Huszonévesen plasztikát és fiatalítást

Bevallom, nemrégiben kiverte nálam a biztosítékot Szabó Zsófi posztja. Nem azért, mert egy plasztikai sebészt reklámoz – 213 ezer követővel hülye lenne nem kihasználni a közösségi médiában rejlő pénzügyi lehetőségeket. Hanem azért, mert 29 évesen szemkörnyék-feszesítő eljárásokat ajánlgat.

Nem kétséges számomra, hogy akár hatékony is lehet az adott „feszesítő gép”, de könyörgök, egy 29 éves lánynak mi szüksége van erre? Elárulom: semmi, még akkor is, ha fáradt anyuka. Ez az, ami zavar. Mert egyrészt közel sem hiteles, másrészt olyan elvárásokkal terheli az arra fogékonyakat, amikre nekik sincs semmi szükségük.  

Szabó Zsófinak, és persze

a többi, százezres követői táborral rendelkező nőnek és férfinak is nagy felelőssége van abban, hogy mit mutat meg magából, és mit reklámoz. És ha ezt nem érzi, az borzasztóan szomorú, mert egy olyan világba hajszolja bele a könnyen befolyásolható fiatalokat, ami csak frusztrációt szülhet. 

Amikor a követőid azt látják, hogy filter és smink nélkül már véletlenül sem bukkansz fel; vagy azt, hogy bárhol is voltál jelen, mindenütt tolsz egy pucsítós, esetleg kacsaszájú szelfit; amikor ciki, ha van rajtad pár kiló plusz, vagy épp nem úgy áll a hajad, ahogy a nagykönyvben meg van írva – akkor az ember szerintem jogosan gondolhatja, hogy ezek az oldalak kártékonynak.

Nem, nem nekem, mert én 40 évesen pontosan látom, mi talmi és mi igaz – vagy legalábbis remélem, hogy látom és észreveszem. És tisztában vagyok vele, hogy nem a feszes bőrön vagy a szupertesten múlik a boldogság, sőt, ha utálod önmagad, akkor cseszheted a szupertestet és a feszes bőrt is. De roppant mód felhúz, hogy olyan dolgokat állítanak be természetesnek és követendőnek, ami a nagy átlag számára elérhetetlen és még felesleges is. Értem én, hogy hírességként könnyű elcsábulni annak, aki egyetlen posztért egy rakat pénzt ígér, csak nem mindegy, hogy az ember hiteles marad-e a történetben, és hogy mihez adja az arcát. 

Louis Vuitton táskát mindenkinek!

Hogy Festy in Style miért ajánl mély ráncokra kifejlesztett arckrémet, miközben nincs még 40 éves, az számomra igencsak kérdéses. Ahogy az is, hogy egyéb posztjaiban hogyan ajánlhat másfajta prémium márkákat, mint amit rendszeresen használ. És akkor még nem beszéltem a perszonalizált Louis Vuitton-táskáról, ami abban merül ki, hogy rányomták a nevét. Az ő oldala tökéletes példája annak, hogyan filterezzük túl az életünket, reklámozzuk azt, amit csak nem szégyellünk, és csupa olyan tárggyal fotózkodjunk, ami drága, és az átlagpolgár számára nem elérhető.

Ennek csak az lesz az eredménye, hogy az emberek elhiszik: aki LV monogramos táskával jár, prémium rúzst ken a szájára, és menő pacskerban korzózik az utcán, annak jobb az élete. Egy frászt! 

Akiknek ettől jobb lesz, azok a cégek meg az influencerek, akik újabb zsíros szerződéseket írhatnak alá, miközben egy csomó nő úgy érzi, hogy semmit sem ér, mert nincs ilyen holmija.

A cellulitisz elleni kezelést miért olyanok promotálják, akiknek sosem volt olyanjuk (a saját korábbi képeik szerint)? Te tényleg elhiszed, hogy ezek a lányok ettől lettek szépek és kívánatosak? Ugye, hogy nem! 

Kedves influencerek, celebek és egyéb hírességek! Kérlek, gondoljátok végig, mit közvetítetek a rajongóknak, és mennyi felelősségetek van abban, amit mutattok!

Még egyszer mondom, nincs bajom a termékelhelyezéssel és a promóciós posztokkal. Van neki helye és ideje, így működik ez a világon mindenütt, és igen, legyen a fogyasztó is tudatosabb, fogja föl, hogy mit lát, és hallja meg a tényleg neki való üzenetet. Lehet ezt jól csinálni, mindkét oldalról. De legyetek már óvatosabbak, kérlek benneteket! Mert még úgy is bele lehet csúszni megkérőjelezhető együttműködésekbe, ha valaki egyébként felelősen választ promóciós partnert.

No smink? No retus? Na, ne viccelj!

Az pedig, ha valaki azt kommunikálja, hogy „no smink, no filter", vagy „woke up like this”, akkor könyörgök, az a tartalom tényleg ünnepelje a természetes szépséget.

Ne a trükkös beállítást meg az arcsimító telefonos appot és a szelfikamerád automatikus szépítő funkcióját használd. Egyrészt az emberek többsége úgyis tudja, hogy néz ki egy 40+-os nő ébredés után. Másrészt azokkal szemben, akik mégis elhiszik, hogy szűrő nélkül is úgy festesz, mint szűrve, ez nettó tisztességtelen viselkedés.

A hiteltelen vagy félrement együttműködésekért és a hazug fotókért persze nem lehet csak a kérdéses influencereket hibáztatni. Hiszen ott állnak mögöttük a marketingesek, az ügynökök, a menedzserek, a közösségi médiaszerkesztők, akik adott esetben kitalálják őket. Vagy: nem szólnak, ha valami nem stimmel. Mindeközben azonban sajnos mindenki veszít: a követő, mert becsapják, a celeb, mert rosszul használja az arcát, a promotált márka, mert hiteltelenedik. Úgyhogy kérlek benneteket, gondolkodjatok, mielőtt beálltok a sorba! Lehet, hogy nem érdemes. 

Zimre Zsuzsa