Felrúgott játékszabályok, újraértelmezett kártyák – így társasozunk az ovis gyerekeinkkel
Gyerekekkel együtt társasozni úgy, hogy mindenkinek örömöt okoz a játék, szuper dolog. Az pedig, amikor észreveszed, hogy a két és fél és a négyéves szerepjátékfüggő kislányok spontán alakult éttermében azért olyan nagy a csend, mert elővették a kedvenc logikai játékukat, és halkan pusmogva társasoznak, mondhatni, prájszlessz. Olyannyira, hogy még azt is elfelejted, hogy az otthonotok egyáltalán nem spontán alakult „éttermében” kicsit odaég az ebédre készülő hús, mert könnyes szemmel bámulod őket. Velem ezt történt nemrég, ez adta az elhatározást, hogy összeszedjem a legjobb ovisoknak való társasokat és azokat az ötleteket, amelyekkel a lányainkat rákattintottuk a társasozásra. Tóth Flóra írása.
–
Szerintem minden szülővel megesik néha, hogy valamiről azt gondolja, feltalálta vele a spanyol viaszt, aztán hamar kiderül, hogy minden második ismerőse hasonlóan csinálja, de valamiért még nem került szóba a téma. Nem tudom, mennyire egyedi az út és a „módszer”, amivel kis társasjátékfüggőket neveltünk a lányainkból, de az biztos, hogy kimondottan szerettük volna, ha ennek a közös szenvedélynek együtt tudunk hódolni a gyerekeinkkel. Ezt elég hamar kitaláltuk (nyilván még azelőtt, hogy megszülettek volna), ami nem csoda, mivel
az első randink három – vérre menő – sakkjátszmából állt, pedig egyikünk sem nagymester.
Inkább utólag raktuk össze, hogy bizonyos ötletek mennyire jó irányba lökték a tudásukat és a kedvüket a témában. Összegyűjtöttem, mik voltak ezek.
Totyogó zsugások
Mindennek az alapja a kártya. Olcsó, kicsi, könnyen cserélhető ugyanolyanra – összességében jó befektetés. Amíg a lányaim kicsik voltak, csak kipakoltam az állatos, gyümölcsös, mesés paklit, mélylélektani elemzéseket folytattunk róla, mint például: „vauvau” – igen, az a kutya, „aaamma” – igen, alma, azt ettünk uzsonnára. Ebből hamar jött a memória elődje: a „párosítójáték”. Nem tudom, hogy létezik-e ilyen játék valójában, de mi mindkét lányunkkal hónapokig játszottuk. Közben párhuzamosan jöttek a formabeillesztő, majd a kétdarabos kirakók is, sokáig ezek voltak a fő „társas” játékok, de az elejétől úgy játszottuk őket, hogy felváltva raktuk ki a kártyákat, ez nagyon jó alapnak bizonyult később a valódi társasokhoz. A legjobb, máig kitartó, bár kicsit viharvert kártyajáték a Kutyatár, amivel négyféle módon lehet játszani, és
a lányaim már kívülről tudják az összes kutya nevét, pedig összesen 17 van.
Okosan is lehet használni a képernyőket
Tudom, sokan megköveznek, de szerintem a modern gyermekkornak része kell, hogy legyen a digitális világ. Persze nem üveges szemmel bámulva a meséket naphosszat, de bizonyos helyzetekben (autóban, várakozáskor) kimondottan telefonos játékpárti vagyok (főleg, ha már kivégeztük a táskámban mindig megbújó egy-két mesekönyvet). Sok olyan játék van, aminek az okoseszközös könnyített változata előbb ment, mint a valóságos. De ahhoz mindig ragaszkodtunk, hogy hamar megmutassuk: a valóságban kicsit más az adott játék.
Retro rulez
Annak ellenére, hogy nagyjából naprakész lettem a legújabb társasjátékokból, és képes vagyok külföldi tesztoldalakat olvasgatni a nagyobb ünnepek előtt, hogy a legjobb kerüljön a fa alá/bokor mögé (vagy ahova teszi a nyúl), nem tagadom, hogy a régi játékoknak is van létjogosultsága. Sőt.
