„Olyan dianekeatönös!” – mondják sokszor, amikor meglátnak egy maszkulin kalap-zakó-magas derekú nadrág – kombót. Egy biztos: a férfias elemeket felvonultató viseletről azonnal ő jut eszünkbe, és ezzel talán egyetlen divatszakértő sem fog vitatkozni. 

Már az 1977-es Annie Hall Oscar-díjas karaktere előtt kitalálta magának, hogy mi az, ami jól áll neki, és egy pillanatra sem tágított azóta sem az elképzelésétől, hanem tökélyre fejlesztette azt, sőt, még valami furmányos módon a filmjeibe is belecsempészi önmagát, és ezzel válik összetéveszthetetlenné, egyedivé, időtállóvá. A kulcsszó pedig a legutolsó: az időtállóság.

Úgy megtalálni a stílusod, hogy az évtizedeken át érvényes maradjon, na, az a valódi művészet.

Neki ez kifogástalanul sikerült. Gyakorlatilag stílusbaki nélkül.

De milyen is pontosan ez a stílus?

A maszkulin vonalaktól nem tér el sem a vörös szőnyegen, sem a hétköznapokban. Nem kedveli a színes ruhákat (nem találtam róla ilyen fotót), imádja viszont a kalapokat, a garbót, a nyakkendőt, a valószerűtlenül széles öveket, az oversizedot minden mennyiségben, és a pepitát. 

A magas derekú nadrágok hű társai, de passzol hozzá a ceruzaszoknya, és olykor látni A-vonalú szoknyában is, ám saját bevallása szerint a nadrágokban érzi magát legjobban. Imádja a többsoros gyöngy nyakláncokat, a díszzsebkendőket és a sálakat. Karakteréhez gyakran passzintja a sötétített és/vagy a vastag keretes szemüveget.

Ha szembejönne veled az utcán, nem az arcáról ismernéd fel, hanem ezekről az ikonikus, „dianekeatönös” darabokról. 

Nyugalom, mutatom:

A kabát:

Nagyméretű zakó, ballonfazon, férfias vonalvezetés, óriási válltömések, egyenes szabás, és ápolva takaró vonalak: ez az, amiben jól érzi magát. Az viszont már művészet, hogy nem tűnik nőietlennek vagy túlságosan pasisnak. A maszkulin ruhatár egyik legnagyobb hibázási lehetősége, ha erőltetetté válik, ha nem épül be természetesen, és beöltözött, modoros karakternek láttat minket. 

Keaton profi, de nemcsak mára lett az, hanem negyven évvel ezelőtt is mesterien viselte a férfias darabokat. 

A gatya:

Az úgynevezett „paper bag”-fazonnak ma nagy keletje van, de Diane már akkor hordta, amikor a legnagyobb fast fashion-boltok még nem nyúlták le tömegcikknek. Ez a „papírzacskóra” emlékeztető derékszabás nem mindenkinek áll jól, de akinek passzol az alkatához, azt elegánsan ápolja, és egyben eltakarja. 

A színésznő persze nem kizárólag „papírzacskóban” mászkál, hiszen vékony alkatához kiválóan passzol a szűkebb szabású gatya is, sőt, ez a fazon szépen megnyújtja az alakját. 

Ami tény: ezekben a férfias nadrágokban úgy fest, mint egy elegáns, sikkes, kissé bohém, de roppant nőies hölgy.

Akkora mestere ennek, hogy kicsordul a könnyem is. 

A formák és a minták:

Monokróm, pepita, kis kocka, nagy kocka. Egy biztos: virágos fazonban nem láthatod, és talpig omló vörös uszályban sem. 

Ha a kedvenc színéről faggatnád, akkor ezer százalék, hogy a fekete-fehéret mondaná. Ha a kedvenc mintájáról, akkor pedig rávágná, hogy pepita. 

Ha pedig meg akarnád győzni arról, hogy a fehér zokni baromi stílustalan szandállal, akkor kinevetne: csak nézz rá, minden a helyén van, még a zokni is.

A kiegészítők:

Kedvencei a széles, hatalmas csattal ellátott övek, a kalap, a kesztyű, a sál, a zsebkendő, és a kereszt a nyakban. Feljebb láthattátok nyakkendőben, ezt is nagyon kedveli, és mindezekkel az alapvetően férfias kiegészítőkkel úgy zsonglőrködik, hogy egy pillanatra sem válik erőltetetté. 

Apropó: az egyik legszínesebb öltözékei közé talán a középső képen látható outfit tartozik, amit az 1978-as Oscar-gálán viselt, ebben vette át az Annie Hall főszerepéért járó aranyszobrot. A halvány lilába hajló, szürke zakó, és a rózsaszín kiegészítők nem repítették a legjobb vörös szőnyeges bevonulások listájára, de ezzel is annak adózott, hogy nem fogja meghazudtolni önmagát (még egy Oscar-díj kedvéért sem).

A vörös szőnyeg:

És ha már a vörös szőnyegnél tartunk, akkor folytassuk is azzal a sort, hogy Diane Keaton hogyan vonul, amikor a legjobban kell vonulni. 

Előtte egy kérdés: mit csinál szinte az összes sztár a díjátadók szezonjában? Magára ölti a lélegzetelállító ruhakölteményeket, sokan olyan csodálatos (vagy éppen hajmeresztő) összeállításban lépkednek a szőnyegen, hogy az ember legszívesebben sírva fakadna a gyönyörűségtől és az elérhetetlenségtől.  

 

Mit csinál Diane Keaton? Önmaga marad. Azt adja, amije van. Mindezt olyan természetesen és sikkesen, hogy valójában mindenki elbújhat mellette. 

Tudjátok, milyen, amikor valaki annyira testidegen a ráadott cicomás ruhában, hogy szinte rá sem lehet ismerni? Na, nem arra gondolok, amikor valaki a szalagavatóján a béna kölcsönzős jelmezében feszeng, hanem arra, amikor annyira ki van csudásítva, hogy már csak nyomokban tartalmazza az eredeti stílusjegyeit vagy a személyiségét. 

Diane Keatont ez a veszély soha nem fenyegette. A vörös szőnyegre gyakran vonul egyszínűben, zakóban és nadrágban (arrafelé ez is ritka, ami a színésznőket illeti). Nekem személy szerint a bal szélső outfit a kedvencem.

Amúgy ki merne talpig hófehérben belibbenni? Hát, kevesen.

Az influenszer:

Na, és akkor arról még nem is beszéltünk, hogy az Insta-oldalán előszeretettel divatinfluenszerkedik is. 

Ugye, hogy nem ciki magadat fotózgatni a tükörben? Pláne, ha te vagy Diane Keaton!

Boldog születésnapot a stílusikon-színésznőnek! (Nem tudom eldönteni, melyikben nagyobb.)

Szentesi Éva

Képek: Getty Images