. Mert mindenki ki van már készülve. Elég csak megfigyelni, hogy különböző pedagóguscsoportokban egyre hevesebb viták alakulnak ki, a tanárok egyre hamarabb vesznek össze bármilyen téma kapcsán. De aki ismer engem, rajtam is láthatja, hogy könnyebben csattanok fel, gyorsabban kiakadok aprónak tűnő dolgokon is. Igen, én is fáradt vagyok. Mint mindenki.
Hogyan lehet kicsit könnyebbé tenni a hátralévő időt?
1. Lezárás szakaszosan
Én már most elkezdtem azokat a gyerekeket lezárni, akiknél egyértelmű, hogy milyen jegyet kapnak, velük például nem íratok dolgozatot. Nem hagyom az utolsó pillanatra. Sem nekem, sem a diáknak nem jó.
Már május elején jelzem, ki hányasra áll, kinek kell esetleg javítania. Mert akkor még van ideje készülni.
Ezeket is lehet variálni: készítsen projektet, beadandót. Ha változatosan, kreatívan kérjük őket számon, akkor talán nekünk sem annyira megterhelő.
2. A tananyag befejezése
Ez bizony elég kardinális kérdés. Hiszen a nyári szünetre mindenki úgy szeretne elmenni, hogy az aktuális fejezetet lezárta, a zárás és a számonkérés is megtörténik. Azt már elengedtem egy ideje, hogy az adott évi tankönyvet befejezzem, mert ezt történelemből szinte lehetetlen elérni. Legalábbis nekem még nem sikerült, főleg, amióta új tananyagkiosztás van. Az ember hiába tervezi, hogy időben befejezi, a sok mérés, a vizsgák miatti fennforgás, az elmaradt órák teljesen felborítják ezt a tervet. Valamilyen csoda folytán június elejére idén kivételesen sikerül befejeznem az anyagot minden osztályban. Ennek eredménye, hogy minden osztályban számonkérés zajlik. Ez összesen 152 dolgozat lenne… De nem annyi. Mert főleg általános iskolában
próbálok kreatívan, játékosan számon kérni, csoportos feladatokkal, páros munkával. Így ott helyben mérhető a tudás, le is osztályozható, nincs éjszakai javítás. Talán nem meglepő, hogy ezek általában jobban sikerülnek, mint a hagyományos dolgozatok.
A siker pedig jókedvet eredményez, motiváló lehet akár az utolsó napokra is. Természetesen gimnáziumban ezt nehezebb elérni, de ott is főleg képességeket mérő feladatokat állítok össze, amiket javítani is izgalmas. Persze csak annak, aki szeret javítani. Én „fura állat” vagyok, mert szeretek dolgozatokat javítani, így legalább megtudom a közös munkánk eredményét.
3. Pihenés
Nagyon fontos lenne, hogy pedagógusként ezekben a hetekben még jobban figyeljünk oda a megfelelő mennyiségű és minőségű pihenésre. Tudom, ez aztán igazán nehéz feladat. Ideális helyzetben egész évben oda lehetne figyelni erre. De mint tudjuk, bármilyen optimista szemmel is próbáljuk nézni a helyzetet, az mégsem ideális.
Ilyenkor volna a legfontosabb, hogy mindenkinek magára is maradjon ideje. Ha ez nem jön össze, akkor elképzelhető, hogy végtelenül kimerülten kezdjük meg a nyári szünetet.
Az pedig senkinek sem jó. Én szerencsés helyzetben vagyok: egész évben nagyon sokat dolgozom, így június elején el tudok menni egy wellness hétvégére pihenni. Úgy éreztem, szükségem van arra, hogy a feleségemmel elmehessünk egy kicsit kikapcsolódni, így a sulis év végi hajrát valahogy mégiscsak kibírjuk. De tudom, ezt nem mindenki teheti meg. Viszont egy sétára, sütizésre, túrázásra mindenkinek van lehetősége, amit meg is kellene tenni ilyenkor. Nagyon feltölt és kikapcsol. Persze csak akkor, ha nem esik az eső megállás nélkül, mint az utóbbi időben. Mert ez a májusi ősz nem sokat javít az amúgy sem rózsás helyzeten…
Minden pedagógusnak kitartást, sikeres tanévzárást kívánok!
Balatoni József
Kifejezetten a diákoknak is írt már tavaly egy cikket erről a témáról Jocó bácsi, olvasd el ITT
EZ pedig – szintén Jocó bácsitól – egy olyan írás, amely az érettségire készülő diákok számára készült, nagyon hasznos!