A lányaim első kedvence a klasszikus (és kissé szedett-vedett) Ki nevet a végén? volt, ami szinte minden hagyományos táblás játéknak az alapja.
A másik régi-új kedvenc a Találd ki!, amiből nem igazán találtuk meg a kétéves kezéhez is illeszkedő darabot, inkább a lányunk nőtt fel a kihíváshoz.
Ha nem tökéletes – hackeld meg!
Nagyon sok olyan játékunk van, amivel a legkisebb még nem tud(na) játszani, ha mereven ragaszkodnánk a szabályokhoz. Épp ezért ezt szinte sosem tesszük. Persze, legtöbbször minden játékkal azt játsszuk, amire való, de a részletekben rugalmasak vagyunk. Erre sok példát tudok mondani:
A Szörnyszekrény című szuper társasban van egy – a végeredményt nem befolyásoló – plusz kör és két zseton, amik bonyolítják a játékot. Ezeket mi az első időszakban egyáltalán nem használtuk (és jelzik is a játékszabályban, hogy a legkisebbek hogyan játszhatnak könnyített játékot).
A Zingóban a még több szót nem ismerő másfél éves kislányom kiválóan jelezte mutogatással, ha találata volt, és a szótanulását is elősegítette a játék, ugyanis az első 30 szavából 15 a Zingo ábrakészlete volt. De a mutogatást alkalmaztuk a Dobble-ben is, amire akkor kattantunk rá, amikor a nagyobb lányunk még nem volt hároméves, ezért sok ábrát nem ismert.
A Mmm! egy kisgyerekeknek való cuki egeres stratégiai játék, ami ráadásul egy könnyebb és egy nehezebb pályát is tartalmaz, de lehet még a könnyebbet is könnyebben játszani, főleg, ha az egyik játékos kétéves. Mi azt a szabályt, hogy a zsetonokat csak az azonos körben lerakottakkal egy vonalban lehet a pályára tenni, nagyvonalúan elfelejtettük (egyelőre).
Elég kicsi voltam, amikor megtanultam römizni (és remélem, ebben hamarosan a lányaim is a nyomdokaimban léptek), és először csökkent értékű paklival játszottunk (csak ötig mentek a számok, nagy értű lapok pedig nem voltak). Ezt alkalmazzuk az UNO-ban is, és a nagy számok mellett a plusz négyesektől is megváltunk bizonytalan időre.
A Vilac Szétszórt Tehenek játéka, amellett, hogy a pörgettyű miatt nagy kedvenc, bár elég időigényes. Így ezen sokszor egyszerűsítek úgy, hogy a tehén mind a négy lábát el lehet nyerni egy pörgetéssel. Ez nagyjából felezi a játékidőt.
A Sztorikockát sem teljesen rendeltetésszerűen használjuk, de imádják a lányok.
Versengés helyett együttműködés
Nagyon sok társas van, ami a versengésre épül, pedig a szakemberek szerint nem jó ezt erősíteni a gyerekekben.
Én magam is látom, hogy mennyire motiválja őket a győzelem – és keseríti el a vereség, miközben sokszor alapvetően szerencsealapú társasokkal játszunk, vagyis még csak nem is kompetenciaverseny.
Éppen ezért tudatosan elkezdtük gyűjtögetni az együttműködést-, illetve a verseny nélküli közös játékot adó társasokat. A Djeco Little cooperation játékban kimondottan egymás kedvenc figuráit juttathatjuk át a hídon, és ez tényleg együttműködésre sarkall, de a szintén Djeco Topologixban is lehet segíteni egymásnak (sőt, akár egyedül játszani, és egyedül leellenőrizni, ami a Montessori-módszer egyik alapvetése). A Djeco Mosaico animo is ugyanez a kategória, ott is közös munka van, és elég egyszerű az önellenőrzés.
A legkézenfekvőbb közös játék pedig még mindig a puzzle, ami a felnőtteknek is nagyon meditatív lehet, főleg, ha ugyanazt a százas kirakót kell kirakni egymás után háromszor…
Tóth Flóra
A képek a szerző tulajdonában vannak.